تبرج در دانشگاه مانع رشد قوه عاقله و یادگیری است
کد خبر: 4165098
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

تبرج در دانشگاه مانع رشد قوه عاقله و یادگیری است

محمدمهدی طهرانچی بیان کرد: تجربه نشان می‌دهد محیط دانشگاه باید سالم باشد تا فکر متبلور شود وگرنه قوه عاقله رشد نمی‌کند. دانشگاه محیط هیجانات نیست بلکه محیط تعقل است لذا باید برای حفظ حقوق عامه دانشجویان و حق یادگیری در میان آنها با تبرج مخالفت کنیم.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشکده آزاد اسلامی، امروز شنبه ۴ شهریورماه در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

طهرانچی در این نشست گفت: ما در چهارچوب یک برنامه هدفمند پنج ساله پیش می‌رویم که دو سال از آن را پشت سر گذاشته‌ایم و بنای ما بر این است که دانشگاه آزاد اسلامی را در گام دوم انقلاب تبدیل کنیم به دانشگاهی از مردم و برای مردم و بر بحران‌های فناورانه و اجتماعی که پیش روی همه دانشگاه‌های دنیا قرار دارد غلبه کنیم. در یکی دو دهه گذشته با تحولاتی همانند توسعه هوش مصنوعی و گسترش فضای مجازی در مفهوم دانشگاه، تحولاتی اساسی ایجاد شده است لذا دانشگاه‌ها مرجعیت علمی سنتی خود را از دست داده‌اند بنابراین باید نوعی از بازمهندسی را در درون خود داشته باشند.

محورهای برنامه راهبردی دانشگاه آزاد

وی افزود: ما بنا داریم کشور مستقلی باشیم و تجربه گام اول انقلاب را پشت سر گذاشته‌ایم و‌ اگر به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب دقت کنیم ایشان از میلیون‌ها تحصیل کرده دانشگاهی و هزاران واحد دانشگاهی یاد کرده‌اند و بدون تریدد دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه نقش موثری داشته است چون از دوازده میلیون فارغ التحصیل پس از انقلاب اسلامی، هفت میلیون نفر از آنها مربوط به دانشگاه آزاد هستند. دانشگاه آزاد در گام دوم با الهام از بیانیه رهبر معظم انقلاب فضای جدیدی را پیش روی خود خلق کرده که از علم و پژوهش شروع و به سبک زندگی ختم می‌شود و مبتنی بر همین هدف، برنامه راهبردی و عملیاتی دانشگاه آزاد در قالب سه محور دانشگاه تربیت کننده قوه عاقله و گسترش دهنده فضای انقلاب، محور دانشگاه سرآمد و پاسخگو، و محور دانشگاه کارآمد و پایدار از نظر اقتصادی پیگیری می‌شود.

طهرانچی بیان کرد: متاسفانه ساختار مقلد علمی را از غرب به عاریت گرفتیم اما در برنامه تحولی ما یکی از مباحث مهم ایجاد دانشکده های موضوعی است چون دانش، یک‌کنش بین رشته‌ای است لذا از ابتدای سال سوم برنامه، وارد عرصه دانشکده‌های موضوع محور می‌شویم. دو دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی و دانشکده کارآفرینی استقرار پیدا خواهند کرد. دانشکده فرهنگ و تمدن، دانشکده جامعه و حکمرانی و دانشکده هنر و رسانه از دیگر دانشکده‌ها هستند. همچنین مباحث بینشی، اندیشه‌ای و گرایشی نیز تحت عنوان دانشکده فرهنگ و زندگی ترویج خواهند شد. دانشکده‌های هوش مصنوعی، علوم همگرا و کوانتومی، صنعت ساختمان، انرژی، سلامت و امنیت غذایی نیز فعالیت خود را خواهند داشت بنابراین ماموریت‌محوری به صورت جدی در دانشگاه آزاد پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: نکته دیگر افزایش اقبال اجتماعی به دانشگاه آزاد است. از سال ۹۸ شاهد هستیم سالانه ۱۵۰ هزار نفر بر تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اضافه می‌شود. امسال هم پیش‌بینی می‌شود جمعیت دانشجو در دانشگاه آزاد رشد قابل توجهی داشته باشد. شاهد این هستیم که صندوق فناوری دانشگاه آزاد به عنوان جدی‌ترین صندوق فناوری در کشور فعالیت می‌کند. لذا از سال گذشته فقط ۸۱ درصد درآمد دانشگاه را شهریه تشکیل می‌دهد و امسال به ۷۰ درصد می‌رسد بنابراین کاهش اتکا به شهریه از برنامه‌های مهم ماست.

اقدامات تربیتی در دانشگاه آزاد

طهرانچی بیان کرد: ما یک عقب‌ماندگی در حقوق و‌ دستمزد کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد داشتیم لذا از سال ۹۹ تا امروز حقوق‌ها بیش از سه برابر شده است هر چند که می‌دانیم با توجه به نرخ تورم، این رقم پایینی است لذا مسئله افزایش حقوق کارکنان از اولویت‌های ماست و خوشبختانه امروزه از میانگین کشوری بالاتر است. اتفاق بزرگ دیگر در دانشگاه آزاد این است که ما علاوه بر تربیت کیفی به تربیت کارآمد هم توجه داریم. ما نباید بین کیفیت و کارآمدی، یکی را انتخاب کنیم بلکه دانشگاه باید تربیت کیفی و کارآمد را به صورت همزمان در نظر داشته باشد. 

