صلح امام حسن(ع) تنها راه حفظ اساس اسلام و تشیع بود
کد خبر: 4168913
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳

صلح امام حسن(ع) تنها راه حفظ اساس اسلام و تشیع بود

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گلستان صلح امام حسن(ع) را تنها راه حفظ اساس اسلام و تشیع دانست و گفت: اولین تفاوت اساسی شرایط امام حسن(ع) با امام حسین(ع) تقاضا بیعت یزید از آن حضرت بوده که پذیرفتن آن توسط امام حسین(ع) به معنای به سمیت شناختن ظلم، ستم، فساد است.

حجت الاسلام منصوری رضی معاون مسئول نهاد رهبری در دانشگاه گلستان

حجت‌الاسلام حسین منصور رضی، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گلستان، در گفت‌ و گو با ایکنا از گلستان ضمن تسلیت شهادت امام حسن(ع) در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم بی وفایی مردم نسبت به امام علی(ع)، بعد از شهادت ایشان، با امام حسن(ع) بیعت کردند؟ گفت: روایت مشهور رسول خدا (ص) که فرمودند «الحسن و الحسین امامان قاما أو قعدا: حسن و حسین دو امام هستند چه قیام کنند و چه قیام نکنند» زمینه‌ساز بیعت مردم کوفه با امام حسن مجتبی(ع) به عنوان خلیفه شد.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بیان کرد: مردم شیعه(اعتقادی یا سیاسی) امام علی(ع) را قبول داشته و کوتاهی مردم در یاری امیرالمؤمنین(ع) به راحت‌طلبی و خستگی مردم از جنگ برگشته و با شهادت ایشان طبیعی بوده که مردم به سراغ فرزند ارشد ایشان که مورد تأیید امیرالمؤمنین(ع) بوده رفته و با ایشان بیعت کنند.

حجت‌الاسلام منصور رضی تلاش شیعیان معتقد به امام حسن(ع) برخلاف شیعیان سیاسی در زمان امیرالمؤمنین(ع) را عامل دیگر بیعت با ایشان دانست و افزود: وجود یک رقابت قدیمی میان شام و عراق و بیعتِ شخصیت‌های بزرگی همچون قیس بن سعد، عبدالله بن‌ عباس انگیزه‌ای شد تا مردم دست بیعت به ایشان دهند.

وی با اشاره به اینکه صلح امام حسن(ع) تنها راه حفظ اساس اسلام و تشیع بوده به دلایل عدم تمایل معاویه برای جنگ با امام حسن(ع) پرداخت و تصریح کرد: ایجاد وحشت در دل معاویه به دلیل رشادت‌های امیرالمؤمنین(ع) و بنی‌هاشم و یاران علی(ع)، موقعیت اجتماعی امام حسن(ع) به عنوان فرزند پیغمبر(ص)، سرزنشهای مستقیم مردم برای جنگ با پسر پیامبر(ص) باعث شد معاویه پیشنهاد صلح را مطرح کند.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گلستان ضمن تأکید بر اینکه صلح امام حسن(ع) زمینه‌ساز قیام امام حسین(ع) بود، اظهار کرد: اولین تفاوت اساسی شرایط امام حسین(ع) با امام حسن(ع) تقاضا بیعت یزید بوده که پذیرفتن آن توسط امام حسن(ع) یعنی به رسمیت شناختن ظلم، ستم، فساد و در حالی‌که معاویه از امام حسن(ع) تقاضای بیعت نکرده و یکی از موارد صلح‌نامه عدم تقاضای بیعت بود.

حجت‌الاسلام منصور رضی مهم‌ترین عامل قیام امام حسین(ع)، امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: با مفادی که در صلح نامه امام حسن(ع) توسط ایشان گنجانده شده بود، راه هرگونه فریب و نیرنگ از معاویه گرفته شده، لذا در مدت 20 سال حکومت معاویه مردم از ظلم و ستم امویان حکومت از طرف امام حسین(ع) بود.

انتهای پیام
captcha