خبرنگاران ایثار و شهادت اجر مجاهدان فی‌سبیل‌الله را دارند
کد خبر: 4160864
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
در مراسم تقدیر از خبرنگاران عنوان شد:

خبرنگاران ایثار و شهادت اجر مجاهدان فی‌سبیل‌الله را دارند

مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری اجر خبرنگاران ایثار و شهادت کمتر از مجاهدان فی‌سبیل‌الله نیست چرا که خبرنگاران این عرصه همراهان جامعه ایثارگران و خانواده شهدا هستند

به گزارش ایکنا؛ مراسم پاسداشت روز خبرنگار و تقدیر از خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت، 16 مرداد با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید رمضان مرادی نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور خبرنگاران این حوزه در هتل هویزه برگزار شد.

قاضی‌زاده هاشمی در این مراسم با بیان آنکه روز خبرنگار، روزی مزین به نام شهید بزرگواری در حوزه ایثار، شهید صارمی است؛ به تمام ایثارگران عرصه خبر این روز را تبریک گفت و یادآور شد: خوشحالیم و مفتخر که در سرزمینی زیست می‌کنیم که برای هر مؤلفه‌ای، نمادی از میان شهدا داریم.

وی با بیان آنکه بسیاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌ها خالی چهره‌های ملی هستند و در همین راستا مجبورند که با تمسک به دیگر تمدن‌ها برای خود شخصیت و هویت ملی بسازند افزود: در این روزگار شخصیت‌دزدی نیز باب شده و شاهدیم که کشور همسایه با استناد و ارجاع به شاعری که تمام دیوان اشعار او به زبان فارسی است سعی دارد تا او را به‌ عنوان بخشی از نماد و هویت فرهنگی خود معرفی کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشار به آنکه در طول تاریخ انقلاب شهدای فراوانی در عرصه خبرنگاری جان خود را فدای این مرزوبوم و خاک پرگهر کرده‌اند خاطرنشان کرد: یکی از سرآمدان آن‌ها شهید آوینی است که کار خبر و روایتگری را با محوریت حماسه هشت سال دفاع مقدس به مخاطبان ارائه می‌داد و استمرار راه او را در جریان شهدای خبرنگار مدافعان حرم شاهد هستیم. این مؤلفه بازتاب‌دهنده آن است که خط آن شهیدان بزرگوار حوزه خبرنگاری چون نهضتی بزرگ و عظیم ادامه داشته و این تضمین‌کننده حضور افرادی بزرگ و فرهیخته در این عرصه و ادامه راه و ادامه‌دهندگان راه بزرگان و الگوهای این حوزه به شمار می‌رود.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: تاریخ پر از افتخار عرصه خبر ایثار و شهادت نشان‌دهنده آن است که ما در نسل‌های بعدی نیز خبرنگارانی آرمان‌خواه و آرمان‌طلب را شاهد هستیم که با حال سلوکی متفاوتی مسیر خبرنگاری در عرصه ایثار و شهادت را ادامه خواهند داد.

آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی؛ هدف مهم خبرنگاری

معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در فصلی دیگر از سخنان خود با اشاره به آنکه تمامی افراد یک جامعه از طریق خبری که از سوی خبرنگاران مخابره می‌شود نسبت‌به اتفاق‌ها، حوادث و رخدادهای محیط پیرامون خود و جهان اشراف و آگاهی پیدا می‌کنند خاطرنشان کرد: حوزه ایثار و شهادت نیز میزبان خبرنگارانی بوده که در کنار رسالت خبری، فریضه‌ای بی‌نظیر را به‌ عنوان الگویی بزرگ نه ‌تنها به ملت ایران که به تمام جهان به اثبات رساندند.

وی افزود: آن فریضه بازتاب‌دهنده‌ این مهم بود که خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت راوی شهدا و الگوهای بزرگی هستند که تمام دارایی خود از مادیات تا اوج قله معنویات یعنی شهادت را فدای مردم و خاک سرزمینشان کرده‌اند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان آنکه امروز نیز شاهدیم که بعد از گذشت 1400 سال، راویان مختلف و متعدد در حوزه ایثار و شهادت هنوز هم اخبار عاشورا و عاشوراییان را به روایت نشسته‌اند و ادامه این مسیر باعث بصیرت و بیداری جامعه می‌شود خاطرنشان کرد: خبرنگاری اگر باعث بصیرت و قدرت فرقان سره از ناسره نشود بی‌تردید بر سر عهد و رسالتش پایبند نبوده و اگر خبری باعث جهل شود قطعاً خیانت به جامعه‌ای است که به آن خبر به خبرنگار اعتماد کرده‌اند.