وی گفت: یکی از اتفاقات بسیار خوب این بود که مدارس سما،‌ به‌عنوان عرصه‌های تربیت و‌ عمل‌ به دانشکده‌های علوم تربیتی ما مرتبط شدند تا همانگونه که دانشجوی پزشکی در حین تحصیل در بیمارستان‌ نیز تربیت می‌شود دانشگاه هم با مدرسه هم ارتباط داشته باشد بنابراین با تشکیل معاونت تربیتی و مهارتی، مدارس به عنوان عرصه تربیتی، عمل خواهند کرد و ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در ۸۰۰ مدرسه ما به دانشگاه مرتبط شده‌اند و با این ارتباط، نظام تعلیم و تربیت نیز تقویت می‌شود. مرکز تربیت اسلامی کودک نیز راه اندازی شده و در ذیل دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی فعالیت خود را شروع می‌کند. 

طهرانچی ادامه داد: در عرصه فناوری نیز اتفاقات بسیار خوبی به همت پژوهشگران دانشگاه آزاد رخ داده است. صندوق پژوهش و فناوری با ۳۷۴ میلیارد تومان سرمایه که به زودی به هزار میلیارد تومان می‌رسد هدایت شرکت‌های دانش بنیان را بر عهده دارد. به عنوان مثال در استان اصفهان، دو ماه از حقوق و دستمزد دانشگاه از فعالیت‌های فناورانه پرداخت شده است بنابراین پژوهش و فناوری برای ما دکور نیست و به صورت جدی پیگیر آن هستیم. نکته دیگر درباره تعلیم و تربیت اجتماعی است. تحولات اجتماعی در کشور نشان می‌دهد که وظیفه دانشگاه فقط ارائه دانش تخصصی نیست بلکه باید تعلیم و تربیت اجتماعی را نیز در نظر داشته باشد لذا در سال گذشته بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی دانشگاه، فصلی جدید از فعالیت‌های ما بود.

لزوم توجه به دانشگاه مولد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: ارتباطات اجتماعی گسترده شده و مدرنیته، عبور از خانواده و دین را در راس کار خود دارد بنابراین باید بتوانیم در این عرصه‌های حرفی برای گفتن داشته باشیم و گفتمان اجتماعی خود را با بهره‌گیری از تجربه انقلاب اسلامی تقویت کنیم. در این صورت سهمگین‌ترین طوفان‌ها هم به ما آسیبی نمی‌زند. تجربه گذشته ما از جمله پس از حمله مغول و‌ تخریب‌هایی که انجام دادند نشان داده که مردم ما مردمی فرهنگی و طرفدار فناوری هستند به شرطی که هویت خود را فراموش نکنند. دانشگاهی هم که مولد باشد می‌تواند نیروهایی تولید کند که در ساخت ایران اسلامی موفق عمل کنند.

وی درباره زیان‌دهی دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه‌های آزاد در تک تک شهرها در راستای توسعه آنجا ایجاد شده‌اند و همه واحد‌های دانشگاهی ما دارای برنامه برای افزایش سودآوری هستند لذا دانشگاه‌های آزاد در برخی از شهرها به ماموریت آموزشی و برخی فناورانه و‌ کارآفرینانه اشتغال دارند چون باید آموزش‌ها متناسب با زیست بوم هر منطقه باشد لذا افتخار ما این است که زیان‌دهی به کمتر از چهل واحد رسیده است که در بودجه امسال برای آنها هم برنامه خروج از بحران در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: سامانه ایران‌تحصیل، ربطی به دانشگاه آزاد ندارد و مدارک آن جعلی است. اگر هم کسی مدرک دانشگاه آزاد اسلامی را جعل می‌کند ربطی به دانشگاه ندارد بلکه کلاهبرداری است و باید پلیس در این زمینه دخالت کند. نکته دیگر اینکه ما ضعف‌های جدی در حوزه تعلیم و تربیت داریم اما سوال این است که اگر جمهوری اسلامی نبود وضعیت فرهنگی چگونه بود؟ قطعا وضعیت بدتر بود هرچند که باید ناکامی‌ها را جبران و نقص‌ها را برطرف کنیم.

دانشگاه محیط هیجانات نیست

وی ادامه داد: در سال گذشته اولین بار بود که دولت دو بار حقوق کارکنان مخصوصا در حوزه آموزش عالی را افزایش داد. به تبع، انتظار این بود که دانشگاه هم نسبت به اعضای هیئت علمی توجه داشته باشد لذا سه تا پنج درصد در بهمن ماه  افزایش شهریه داشتیم چون بایستی ما هم نسبت به حقوق کارکنان تنظیم‌گری می‌داشتیم. پژوهشگاه دانشگاه آزاد اسلامی ماموریت پیدا کرده در رشته‌های خاص که جهت‌گیری‌های آینده را رقم می‌زند، از محققان برجسته دانشگاه، حمایت‌های ویژه‌ای به عمل بیاورد و این هم گامی در راستای مرجعیت علمی در دانشگاه آزاد است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان درباره دیدگاه خود درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: در دانشگاه آزاد، یک جلسه درباره لایحه عفاف و حجاب برگزار کردیم و نظرات خودمان را به مجلس داده‌ایم. تجربه نشان می‌دهد محیط دانشگاه باید سالم باشد تا فکر متبلور شود وگرنه قوه عاقله رشد نمی‌کند. دانشگاه محیط هیجانات نیست بلکه محیط تعقل است لذا باید برای حفظ حقوق عامه دانشجویان و حق یادگیری در میان آنها با تبرج مخالفت کنیم چون تبرج نقطه مقابل یادگیری است لذا سعی می‌کنیم با گفت‌وگو و تذکر به موقع در زمینه حجاب و عفاف در دانشگاه آزاد اسلامی عمل کنیم. 

انتهای پیام
captcha