تمام کودکان در کودکستان‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
کد خبر: 4173510
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
مجتبی همتی‌فر:

تمام کودکان در کودکستان‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفتند

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک اعلام کرد: از هفته پیش تمامی کودکان و مسئولیت مدنی کارکنان کودکستان تحت پوشش بیمه هستند. کودکستان‌ها از اول مهر تا آغاز سال تحصیلی سال آتی به مدت یک سال کامل، تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک به مناسبت هفته ملی کودک، امروز شنبه ۱۵ مهرماه در سازمان ملی تعلیم و تربیت برگزار شد.

مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت در این نشست بیان کرد: کشورهای مختلف یک روز را به مناسبت گرامیداشت جایگاه و اهمیت کودک تعیین کرده‌اند و ایران هم 16 مهر را به همین مناسبت انتخاب کرده است. در اولین روز از هفته کودک قرار دادیم؛ در تعریفی که در ادبیات جهانی مطرح است، سن کودکی را تا ۱۸ سالگی در نظر می‌گیرند و می‌توان گفت که کودک و نوجوان مخاطب این رویداد است.

وی ادامه داد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به عنوان سازمان نوپا بعد از دو سال فعالیت، سومین هفته کودک است که مشارکت می‌کند؛ سعی کردیم که برنامه‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته پرشورتر باشد. کشور ما از جمله جوامعی است که یک نهاد تخصصی برای ساماندهی، تولی‌گری و مدیریت یک‌پارچه کودکان با رویکرد تربیتی تأسیس کرده است که این امر گام بلندی در راستای توجه به کودکان است.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت افزود: سیاست‌های کلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در رابطه با مهد کودک و پیش‌دبستانی به عنوان گستره مأموریتی و وظایف حاکمیتی آموزش و پرورش تعیین شده است. تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با اینکه گام بلندی بود اما ناتمام است و نیاز به توجه و دقت‌های بیشتر دارد.

7.5 میلیون نفر کودک در کشور

وی اظهار کرد: اگر کودک برای ما مهم است و برای آن یک سازمان تخصصی ملی راه‌اندازی شده است، اقتضا می‌کند که به او هم با نگاه ملی توجه شود و حمایت‌ها و اقتضائات ملی با مخاطب حدوداً 7.5 میلیون نفری باشد. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گرچه صرفاً متولی کودکستا‌ن‌ها و دوره پیش‌دبستانی است اما این دوره راهبردی است و از نظر اجتماعی و آموزشی اثراتی بر احکام توسعه و کیفیت آموزشی خواهد داشت.

همتی‌فر خبر داد:‌ سازمان تعلیم و تربیت کودک برای پوشش بیمه‌ای کودکان اقدام کرده و از کودکستان‌ها درخواست کردیم که نیازهای بیمه‌ای کودکان اعلام شود و این نیازها دریافت شده است و از هفته پیش تمامی کودکان و مسئولیت مدنی کارکنان کودکستان تحت پوشش بیمه هستند. کودکستان‌ها از اول مهر تا آغاز سال تحصیلی سال آتی به مدت یک سال کامل، تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته‌اند. 26 هزار و 700 تومان هزینه سالانه بیمه کودکان است که از سوی والدین پرداخت می‌شود.

همتی‌فر تأکید: سیاست‌های فرزندآوری در این سال‌ها برای کشور بسیار مهم شده است بنابراین کودکستان‌ها یکی از عناصر مهمی است که در این موضوع خیلی می‌تواند اثر جدی داشته باشند اما باید توجه داشت که سازمان تعلیم و تربیت امکانات لازم را برای توسعه کمی و کیفی به اندازه نیاز در اختیار ندارد. کودکانی که از خدمات پیش‌دبستانی به شکل نظام‌مند و مجوزدار بهره‌مند هستند، متأسفانه نسبت به کودکانی که در گستره مخاطب قرار می‌گیرند اصلاً قابل مقایسه نیستند.

ثبت‌نام 900 هزار کودک در دوره پیش‌دبستانی

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 900 هزار کودک در دوره پیش‌دبستانی ثبت‌نام کردند؛ اساسنامه سازمان تعلیم و تربیت اشاره دارد که باید همه کودکان 4 تا 6 سال تا 1407 تحت پوشش صد درصدی قرار گیرند و ما تا پنج سال دیگر فرصت داریم تا خدمات خود را به صورت کمی صد درصد کنیم.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت اعلام کرد: کمتر از یک‌ میلیون نفر از جامعه سه‌ونیم تا چهار میلیون نفری کودکان در حال دریافت خدمات هستند و این موضوع با میزان امکانات سازمان تعلیم و تربیت و مسائل اقتصادی کشور نیازمند توجه بیش از پیش است. دوره کودکستان و پیش‌دبستانی دوره غیردولتی است ولی بدون حمایت دولتی در مناطق کشور اساساً قابل مقایسه نیست.

همتی‌فر اظهار کرد: چون که دوره کودکستان و پیش‌دبستانی اجباری نیست تاکنون جزو خدمات رایگان محاسبه نشده است اما اگر اهداف تربیتی، آموزشی و اجتماعی را در نظر بگیریم و بخواهیم که کودکان به شکل منعطف و سیال از خدمات این دوره‌ها بهره‌مند شوند، نیازمند توسعه زیرساخت هستیم.

