از چالش‌های کار خبر تا قول مساعد برای حل مشکلات خبرنگاران
کد خبر: 4161295
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
در نشست مسئولان خراسان‌جنوبی با خبرنگاران مطرح شد؛

از چالش‌های کار خبر تا قول مساعد برای حل مشکلات خبرنگاران

در نشست جمعی از مسئولان خراسان‌جنوبی با اصحاب رسانه این استان به‌مناسبت روز خبرنگار درباره حل مشکلات بر زمین مانده خبرنگاران مباحثی مطرح و برای رفع دغدغه‌های این قشر از سوی مسئولان قول‌های مساعدی داده شد.

علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی، شب گذشته، 17 مردادماه در نشست خبرنگاران با استاندار و مسئولان ارشد استان که به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد  اسللامی خراسان‌جنوبی و خانه مطبوعات استان برگزار شد، با اشاره به نکاتی برای رفع مشکلات اصحاب رسانه گفت: ساماندهی خبرنگاران در حوزه رسانه‌ای در حال انجام است.

وی با بیان اینکه روز خبرنگار فرصت مغتنمی است تا از تلاش‌ها و زحمات خستگی‌ناپذیر همه خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، صاحبان اندیشه و فعالان عرصه قلم در انعکاس مطلوب رویدادها و اخبار جامعه قدردانی کنیم، افزود: نقش فعالان عرصه اطلاع‌رسانی در انتشار به موقع، صحیح و دقیق اخبار، ستودنی است و این نقش در شرایطی که شاهد توسعه رسانه‌های اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه هستیم در پیشگیری از شایعات و انتشار اخبار نادرست بیشتر از پیش نمایان شده است.

فرخنده با اشاره به نقش فضای رسانه‌ای و رسالت آنان تصریح کرد: سرعت چشمگیر تولید محتوا و انتقال مفاهیم، سرعت دریافت‌ها و تکثر در روایت‌ها از یک رویداد، امپراطوری رسانه‌ای غرب اعم از دروغ‌پردازی و شیطنت‌ها، اغوای افکار عمومی، نامشخص بودن پشت صحنه برخی از روایت‌هاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به فعالیت ۸۲ مجموعه رسانه‌ای در سطح استان ادامه داد: مهم‌ترین شاخصه بارز رسانه قوی و قدرتمند، میزان توان تأثیرگذاری و اغنا افکار عمومی است که باید ببینیم چقدر در این حوزه قدرت پیدا کردیم. حمایت از رسانه‌ها در ایام متعلق به روز خبرنگار در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته، که بخشی بازسازی انقلابی ساختار رسانه و فرهنگی است.

وی با اشاره به رویکرد تحولی فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلاش برای حل مشکلات بر زمین مانده خبرنگاران گفت: به‌مناسبت روز خبرنگار بازدید استاندار از رسانه‌ها و توجه به تکمیل خانه مطبوعات استان را در برنامه داشتیم. شکل‌گیری جبهه رسانه یا انقلاب برای برون‌رفت از مشکلات و چالش‌ها امری ضروری و جدی است که همه تشکل‌های رسانه‌ای استان را دعوت می‌کنیم که برای این مهم به ما کمک کنند.

دانش فنی خبرنگاران استان به‌روز شود

سپیده قلندری اسفدن سردبیر ایکنای خراسان‌جنوبی نیز در این نشست به‌عنوان نماینده خبرگزاری‌های استان با تأکید بر توانمندسازی خبرنگاران اظهار کرد: دانش فنی خبرنگاران استان باید به‌روز شود. با توجه به اینکه دوره‌های ضمن خدمت برای کارکنان دولت فراهم است، چه خوب است که خبرنگاران از این ظرفیت استفاده کنند و دوره‌های مرتبط و نیاز روز را دریافت کنند.

سردبیر ایکنای خراسان‌جنوبی با اشاره به انتقال مسائل اساسی کشور و دغدغه‌های مردم توسط استاندار به مسئولان کشوری تصریح کرد: شاهد پیگیری‌های استاندار خراسان‌جنوبی برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان هستیم. وی هم فهم خوب و هم ارتباط صمیمی با رسانه دارد و شاهد پیگیری‌هایشان برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان هستیم که در این خصوص مطالبه خبرنگاران این است که مدیران دستگاه‌های اجرایی ارتباط مستمر برای پیگیری اخبار با اهالی رسانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه امیدواریم پس از تحقق وعده‌ها، شاهد اخبار امیدآفرینی برای مردم از سوی مدیران باشیم، گفت: از طرفی چه خوب است جایگاه خبرگزاری‌ها به‌عنوان رسانه ملی در شورای اطلاع‌رسانی تثبیت شود و از ظرفیت خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استفاده شود.

