درخواست حقوق شهروندی از سوی آوارگان روهینگیایی
کد خبر: 4165162
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲

درخواست حقوق شهروندی از سوی آوارگان روهینگیایی

آوارگان روهینگیایی در ششمین سالگرد آوارگی خود بر درخواست‌هایشان برای رعایت حقوق شهروندی خود تأکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الخلیج مباشر، چندین دهه از آغاز اولین آزار و اذیت‌های اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار با شروع حکومت نظامی در دهه 60 قرن گذشته می‌گذرد و آخرین آن موجی از آوارگی بود که شش سال پیش رخ داد.

اکنون و پس از گذشت شش سال حدود 30 هزار نفر از آوارگان روهینگیایی، روز جمعه در 12 اردوگاه از 33 اردوگاه آوارگان منطقه کاکس بازار در مرز بین بنگلادش و میانمار، سالروز آوارگی خود را زنده نگه داشتند.

در تظاهراتی که به همین مناسبت برگزار شد، سخنگویان روهینگیا بر خواسته‌های خود برای رعایت حقوق شهروندی و بازگشت ایمن و داوطلبانه به روستاهای خود تأکید کردند.



آوارگان روهینگیایی در عین حال از بنگلادش به خاطر میزبانی از بیش از یک میلیون آواره میانماری تشکر کردند. این درحالی است که برخی از آن‌ها در اواخر دهه 1980 به این کشور پناهنده شده‌اند و اکنون با فرزندان و نوه‌های خود در اردوگاه‌های آوارگان زندگی می‌کنند.

در همین رابطه ائتلافی از نمایندگان پارلمانی در کشورهای عضو سازمان حقوق بشر آسه آن در بیانیه‌ای نسبت به اینکه سال‌ها از نسل‌کشی روهینگیا می‌گذرد، بدون اینکه کسانی که در این خشونت دست داشتند، مسئولیت آن را بر عهده بگیرند، ابراز نگرانی کردند.

برآوردها در مورد تعداد قربانیان خشونت در سال‌های 2017 و 2018، زمانی که ارتش میانمار شروع به حرکت علیه حکومت سیاسی غیرنظامی کرد، متفاوت است. اما بیشتر این برآوردها نشان می‌دهد که خشونتی سیستماتیک منجر به کشته شدن حدود 10 هزار روهینگیایی، ویرانی حدود 300 روستا و آواره شدن بیش از 700 هزار نفر در عرض چند هفته شده است.

انتهای پیام
captcha