وی افزود:‌ مجموع کودکستان‌هایی که در سامانه سازمان تعلیم و تربیت اطلاعات خود را ثبت کردند و ساماندهی شدند 32 هزار کودکستان است و با این تعداد تنها توانستیم 900 هزار کودک را در کل کشور پوشش دهیم. اگر سیاست‌های جمعیتی کشور افزایش پیدا کند، باید پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد و به توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌ها نیاز داریم.

تأکید بر تقویت زبان مادری

رئیس سازمان تعلیم و تربیت تصریح کرد: مناطق دو زبانه از نمونه‌هایی است که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تکلیف دارد در آنجا فعالیت کند تا تجربه و آمادگی‌های لازم را به لحاظ زبانی برای ورود به کلاس اول را پیدا کنند. براساس اصل پانزده قانون اساسی آموزش‌ها باید به زبان فارسی باشد یعنی معلم، کتاب و همه عناصر به زبان فارسی طراحی شدند اما کودک تا پیش از مدرسه با زبان مادری صحبت می‌کند؛ ما بر تقویت زبان مادری تأکید داریم اما چه بستری برای تقویت زبان فارسی وجود دارد‌؟ رسانه یکی از این بسترهای تقویت زبان فارسی و پیش‌دبستانی نیز از خدماتی است که برای این موضوع در نظر گرفته شده اما عمده مناطق دو زبانه کشور محرومیت دارند و دسترسی و بهره‌مندی آنها به خدمات بسیار محدود است.

وی با بیان اینکه اقتضا می‌کند که سازمان تعلیم و تربیت خدمات حمایتی در مناطق دو زبانه ارائه کند گفت: در سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان از ۱۲۷ میلیارد بودجه سازمان تعلیم و تربیت کودک را به توسعه دوره پیش‌دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه اختصاص دادیم که فقط 300 هزار نفر توانستند از موضوع بهره‌مند شوند. ما برای توسعه دوره پیش‌دبستانی در محروم و دوزبانه نیاز ویژه‌ای از لحاظ افزایش اعتبارات نیاز داریم. متأسفانه به دلیل کم‌توجهی‌هایی که در سال‌های اخیر نسبت  دوره پیش‌دبستانی شده نرخ مردودی در سال‌های اول ابتدایی افزایش پیدا کرده است.

همتی‌فر اضافه کرد: یکی از اهداف سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک توانمندسازی خانواده‌هاست تا خدمات تربیتی در سه سال اول را در بستر خانه و خانواده ارائه کند. سازمان برنامه‌هایی را طراحی کرده که در گام دومی که قرار است بردارد به این موضوع توجه کند.

خانه‌های بهداشت در مناطق محروم

وی اظهار کرد: وقتی که موضوع تربیت و کودک موضوع ملی است قاعدتاً عزم ملی هم می‌خواهد و هم‌افزایی می‌طلبد. ما در مناطق محروم ممکن است که مدرسه یا کودکستان نداشته باشیم اما خانه بهداشت وجود دارد و خانواده‌ها قبل از تولد با این مراکز در ارتباط هستند و می‌توان از این ظرفیت هم استفاده کرد. همچنین رسانه جزو سبد فرهنگی کودکان به حساب می‌آیند و باید از این ظرفیت هم استفاده شود.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در رابطه با برنامه‌های تحولی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در حوزه نیروی انسانی بیان کرد: محتوا و مربی دو نقش پر رنگ در این حوزه دارند و مربی باید توانمندی‌های لازم را داشته باشد و نسبت به این حرفه احساس هویت کند؛ به همین منظور دوره‌های ویژه‌ مؤسسان، مدیران و مربیان برگزار می‌شود. دوره‌های آموزشی مربیان برای ارتقای توانمندی در نیمه دوم امسال برگزار خواهد شد.

همتی‌فر ادامه داد: متأسفانه وضع معیشتی این حرفه زیاد مطلوب نیست. اکنون کشور دغدغه حوزه اشتغال دارد و کودکستان از حوزه‌هایی است که ظرفیت خوبی برای دانش‌آموختگان این حوزه دارد.

وی در رابطه با دانش‌آموزان اتباع خارجی بیان کرد: بیش از ۶۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع در کشور داریم که در حال دریافت خدمات تحصیلی هستند. ایده ایجاد پیش‌دبستانی برای اتباع مطرح شده است و به صورت آزمایشی در حال اجراست و دغدغه داریم تا گستره این خدمات را افزایش دهیم.

همتی‌فر در رابطه با دریافت مجوز برای ایجاد کودکستان بیان کرد: با ساماندهی که اتفاق افتاده از نیمه شهریور ارتباط با دریافت درخواست ایجاد کودکستان ایجاد شده است و متقاضیان با ارائه مدارک می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند. دریافت مجوز به صورت دو مرحله‌ای است و پس از ارائه مدارک لازم و احراز شرایط به مرحله دوم که معرفی نام کودکستان و کارکنان است انتقال می‌یابد.

انتهای پیام
captcha