حکیمه بهمن‌زاده، نماینده خبرنگاران خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: بیمه خبرنگاران و مشکلات امنیت شغلی از جمله مواردی است که مسئولان باید به سمت رفع آن پیش روند. باید به سمت رفع مشکلات اصحاب رسانه رفت در غیر این صورت باید شاهد کوچ خبرنگاران از بحث خبر باشیم؛ همان‌گونه که در این سال‌ها نیز بسیاری از خبرنگاران خبره را به‌دلیل سختی کار خبر که البته دیده نمی‌شود از دست داده‌ایم.

وظایف رسانه از دیدگاه مردم و مسئولان 

ابوالفضل زاهدی‌پور، نماینده رسانه‌های مکتوب خراسان‌جنوبی در این جلسه گفت: خبرنگار با توجه به اینکه پل بین مردم و مسئولان است و از نگاه مردم و مسئولان باید به رسانه‌ها پرداخت. مردم از رسانه انتظار دارند حق و حقوق آنان را پیگیری کند. رسانه باید از شعاردهی صرف دوری کرده و جریان‌ساز باشد.

نماینده رسانه‌های مکتوب خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مطالبات مهم استان راه‌آهن و آب است، تصریح کرد: استاندار نوید فعالیت در عرصه تکمیل راه‌آهن را داده و انتظار می‌رود در همین دولت کارهای اجرایی راه‌آهن تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه رسانه باید ضعف‌ها و کمبودها و مطالبات مردم به مسئولان گوشزد کند، اظهار کرد: خواسته مسئولان از خبرنگاران این است که چشم و گوش مردم باشند و نیازها و مطالبات آنان را به گوش مسئولان برسانند.

زاهدی‌پور با بیان اینکه رسانه باید از تملق به دور باشد، تصریح کرد: استفاده ابزاری مسئولان از رسانه و ضعف رسانه‌ها در مرجعیت از مشکلات این حوزه است. همچنین توجه به نقد در رسانه‌ها و بیان الزامات و ملزومات نقادی در جامعه کارکرد واقعی رسانه به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی است. نیاز به امنیت فکری، قضایی و اجتماعی و کاری باید دیده شود؛ در حالی که خبرنگاران در تأمین معیشت دچار مشکل هستند و با دوری بسیاری از افراد از عرصه خبر، کمیت و کیفیت اخبار در استان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

محمد قربانی، مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان‌جنوبی نیز گفت: در استان ۸۲ رسانه اعم از ۴۱ رسانه چاپی، ۲۶ رسانه رسانه برخط و ۱۵ رسانه غیر برخط وجود دارد. سرانه رسانه در استان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۱ رسانه است که از این نظر رتبه ۱۴ کشوری را داریم. خانه مطبوعات استان ۲۰۴ عضو اصلی دارد که ۱۰۶ عضو آن شامل ۷۵ خبرنگار و مابقی دیگر عوامل در سامانه جامع رسانه ثبت هستند. خبرنگاران برای بهره‌مندی از خدمات باید در این سامانه ثبت‌نام کرده و معرفی‌نامه از رسانه محل کار به همراه سوابق خود را در سامانه ثبت کنند.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان‌جنوبی با اشاره به توجه استاندار خراسان‌جنوبی به ساخت خانه مطبوعات بیان کرد: بحث حقوقی و دریافت خدمات برای خبرنگاران بسیار کم و ضعیف است، به‌طوری که حقوق درصد زیادی از آنان به‌صورت حق‌الزحمه‌ای است.

جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این نشست پس از استماع مشکلات خبرنگاران برای تأمین سه میلیارد تومان اعتبار به‌منظور تکمیل ساختمان خانه مطبوعات استان و بیان دغدغه‌های رسانه‌ها در اولین شورای اداری استان قول مساعد داد.

انتهای پیام
captcha