دعاخوانی یکی از خلأهای روضه‌های خانگی
کد خبر: 4161102
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
میکائیل باقری:

دعاخوانی یکی از خلأهای روضه‌های خانگی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: در روضه‌های خانگی این معضل وجود دارد که دختران و بانوان که در مراسم روضه شرکت می‌کنند، توانایی خواندن زیارت عاشورا را ندارند و همین موضوع خلأیی در روضه‌های خانگی تلقی می‌شد لذا رشته دعاخوانی را برای دختران انتخاب کردیم تا بتوانیم به حل این معضل کمک کنیم.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در مرحله نهایی در حالی برگزار می‌شود که 40 دوره آن را سپری کرده‌ایم و اکنون وارد چله دوم شده‌ایم و بر همین اساس نیاز بود که در این دوره بازنگری‌هایی در شیوه‌های اجرا، رشته‌ها و محتوا صورت گیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته برای حدود 5000 دانش‌آموز، معلم، مربی، والدین، داوران و ... فراخوانی ارائه شد تا مسابقات این 40 سال را نقد و تحلیل کنند که در همین راستا، 5000 اثر به دست ما رسید، تحلیل‌ها جمع‌بندی شد و براساس این تحلیل‌های ارسالی، تغییراتی در شیوه اجرا، محتوا و رشته‌های مسابقات ایجاد شد که در سال تحصیلی جاری از این تحلیل‌ها و نقدها به‌صورت آزمایشی استفاده می‌کنیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: از جمله تغییراتی که در طی این مدت داشتیم این بود که از ظرفیت‌های معلمان و کتب درسی استفاده کنیم. در وقع این مسابقات یک فرصت مطلوب و انگیزه‌بخش برای مربیان و دانش‌آموزان است تا حاصل زحماتشان را ببینند. دانش‌آموزان نیز رغبت بیشتری به این مسابقات نسبت به سایر فعالیت‌ها دارند و برایشان جذاب است.

باقری افزود: برپایی اردو یکی از جذابیت‌های این مسابقات است و افرادی هم که شرکت می‌کنند، به اردوهای منطقه‌ای، مدرسه‌ای، استانی و کشوری شرکت داده می‌شوند و حقیقتاً همین جذابیت‌ها باعث علاقه‌مندی و شرکت دانش‌آموزان در این مسابقات هستند و این دیده شدن‌ها حتی از گرفتن هدیه نیز برایشان ارزش بیشتری دارد و به همین دلیل است که در این مسابقات شاهد حضور بیش از 1.5 میلیون دانش‌آموز هستیم.

وی تصریح کرد: از این‌رو با توجه به اهمیت این مسابقات تصمیم گرفتیم، تغییراتی را اعمال کنیم و با تحلیل‌هایی که انجام دادیم برخی از رشته‌های بین‌المللی مانند حفظ کل، قرائت، صحیفه سجادیه، احکام، انشای نماز، نهج‌البلاغه و حتی تفسیر و گفتمان دینی به‌صورت انحصاری در آموزش‌وپرورش هستند، بدین منظور که سایر دستگاه‌ها در این رشته‌ها، مسابقه برگزار نمی‌کنند، اما بیش از 100 دستگاه وجود دارند که مسابقات قرآن را برگزار می‌کنند و بر همین اساس نگرانی‌هایی که از سوی جامعه قرآنیان کشور وجود داشت، این بود که تلاوت کشور به لحاظ کیفی نسبت به گذشته رشدی ندارد و به لحاظ کمی نیز هرچه پشتوانه‌ها غنی‌تر و زیادتر باشند، می‌توانیم به کیفیت امیدوار باشیم و نگران این بودیم که این کمیت متزلزل شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفتیم که تغییراتی در رشته قرائت اعمال کنیم که در همین راستا مسابقات رشته قرائت متوسطه اول را تقلیدی کردیم. به این دلیل که این کار، هم سخت و هم حرفه‌ای بود و با برگزاری این مسابقات همه دانش‌آموزان آموزش‌ها را از صفر آغاز و الگوی ساده‌ای را پیاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از تغییرات اعمال شده این است که گاهی در روضه‌های خانگی این معضل وجود دارد که دختران و بانوان که در مراسم روضه شرکت می‌کنند، توانایی خواندن زیارت عاشورا را ندارند و همین موضوع خلأیی در روضه‌های خانگی تلقی می‌شد لذا رشته دعاخوانی را برای دختران انتخاب کردیم تا بتوانیم به این معضل کمک کنیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: تغییر دیگر اعمال شده، این است که در حوزه مهدویت و با توجه به اینکه وظیفه مشخص و مضاعفی نسبت به امام زمان(عج) حی و حاضرمان داریم، اما باز هم از این موضوع غفلت کرده‌ایم و جای خالی این موضوع را هم در مسابقات احساس می‌کنیم و به همین دلیل، به دنبال این رشته بودیم و در واقع این رشته به نوعی کارورزی برای دانش‌آموزان است.

باقری اظهار کرد: همچنین امسال برای نخستین بار مسابقات حفظ کل دوره ابتدایی ایجاد شد، به این دلیل که یک سری از کشورهایی که مسابقات بین‌المللی دارند، از کشورهای مخاطب از حافظان کمتر از 12 سال دعوت می‌کنند و با توجه به اینکه کمیته اعزام در کشور که متشکل از شورای عالی قرآن، اوقاف و امورخیریه و دبیرخانه مسابقات است، با این مشکل مواجه می‌شود که چه کسی را و چگونه انتخاب کنند و بر همین اساس، این موضوع برای نخستین بار انجام شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش در پایان گفت: تغییر دیگر نیز این بود که در گذشته مسابقات دوره متوسطه اول در مرحله استانی تمام می‌شد، اما امسال این دوره به مرحله کشوری نیز راه پیدا خواهد کرد. همچنین گروهی کردن برخی از رشته‌ها مانند تلاوت، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را می‌توان از دیگر تغییرات اعمال شده در این دوره از مسابقات بیان کرد.

انتهای پیام
captcha