همواره اسلام را به عنوان دینی صلح‌طلب معرفی کرده‌ام
کد خبر: 4169609
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
عضو جامعه کلیمیان:

همواره اسلام را به عنوان دینی صلح‌طلب معرفی کرده‌ام

النا لاویان کاشانی گفت: خداوند در قرآن کریم از نیکوکاران با عنوان صابرین و متقین یاد کرده است و بنده همواره اسلام را به عنوان دینی صلح‌طلب معرفی کرده‌ام.

النا لاویان کاشانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «صلح در ادیان» امروز دوشنبه 27 شهریور از سوی نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر برگزار شد.

النا لاویان کاشانی، اسلام‌پژوه و عضو جامعه کلیمیان، در  این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: دین در عرصه عمل خودش را نشان می‌‌دهد. اگر به من بگویند چرا امام حسین(ع) را دوست دارید، در جواب می‌گویم چون امام حسین(ع) انسانی بزرگ و صلح‌طلب بود. بیشترین افتخار بنده در زمینه مطالعات اسلامی و مخصوصا شناخت تشیع است. اسلام از صلح‌آمیزترین ادیان است و هر سال که به عنوان فعال صلح و حقوق بشر، مخصوصاً حقوق بشر اسلامی، به سازمان ملل می‌روم بر صلح‌آمیز بودن اسلام تأکید می‌کنم. امام علی(ع) انسان بزرگی بود و همه خوبی‌های دنیا را داشت، اما با همسر خودش یعنی فاطمه زهرا(س) مشورت می‌کرد، چراکه خداوند در قرآن فرموده است: «وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ».

صلح‌طلبی کلیمیان

وی افزود: بزرگترین شعار جهانی کلیمیان، حفظ صلح است که بر اساس آن حفظ محیط زیست، رابطه خوب زن و شوهر و... شکل می‌گیرد. یکی از رهبران کلیمی جهان معتقد بود که بنده به اسرائیل پا نمی‌گذارم چون با صلح و عشق فتح نشده است. 

لاویان کاشانی با اشاره به جایگاه صلح در آئین یهودیت بیان کرد: هر کودک یهودی که به دنیا می‌آید در لحظه اول دعای صلح را در گوش وی می‌خوانند. کلیمیان همانند مسلمانان، روزی سه بار این دعای صلح را می‌خوانند. شالوم یکی از اسماء الله است. به همین دلیل موقع سلام و خداحافظی از شالوم استفاده می‌کنیم. خیلی از یهودیان نیز پسوند اسم خود را شالوم می‌گذارند و همانگونه که مسلمانان اسم خود را غلامرضا می‌گذارند یهودیان اسم خود را اسحاق شالوم می‌گذارند. کتاب زبور داود از کتاب‌هایی است که صد و اندی فصل دارد که عمده آن در مورد صلح و دعا کردن برای صلح است. صلح راز خلقت است و ما به دنیا آمده‌ایم که با همه هستی صلح داشته‌ باشیم. در یهودیت فرشته صلح نیز وجود دارد که در زبان عبری کروبین نامیده می‌شود. همه دعاهای حضرت سلیمان نیز مبتنی بر صلح است.

وی افزود: کلیمیان از دو هزار و هشتصد سال پیش در ایران پراکنده بوده‌اند و اکنون کنیسه‌های زیادی در کشور دارند و در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه هلال احمر فعالیت می‌کنند. مندائیانی نیز در کشور داریم که علاقه زیادی به فعالیت در هلال احمر دارند. بودائیان و زرتشتی‌ها و سایر ملل و فرق و نحل نیز دنبال صلح هستند. 