تاکید رهبری بر رسالت رسانه‌ای خانواده شهدا

قاضی‌زاده هاشمی با ابراز امیدواری نسبت به آنکه جامعه خبری ایثار و شهادت که طرف مقابل‌شان الگوهای بزرگی در این عرصه هستند بتوانند سهم و دین خود را در افزایش بصیرت و آگاهی‌بخشی جامعه بیش‌از پیش افزایش دهند به دیدار اخیر خانواده شهدا با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در آن دیدار خطاب به والدین و همسران شهدا فرمودند که هرکدام شما یک رسانه هستید. آنچنان ‌که حضرت زینب(س) خبرنگار عاشورا بود و نهضت و قیام اباعبدالله را احیا کرد و برای ما به ارمغان آورد؛ حال این نقش در حوزه اطلاع‌رسانی از مقام رفیع شهید و فعلیت شهادت بر عهده شماست. در این مسیر خبرنگارانی که مأنوس با شهدا هستند از ارج و قرب بالاتری برخوردارند.

وی با اشاره به خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت و تأکید بر آنکه کار آنها مقدس و سنگین است یادآور شد: خبرنگاران این عرصه راوی زندگی‌های ارزشمندی هستند و جامعه‌ای که نسبت به بزرگان خود سپاس‌گزار باشد قطعاً جامعه‌ای ایمن خواهد بود. در این نکته نباید حتی لحظه‌ای تردید داشت که تک‌تک افرادی که در این جامعه انقلابی و اسلامی زیست می‌کنند محتاج به جامعه ایثارگر و شهدا هستند.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان با اشاره به آن‌که جامعه ایران از زمان انقلاب تا به امروز با خطرات زیادی روبرو بوده‌ است خاطرنشان کرد: خداوند همواره یاریگر این جامعه بوده و آن را از خطرات دور نگه‌ داشته است چرا که مردم این جامعه، مردمی هستند که پشت یکدیگر قرار دارند و نسبت‌ به هم با ایثارگری، مهربانی و خلوص قلب رفتار می‌کنند. همه این برکات از دید خداوند پنهان نخواهد بود.

در پایان این مراسم از عبدالغفور مصطفایی برادر شهید عبدالرسول مصطفایی نخستین خبرنگار شهید رسانه ملی در دوران دفاع مقدس و همچنین خدیجه روزبهانی همسر شهید محمود صارمی که روز خبرنگار به یاد شهادت این خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نامگذاری شده‌است با اهداء لوح و جوایزی تقدیر شد.

حاشیه‌های پُررنگتر از متن

در حاشیه این مراسم روایت فرازی از وصیت‌نامه شهید ناصرالدین باغانی از شهدای دوران دفاع مقدس با محور تاسی بر امر ولایت فقیه و سرسپردگی به ولی امر مسلمین که ضمانت توفیق و سعادت حرکت جامعه انقلابی و اسلامی ایران به سمت تعالی را در بر خواهد داشت برای حضار در قالب روایتی تصویری و صوتی پخش شد.

همچنین عباس زارع‌نژاد؛ مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران در کنار ارائه گزارش فعالیت یکساله بنیاد، خطاب به خبرنگاران این حوزه گفت: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری اجر خبرنگاران ایثار و شهادت کمتر از مجاهدان فی‌سبیل‌الله نیست چرا که خبرنگاران این عرصه همراهان جامعه ایثارگران و خانواده شهدا هستند و بازتاب روایت‌های آنها بازتاب مجاهدت‌هایی است که ایران انقلابی و اسلامی را در مواجهه با تمامی دشمنانش مقتدر و استوار نگه داشته‌است.

در بخشی دیگر از این مراسم محمد اسماعیل براری از خبرنگاران پیشکسوت و گزارشگران دوران حماسه‌سازی هشت سال دفاع مقدس در معاونت صدای رسانه ملی به‌عنوان نسل نخست خبرنگاران انقلاب و میثم رشیدی‌مهرآبادی از خبرنگاران حوزه شهدای مدافع حرم به‌ عنوان نماینده نسل دوم خبرنگاران تاریخ انقلاب به بیان فرازهایی از خاطرات خود پرداختند.

همچنین مستند کوتاهی از زندگی شهید عبدالرسول مصطفایی نخستین شهید خبرنگار رسانه ملی نیز در حاشیه این مراسم در برای مهمانان و مدعوان حاضر پخش شد.

در پایان مراسم از خبرنگاران مدعو حوزه ایثار و شهادت با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد که انتخاب گزینشی برخی از آنها برای حضور روی صحنه و دریافت لوح از دست رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اهدای لوح دیگر خبرنگاران در کنار خروجی سالن میزبان این مراسم، انتقادهایی را مبنی بر تبعیض میان خبرنگاران آن هم در مراسم روز خبرنگار بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ از سوی برخی از خبرنگاران حاضر در مراسم با خود به همراه داشت.

انتهای پیام
captcha