طرح «جهادبومی‌سازی» و «مدرسه مقاومت» تشریح شد
کد خبر: 4166390
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
از سوی رئیس جهاددانشگاهی کرمان

طرح «جهادبومی‌سازی» و «مدرسه مقاومت» تشریح شد

رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان به تشریح طرح‌های «جهادبومی‌سازی» و «مدرسه مقاومت» پرداخت و گفت: آشنایی نسل جوان با فرهنگ ایثار و شهادت، جلوگیری از گسست نسلی، ترویج گفتمان مقاومت، عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در راستای جهاد تبیین از جمله اهداف طرح «مدرسه مقاومت» است.

دیدار استاندار و رئیس جهاددانشگاهی کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، مهدی بازمانده، رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان در دیدار با استاندار کرمان به تشریح طرح «جهادبومی‌سازی» و «مدرسه مقاومت» پرداخت و گفت: تولید مواد معدنی، بومی‌سازی دانش تأمین قطعات، آموزش در محیط کار و ارائه خدمات فنی و مهندسی به فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی از جمله چهار هدف اصلی طرح «جهادبومی‌سازی» در استان کرمان است و به جد دنبال این هستیم تا رویکردهای مدنظر را با بهترین شکل ممکن اجرا کنیم.

وی با اشاره به موضوع تولید مواد معدنی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی استان کرمان با هدف تأمین مواد معدنی موردنیاز صنایع استان به ویژه صنعت فولاد، بررسی‌ها و انجام آزمایشات فنی و تخصصی در خصوص سه ماده معدنی آهن، کرومیت و بنتونیت را در دستور کار خود قرار داده است.

بازمانده به اهمیت رویکرد بومی‌سازی دانش تأمین قطعات در این طرح اشاره کرد و افزود: کشور ما با داشتن سرمایه‌های ارزشمندی همچون نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و منابع معدنی گسترده توانایی بالقوه‌ای برای بومی‌سازی قطعات صنعتی دارد. داشتن چنین سرمایه‌ای بازوی نیرومندی برای خودکفایی صنعتی است که برای رسیدن به این هدف باید به اهمیت نقش پژوهش، تحقیق و توسعه در صنعت به‌طور ویژه‌ای پرداخته شود؛ چرا که در صورت عدم حضور قدرتمند نیروی متخصص در جبهه صنعتی کشور، هیچگونه توفیقی در بومی‌سازی و خودکفایی صنعتی حاصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی استان کرمان با هدف ایجاد ظرفیت و فرصت به صنعتگران و قطعه‌سازان بومی در جهت تولید و اعتبارسنجی کیفی قطعات در کارخانه مذکور و ارائه آن به صنایع استان و کشور که در میان‌مدت منجر به ایجاد اشتغال مضاعف، توسعه دانش و افزایش بهره‌وری در این صنایع خواهد شد، اقدامی جهادی در خصوص افزایش رشد بومی‌سازی قطعات صنعتی و توجه به صنعتگران بومی استان و کشور را در دستور کار دارد.

رئیس جهاددانشگاهی استان با اشاره به رویکرد آموزشی این طرح، گفت: امروزه آموزش توانمندسازی به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی توسعه منابع انسانی به‌ویژه در حوزه سازمان‌های صنعتی مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران و مدیران آموزش قرار گرفته است. توجه ویژه به آموزش‌های تخصصی و کاربردی در حوزه معدن و صنایع معدنی با هدف به‌روزرسانی و افزایش سطح دانش فعالان این حوزه، اقدام بسیار کاربردی در راستای بهبود بهره‌وری صنایع معدنی، توسعه فرآیندهای تولید و نیز تاسیس کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی جدید در جهت تکمیل زنجیره تولید فلزات و سایر مواد معدنی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت دانشگاه‌های نسل چهارم، تصریح کرد: با توجه به فناوری‌های نوین، نخبگان استان می‌توانند ایده‌های خود را در خط تولید کارخانه فرآوری مواد معدنی پیاده نموده و بعد از نتیجه‌گیری وارد بازار و تولید انبوه شوند.

بازمانده همچنین در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق، اجرای پنج فناوری راهبردی و پیشران کشور در طول اجرای برنامه هفتم با همکاری وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، به جهاددانشگاهی واگذار شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان افزود: این پنج فناوری راهبردی و پیشران کشور شامل قطار برقی، آب شیرین کن با تمرکز بر غشاء (فیلتر)، استحصال مواد معدنی، سلول درمانی و طراحی و ساخت کامل کامیون‌های حمل مواد معدنی (دامپتراک) است.

وی به طرح ملی «مدرسه مقاومت» جهاددانشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در حوزه‌های آموزشی، مطالعاتی و فرهنگی در راستای ترویج و تبیین سیره رفتاری شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اجرا می‌شود.

بازمانده با بیان اینکه میراث مقاومت ظرفیت مغتنمی است تا از آن برای تحقق تمدن نوین اسلامی بهره ببریم، تصریح کرد: مقاومت بستر ظهور ممیزات تمدن اسلامی است و در تکوین، بسط و رشد تمدن نوین اسلامی سهم بسزایی دارد. از این رو تقویت علمی، تعالی معنویت و اقتصاد مقاومتی، تکیه و اعتماد بر توانمندی جوانان متعهد و متخصص از الزامات تحقق مقاومت در گام دوم انقلاب است و نقش جوانان و دانشگاهیان در این زمینه بی‌بدیل است.

رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان اظهار کرد: آشنایی نسل جوان با فرهنگ ایثار و شهادت، جلوگیری از گسست نسلی، ترویج گفتمان مقاومت، عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در راستای جهاد تبیین و شناخت و معرفی شخصیت‌های دفاع مقدس و جبهه مقاومت به عنوان الگوهای برتر به نسل جوان از اهداف طراحی وب اپلیکیشن «مدرسه مقاومت» است.

انتهای پیام
captcha