مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان بنگلادش تشییع شد
کد خبر: 4162963
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸

مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان بنگلادش تشییع شد

ده‌ها هزار نفر از هواداران حزب جماعت اسلامی بنگلادش مراسم تشییع پیکر رهبر سابق این حزب را برگزار و آن را به تظاهرات ضد حکومتی تبدیل کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، ده‌ها هزار نفر از هواداران جماعت اسلامی در بنگلادش روز سه‌شنبه در مراسم تشییع پیکر دلوار حسین یوسف سعیدی، رهبر سابق این جماعت اسلامی شرکت کردند.

این مراسم در سایه روابط پرتنش میان احزاب مخالف، از جمله این گروه با  دولت  بنگلادش تحت رهبری حزب حاکم عوامی به ریاست شیخه حسینه واجد برگزار شد که از 15 سال پیش بر  این کشور حکومت می‌کند.

رهبر سابق جماعت اسلامی بنگلادش به دلیل ابتلا به سکته قلبی یک روز پس از انتقال از زندان به بیمارستان درگذشت. وی در یک پرونده مربوط به وقایع استقلال کشور در سال 1971  محکوم به حبس ابد شده و از سال 2010 در زندان به سر می‌برد.

سعیدی یکی از صاحب نظران تفسیر قرآن کریم در بنگلادش به شمار می‌رفت و 54 جلد کتاب از جمله تفسیر قرآن در 4 جلد برای مخاطبان خود در جامعه دینی و علمی بنگلادش به یادگار گذاشته است. ده‌ها هزار نفر در سخنرانی‌های او در مساجد بزرگ این کشور شرکت می‌کردند.

با توجه به روابط پر تنش بین دولت شیخه حسینه واجد و جماعت اسلامی بنگلادش، مراسم خاکسپاری سعیدی روز سه شنبه در زادگاهش در منطقه پیرو پور در جنوب غربی بنگلادش، منطقه‌ای که او به مدت 10 سال تا سال 2006 نماینده مردم آن در پارلمان این کشور بود، برگزار شد.

ده‌ها هزار نفر پیکر رهبر سابق جماعت اسلامی بنگلادش را تشییع کردند/اماده

شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع رهبر حزب سابق جماعت اسلامی بنگلادش این مراسم را به تظاهراتی ضد حکومتی تبدیل کرده و نسبت به تبعیض‌هایی که علیه این حزب طی 13 سال اخیر شده است، شعار سر دادند.

جماعت اسلامی بنگلادش سه ماه پیش نیز با برپایی تظاهرات خواستار روی کار آمدن دولتی غیرحزبی برای نظارت بر برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در این کشور شدند که قرار است در پایان ژانویه 2024 برگزار شود.

رهبران جماعت اسلامی بنگلادش می‌گویند که تنها در سال جاری میلادی 700 نفر از فعالان و حامیان این حزب دستگیر شده‌اند.

انتهای پیام
captcha