جایگاه ویژه هنر و هنرمند در ارتقای فرهنگی جامعه
کد خبر: 4162422
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
سیدمحمد مقیمی بیان کرد:

جایگاه ویژه هنر و هنرمند در ارتقای فرهنگی جامعه

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر جایگاه ویژه هنر و هنرمند در ارتقای فرهنگی جامعه، بیان کرد: اگر می‌خواهیم ارزش‌های ملی، انقلاب اسلامی و فرهنگ بومی را معرفی و در جهت تقویت آن اقدام کنیم، یکی از اثرگذارترین روش‌ها، زبان هنر است.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در ادامه سلسله دیدار با اساتید پیشکسوت، در منزل احمد کامیابی مسک، حضور یافت و با این استاد بازنشسته دانشکدگان هنرهای زیبا دیدار و گفت‌وگو کرد.

مقیمی از این استاد سرشناس هنرهای نمایشی دعوت نمود تا همزمان با آغاز سال تحصیلی در مهر ماه در جمع دانشجویان رشته‌های هنری دانشگاه تهران حاضر شود.

سیدمحمد مقیمی، در دیدار با احمد کامیابی مسک، که حدود ۱۴ سال از بازنشستگی او می‌گذرد، از این استاد پیشکسوت خواست که با حضور در جمع دانشجویان و با درمیان گذاشتن تجربه‌های خود با جوانان، همچنان به عنوان یک الگوی در دسترس علاقمندان این حوزه، الهام‌بخش باشد.

مقیمی افزود: برنامه ما این است که دانشکدگان هنرهای زیبا را با استفاده از تجربیات و رهنمودهای اساتید باسابقه آن، به اوج برسانیم. در همه رشته‌ها و بخصوص رشته‌های هنری نباید فقط به ارائه یک سری سرفصل دروس توسط استاد اکتفا شود بلکه استاد باید چنان وقت بگذارد که از جهت‌های مختلف برای دانشجو الگو شود. مشکلی که هم اکنون در برخی رشته‌های دانشکدگان هنرهای زیبا با آن مواجه هستیم کمبود استاد است، به‌خصوص در زمینه هنرهای نمایشی که بیشتر مدرسان به صورت حق‌التدریسی به‌کار گرفته می‌شوند.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر جایگاه ویژه هنر و هنرمند در ارتقای فرهنگی جامعه، بیان کرد: اگر می‌خواهیم ارزش‌های ملی، انقلاب اسلامی و فرهنگ بومی را معرفی و در جهت تقویت آن اقدام کنیم، یکی از اثرگذارترین روش‌ها، زبان هنر است. لذا بایستی بیشتر به مباحث هنری بپردازیم و در این خصوص با هنرمندان به گفت‌وگو بنشینیم و در خلال یک سلسله گفت‌وگوی مستمر بتوانیم ظرفیت هنر و هنرمندان را برای رفع چالش‌های فرهنگی و اجتماعی کشور به میدان بیاوریم. در همین راستا تجربه دانشگاه تهران در برگزاری خانه گفت‌وگو با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب که بحث‌های صریحی در این نشست مطرح شد، نشانگر اثربخشی گفتمان علمی در این حوزه است.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران با تاکید بر تکرار نشست خانه گفت‌وگو با اهالی فرهنگ و هنر در دانشگاه تهران، از راه‌اندازی شبکه تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران به عنوان گام دیگر برای بسترسازی جهت شکل‌گیری فضای گفت‌وگو با طیف‌های فکری مختلف و تخصص‌ها و دیدگاه‌های مفید برای رشد و توسعه ایران اسلامی نام برد و از استاد احمد کامیابی خواست تا در زمینه معرفی آثار و دیدگاه‌ها و همچنین اجتماعی نمودن علم، با تلویزیون اینترنتی دانشگاه همکاری داشته باشد.

احمد کامیابی مسک، نیز در این دیدار با استقبال از ایده «گفت‌وگو با ذی‌نفعان» به عنوان یک راهبرد کم‌هزینه و پر فایده برای واکاوی مسائل جامعه، نسبت به برخی کاستی‌ها ابراز نگرانی کرد. او نسبت به آنچه که تحت عنوان «رواج نوعی بی‌اعتنایی در نسل جدید نسبت به گذشته و مفاخر ایرانی» مطرح می‌کرد، هشدار داد. او از رئیس دانشگاه خواست تا فکری به حال این موضوع شود. استاد کامیابی معتقد است علاوه بر ضعف‌هایی که در داخل داریم، استعمارگران خارجی هم خیلی به این وضعیت کمک می‌کنند. باید برای عبور از این وضعیت راهی پیدا کنیم. چاپ کتاب‌های مفید و قرار دادن کتاب‌ها در اختیار دانشجویان می‌تواند خیلی مفید باشد.

استاد احمد کامیابی از اولین اساتیدی است که در جریان سلسله دیدارهای رئیس دانشگاه تهران با اساتید پیشکسوت، جمعی از شاگردان جوان خود را نیز دعوت کرده است تا در زمان حضور رئیس دانشگاه تهران در منزل استاد، آنها هم در این دیدار حضور داشته باشند.

مقیمی رئیس دانشگاه تهران در پایان این دیدار سکه‌ نقره‌ای که نشان دانشگاه تهران بر روی آن ضرب شده بود را به احمد کامیابی هدیه داد.

انتهای پیام
captcha