طرح دولت ترکیه برای مرمت مسجد تاریخی ایاصوفیه
کد خبر: 4169789
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

طرح دولت ترکیه برای مرمت مسجد تاریخی ایاصوفیه

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه از آغاز کار مرمت مسجد ایاصوفیه، یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی در استانبول خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از حریت دیلی، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه از آغاز کار مرمت مسجد ایاصوفیه،  از مهمترین مکان‌های تاریخی در بزرگترین شهر این کشور خبر داد.

 بنابر اعلام این وزارتخانه پروژه بازسازی که توسط وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه آغاز شده است، با هدف «رفع خستگی قرن‌ها» از این بنای 1500 ساله انجام می‌شود.

کارشناسان، آسیب‌های قابل توجهی را در داخل و خارج از این بنای تاریخی مرتبط به قرن ششم میلادی کشف کرده‌اند.

به گفته مقامات، کار مرمت و نگهداری که ممکن است بیش از 50 سال طول بکشد، به تدریج، بخش به بخش، بدون بسته شدن کامل این مکان انجام خواهد شد. در میان برخی از محافل سیاسی ترکیه این گمانه‌زنی وجود دارد که طرح بازسازی ایاصوفیه به دلایل سیاسی و برای ممانعت از برگزاری مراسم عبادی در این مسجد صورت گرفته است. با این حال، مهمت نوری ارسوی، وزیر گردشگری ترکیه اطمینان داده که ایاصوفیه باز خواهد ماند و به عنوان یک مسجد از آن استفاده خواهد شد.

این بنای تاریخی که در ابتدا به عنوان یک کلیسای جامع و سپس به عنوان یک مسجد امپراتوری عثمانی عمل می‌کرد، در سال 1935 به عنوان موزه بازگشایی شد و برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد هنر عثمانی و بیزانس را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. این بنا در سال 2020 دوباره به مسجد تبدیل شد.

مطالعات سازه برای آغاز عملیات حفاظت و نگهداری لرزه‌ای از گنبدها در حال انجام است. با این حال، باستان‌شناسان تاکید می‌کنند که در طول عملیات مرمت، نمازخانه آن باید محدودتر شود و این به معنای بسته شدن قسمتی از مسجد برای مدت طولانی است.

رسانه‌های ترکیه بارها از تبدیل ایاصوفیه به مسجد و در دسترس قرار گرفتن بازدید از این مکان تاریخی به صورت رایگان برای مردم انتقاد و گزارش‌های زیادی از آسیب دیواره‌های این بنای تاریخی منتشر کرده‌اند. ایاصوفیه که در سمت اروپایی استانبول واقع شده است، یکی از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری این شهر است. 

انتهای پیام
captcha