اسلام؛ دینی صلح‌آمیز 

عضو جامعه کلیمیان ادامه داد: در قرآن کریم از حضرت محمد با عنوان رحمة للعالمین یاد شده است. همچنین لازم است برای تشکر از هلال احمر و به پاس خدمات ارزنده آنان به آیه 25 سوره بقره اشاره کنم: «وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ؛ و مژده ده کسانی را که ایمان آوردند و نیکوکاری پیشه کردند که جایگاه آنان باغ‌هایی است که نهرها در آن جاری است، و چون از میوه‌های گوناگون آن بهره‌مند شوند گویند: این مانند همان میوه‌هایی است که پیش از این در دنیا ما را نصیب بود، و از نعمتهایی مانند یکدیگر بر آنان آورند، و آنها را در آن جایگاههای خوش، جفتهایی پاک و پاکیزه است و در آن بهشت، جاوید خواهند زیست» این آیه را برای تشکر از همکاران هلال احمر خواندم، زیرا خداوند در قرآن کریم از نیکوکاران با عنوان صابرین و متقین یاد کرده است. بنده به عنوان یک ایرانی از همه شهدای هلال احمر و بانیان صلح یاد می‌کنم. مدام در قرآن کریم از صلح یاد می‌شود و بنده دائماً اسلام را به عنوان دینی صلح‌طلب معرفی کرده‌ام.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم و نهج‌البلاغه از مواردی همانند حقوق کودکان، حقوق زنان و سالمندان صحبت می‌شود. در آیه 25 سوره یونس آمده است: «وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ و خدا به سر منزل سعادت و سلامت می‌خواند و هر که را می‌خواهد به راه مستقیم هدایت می‌کند.» در آیه 61 انفال آمده است: «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ؛ و اگر دشمنان به صلح و مسالمت تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش و کار خود به خدا واگذار که خدا شنوا و داناست.» در آیه 208 سوره بقره آمده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ ای اهل ایمان، همه متّفقا در مقام تسلیم خدا در آیید و از وساوس شیطان پیروی مکنید که او همانا شما را دشمنی آشکار است.» در سوره‌های نساء، آل عمران و بسیاری دیگر از آیات قرآن کریم بر صلح تأکید شده و از افرادی که به دنبال صلح هستند با عنوان انصارالله یاد شده است.

لاویان کاشانی گفت: تحقیق کنید و ببینید که شخصی مسیحی همانند جبران خلیل جبران در مورد امام علی(ع) و کتاب نهج‌البلاغه چه می‌فرماید؟ بنده همواره امام حسین(ع) و امام حسن(ع) را در کنار همدیگر قرار می‌دهم و هر دو به دنبال صلح بوده‌‌ا‌ند و عشق زیادی به این دو دارم. امام حسین(ع) آغازگر جنگ نبود، چراکه نامه می‌نویسد و پیک می‌فرستد و دشمنان را به صلح دعوت می‌کند و در اندیشه‌اش هیچ تلاشی برای جنگ وجود ندارد. 

احترام حضرت موسی(ع) در میان مسلمانان

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی سلطانی تهرانی، نماینده ولی فقیه در هلال احمر تهران، نیز در این نشست گفت: حضرت موسی(ع) پیغمبر اولوالعزم هستند و این از اعتقادات کلامی ماست که به عنوان یک پیغمبر به او اعتقاد داریم و بخش زیادی از مسائل تفسیری مربوط به حضرت موسی(ع) است. بین انبیای الهی هیچ تفاوت و اختلافی نیست چه برسد به اینکه میان آنها نزاعی باشد. در مورد عظمت حضرت موسی حرف‌های بسیاری بیان شده است و بنده رساله‌‌های دکتری بسیاری در مورد صلح‌طلبی حضرت موسی(ع) دیده‌ام. درباره صلح‌طلبی در قرآن کریم نیز لازم است اشاره کنم که قرآن حضرت موسی(ع) را به عنوان یک رزمنده صلح معرفی می‌‌کند. 

وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری صلح‌آمیزترین راه حل مسئله فلسطین را ارائه دادند. ایشان می‌‌فرمایند که حل مسئله فلسطین باید به خود فلسطینیان واگذار شود؛ یعنی همه فلسطینیان اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان برای تعیین سرنوشتشان رأی‌گیری کنند. به نظرم در روز جهانی صلح باید بر این نکته تأکید شود.

انتهای پیام
captcha