احساس نیاز به قرآن را با تبلیغات مؤثر ایجاد کنیم
کد خبر: 4163614
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹

احساس نیاز به قرآن را با تبلیغات مؤثر ایجاد کنیم

مدرس دوره تربیت دانشجو معلم قرآن با بیان اینکه در کنار آموزش باید تشنگی و احساس نیاز به قرآن را در جامعه ایجاد کنیم، گفت: هر چقدر هم سیستم آموزشی قوی داشته باشیم، تا جامعه نسبت به فهم قرآن احساس نیاز نکند، اثرگذار نخواهد بود.

داود تک‌فلاح، مدرس دوره تربیت دانشجو معلم قرآن کریمداود تک‌فلاح، مدرس دوره تربیت دانشجو معلم قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، گفت: از سال 1360 که سازمان تبلیغات اسلامی، برنامه قرآنی را در کشور ایجاد کرد، اولین حلقه گمشده آن نبود معلمانی خبره بود و لذا در ابتدای امر برنامه تربیت معلم قرآن را به صورت اردویی برگزار کرد و افراد 21 روز از سراسر کشور در این دوره‌ شرکت می‌کردند که این دوره‌ها در ابتدا از آموزش و پرورش و کم کم نشر پیدا کرد.

وی وجود معلمانی مجرب و خبره را از حلقه‌های اصلی نشر مفاهیم قرآنی برشمرد و افزود: معلم قرآن کریم باید متخصص و چارچوب‌ها را دانسته و ارائه دهد، البته وجود چنین معلمانی یکی از راه‌های گسترش مفاهیم قرآنی است اما به تنهایی کافی نیست.

تک‌فلاح ادامه داد: اگر معلمی باشد اما مخاطبی وجود نداشته باشد، این حلقه آموزش شکل نمی‌گیرد چون حلقه آموزش شامل سه گزینه می‌شود که محتوای آموزشی که قرآن کریم بوده و معلم متخصص و خبره از آن جمله است اما اصلی‌ترین گزینه، وجود مخاطبی است که بخواهد فراگیرد و لذا اگر قدرت نداشته باشیم که مخاطب را جذب کنیم این سیستم آموزشی یک چرخه ناقص می‌شود. این امر به برنامه‌ریزی صحیح نیاز دارد تا بتوان افراد را با ترفندهای مختلف جذب کرد.

مدرس دوره تربیت دانشجو معلم قرآن کریم افزود: بخشی از آموزش‌ها روخوانی و روانخوانی است و متأسفانه برخی از افراد و دانشجویان عنوان می‌کنند فراگیری قرآن چه مشکلی را حل خواهد کرد و لذا هر چقدر هم سیستم آموزشی ما قوی باشد، تا جامعه نسبت به آموزش و فهم قرآن احساس نیاز نکند کار مؤثر نخواهد بود.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه هر آنچه در زندگی به آن نیاز داریم، در قرآن کریم وجود دارد و «هُديً لِلْمُتَّقينَ»، «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْءٍ»، «مَا هُوَا شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» و ... است اما مردم این موارد را درک نمی‌کنند زیرا بخشی از این بی‌اطلاعی، به سیستم‌های آموزشی بر می‌گردد که مطالب را به خوبی ارائه نمی‌دهند و بخشی هم به نبود تبلیغات مؤثر و مفید بر می‌گردد، تبلیغاتی که خاسته و ناخواسته در کشور وجود دارد و سایر موارد را پررنگ می‌کند.

این مدرس قرآن کریم بیان کرد: در کنار آموزش معلمان خبره باید تشنگی و احساس نیاز به قرآن کریم را ایجاد کنیم و اگر در کلاس‌های آموزشی مطالب آن گونه ارائه شود که دانشجو لمس کند، مشکلی حل می‌شود، خود او مُبَلغ می‌شود اما اگر کلاس‌ها نوعاً کلیشه‌ای باشد و از جذابیت برخوردار نباشد، قطعاً این سیستم سیر نزولی خواهد داشت و نمی‌تواند مخاطب خوبی جذب کند.

انتهای پیام
captcha