اردوغان نخستین کلیسای دوران مدرن ترکیه را افتتاح کرد + فیلم
کد خبر: 4174002
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

اردوغان نخستین کلیسای دوران مدرن ترکیه را افتتاح کرد + فیلم

نخستین کلیسای دوران مدرن ترکیه که با بودجه دولت این کشور ساخته شده است، روز گذشته با حضور رجب طیب اردوغان افتتاح شد.

 به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، کلیسای سریانی مور افرم (Mor Ephrem Syriac ) نخستین کلیسای ساخته شده در ترکیه پس از سال ۱۹۲۳ و اعلام نظام جمهوری، روز گذشته یکشنبه 16 مهرماه توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور افتتاح شد.

افتتاح کلیسای ارتدوکس سریانی مور افرم به عنوان یک لحظه مهم فرهنگی و سیاسی برای ترکیه و شخص اردوغان تلقی می‌شود.

اردوغان در طول دو دهه حکومت خود به دلیل تبدیل کلیساهای قدیمی به مسجد مورد انتقاد قرار گرفته است. وی در سال 2019 کلنگ ساخت این کلیسا را به زمین زد. اکنون این کلیسا محل عبادت برای 17 هزار مسیحی آشوری ساکن استانبول خواهد بود.

اردوغان با اشاره به جنگ همه جانبه بین اسرائیل و مقاومت فلسطین در غزه گفت: ما امروز شاهد مشکلات بزرگی در بسیاری از نقاط جهان هستیم. وی افزود: اما همبستگی که امروز در اینجا نشان داده شد بسیار مهم می‌دانم. وی تأکید کرد: همیشه از مظلوم در برابر ظالم حمایت می‌کنیم، این وظیفه ماست.
قدمت مسیحیت آشوری به قرن اول بعد از میلاد برمی‌گردد و پیروان این آیین، زمانی در مناطق جنوب غربی ترکیه و مناطقی در سوریه و عراق زندگی می‌کردند. کلیسای اصلی آشوریان در سال 1932 از شهر ماردین ترکیه به دمشق منتقل شد. در قرن گذشته، برخی از کلیساهای کوچک در ترکیه بی سر و صدا مرمت و بازگشایی شده‌اند.
اردوغان گفت که از زمان به قدرت رسیدن حزبش در سال 2002، 20 کلیسای موجود تعمیر شده است. سعید سوسن، رهبر جامعه آشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت مور افرم اولین کلیسایی است که از زمان تأسیس جمهوری ترکیه در این کشور ساخته شده است.
 
کلنگ ساخت کلیسای ارتدوکس سریانی استانبول در سال ۲۰۱۹ طی مراسمی با حضور اردوغان بر زمین زده شد. این کلیسا در محله یشیل‌کوی منطقه باکرکوی استانبول ساخته شده و ظرفیت عبادت ۷۵۰ نفر را دارد.

انتهای پیام
captcha