اختتامیه جشنواره فیلم مستند ۱۷ برگزار می‌شود
کد خبر: 4170783
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۲
در قم؛

اختتامیه جشنواره فیلم مستند ۱۷ برگزار می‌شود

دبیر جشنواره فیلم مستند 17 با اشاره به اکران فیلم‌های این جشنواره از چهارم تا 11 مهرماه در قم گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره و تجلیل از فیلم‌سازان برتر سیزدهم مهرماه با حضور یکی از مسئولان ملی در قم برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره ملی فیلم مستند ۱۷، محسن موحدی ظهر امروز در نشست خبری تشریح جزییات نخستین جشنواره فیلم مستند ۱۷ که در سالن جلسات تالار شهید آوینی قم برگزار شد، با بیان اینکه دفاع مقدس یادآور رشادت‌های رزمندگان، شهدا و خانواده‌های آنان است، اظهار کرد: به برکت خون‌های مقدس روز به روز درخت انقلاب اسلامی تنومندتر می‌شود و ملت ایران به قله‌های مورد نظر ولایت فقیه نزدیک‌تر خواهند شد.

 

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره ملی شهدای استان قم به ظرفیت‌های استان قم اشاره کردند که از جمله این ظرفیت‌ها شهدای گروه سرود، شهدای روضه حضرت زهرا (س)، شهید بهشتی و شهید باهنر هستند و وظیفه ما حراست از این میراث ماندگار است.

 

دبیر جشنواره ملی فیلم مستند ۱۷ خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید داشتند معرفی شهدا باید با زبان هنر انجام شود و ما هم با توجه به این تاکید رهبر معظم انقلاب به عرصه جشنواره ملی فیلم مستند ۱۷ ورود کردیم و شاید برای اولین بار باشد که به این گستردگی، در حوزه شهادت و جهاد فیلم مستند تولید شده باشد.

 

وی از شناسایی نزدیک به ۱۳۰ سوژه برای تولید فیلم‌های مستند یاد کرد و گفت: ۶۰ سوژه از میان این سوژه‌ها انتخاب و با فیلم‌سازان در میان گذاشته شد و همزمان کمیته فنی با مسئولیت داود جلیلی شکل گرفت و دغدغه‌مندان نسبت به دفاع مقدس به جشنواره ورود کردند و در کنار این حرکت کارگاه‌های آموزشی نیز در دستور کار قرار گرفت و عملکرد لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) و وضعیت سوژه‌های مورد نظر برای فیلم‌سازان تشریح شد و گروه محتوایی و فنی در حوزه راهنمایی و نظارت پروژه‌ها ایفای نقش کرد.

 

موحدی با بیان اینکه در طول یک سال با زحمات بی‌دریغ فیلم‌سازان آثار مطلوبی تهیه شده است، عنوان کرد: افتخار ما این است که بیشتر این فیلم‌سازان از قم برخواسته و بومی بوده‌اند و افتخار دیگر این است که کارآفرینی داشتیم و یک کار ملی را با ظرفیت‌های یک استان انجام دادیم.

 

وی خاطرنشان کرد: بعد از تولید آثار مذاکره‌ای با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی انجام دادیم و سه نفر از بهترین داوران این مرکز مشخص شدند تا فیلم‌ها را داوری کنند و اکنون هم آثار برتر هم توسط داوران مشخص شده است.

 

موحدی تجلیل از پیشکسوتان عرصه فیلم‌سازی در استان قم را از اقدامات جشنواره فیلم مستند ۱۷ برشمرد و گفت: برای بهترین اثر از نظر مردم یک جایزه درنظر گرفته‌ایم و یکی از آثار برتر جشنواره نیز به‌عنوان جایزه ویژه دبیر اهدا خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه برای کنگره ۱۴۰۶ فیلم‌ها از نظر کمی و کیفی افزایش خواهند داشت، عنوان کرد: در مسیر پیشبرد اهداف کنگره از ظرفیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانده کل سپاه، فرمانده سپاه استان قم و رئیس مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی استفاده کردیم.

 

دبیر جشنواره فیلم مستند ۱۷ با اشاره به اکران فیلم‌های این جشنواره از چهارم تا ۱۱ مهرماه در قم گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره و تجلیل از فیلم‌سازان برتر سیزدهم مهرماه با حضور یکی از مسئولان ملی در قم برگزار می‌شود.

موحدی گفت: یکی از رخداد‌های خوبی که در کنار جشنواره فیلم مستند ۱۷ در سطح ملی رقم زده شد، سمفونی خط شکنان بود که بار‌ها و بار‌ها باید اجرا و شنیده شود، شعر وزین و سنگین نوشته و آهنگ‌سازی نفیس و ارزشمندی انجام شد و همانطور که قم در همه صحنه‌ها خط‌شکن است در مورد اجرای این سمفونی نیز خط‌شکن بوده است.

 

وی از اجرای مطلوب سمفونی خط‌شکنان در تالار وحدت یاد کرد و ادامه داد: تعاملاتی را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم و ضبط مجدد سمفونی انجام شده است و به دنبال این هستیم که این سمفونی در تقویم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد و در هفته دفاع مقدس در تالار وحدت اجرا شود، اما در قم به علت نبود زیرساخت‌های مورد نیاز نمی‌توانیم این سمفونی را اجرا کنیم.

 

دبیر جشنواره ملی فیلم مستند ۱۷ گفت: در تهران از نظر کیفی اثر فاخری اجرا شد و از نظر مخاطبان نیز شاهد حضور چشم‌گیر اقشار مختلف به ویژه قمی‌ها بودیم و اکنون هم به دنبال این هستیم که این سمفونی هر ساله در آستانه هفته دفاع مقدس در تهران و برخی از اجرا‌های این سمفونی فقط مختص مردم قم اجرا شود.

انتهای پیام
captcha