عالی‌ترین اوصاف انسانیت با کنار گذاشتن منیت رقم می‌خورد
کد خبر: 4167994
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
حجت‌الاسلام حسینی‌ اراکی:

عالی‌ترین اوصاف انسانیت با کنار گذاشتن منیت رقم می‌خورد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تا منیت‌ها و منفعت‌طلبی‌ها باشد انسان و جامعه به کمال و سعادت نمی‌رسد، گفت: منیت و منفعت‌طلبی زمانی از بین می‌رود که همه به دنبال محبوب واحد باشند و وقتی انسان‌ها خودخواهی خود را کنار گذاشتند بی‌رحمی‌ها، دزدی‌ها، اختلاس‌ها و ظلم‌ها از بین می‌رود و عالی‌ترین اوصاف انسانیت و مدنیت را مشاهده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی اراکی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری حرم حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته، 18 شهریورماه، در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به نقش زیارت امام حسین(ع) در ایجاد امت واحده اظهار کرد: مهمترین عامل تشکیل و تحقق امت واحده همگرایی و انسجام و پرهیز از تفرقه است و به همین خاطر است که خداوند در قرآن به این اندازه بر وحدت و انسجام پافشاری کرده است.

وی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم درباره مسئله وحدت و تشکیل امت واحده گفت: خداوند در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید به ریسمان خداوند چنگ بزنید و متفرق نشوید و نعمت‌های خداوند را به یاد آورید که میان قلوب شما الفت و انس ایجاد کرد و به جای اینکه دشمن هم باشید برادران هم شدید.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: به عقیده فیلسوفان مسلمان مهمترین عامل ایجاد همگرایی و وحدت اجتماعی محبت و پافشاری بر یک معشوق و محبوب واحد است و اگر افرادی که یک امت را تشکیل می‌دهند به دنبال محبوب واحد باشند به اتحاد و یکپارچگی می‌رسند.

وی با تأکید بر اینکه محبوب واحد در درجه اول خداوند است، گفت: از آموزه‌های دینی ما استفاده می‌شود که خدا به پاس ایثار، صبر، گذشت، وفا و هزاران چیز دیگری که امام حسین(ع) از خود نشان دادند ایشان را مصداق خارجی محبوب واحد قرار داده است.

حسینی‌ اراکی با بیان اینکه در مراسم اربعین همه مردم فقط دو عنوان خادم‌الحسین و زائرالحسین را دارند، ادامه داد: اگر انسان‌ها به دنبال محبوب واحد به راه افتادند منیت‌ها، خودخواهی‌ها و خودپرستی‌هایشان از بین می‌رود و در نتیجه امتیازات و تبعیضات بشری که دارند از بین می‌رود و همه در یک مسیر واحد و برای اهداف مشترک قدم می‌گذارند.

وی با تأکید بر اینکه تا خودخواهی‌ها و منفعت‌طلبی‌ها باشد انسان و جامعه به کمال و سعادت نمی‌رسد، گفت: منیت و منفعت‌طلبی زمانی از بین می‌رود که همه به دنبال محبوب واحد باشند و وقتی انسان‌ها خودخواهی خود را کنار گذاشتند بی‌رحمی‌ها، دزدی‌ها، اختلاس‌ها و ظلم‌ها از بین می‌رود و عالی‌ترین اوصاف انسانیت و مدنیت را مشاهده می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha