اینجا کسی دست خالی بر نمی‌گردد
کد خبر: 4160207
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
روضه‌های خانگی کرمان / ۳

اینجا کسی دست خالی بر نمی‌گردد

خانه حاج‌ ماشاالله خداداد‌پور که امروزه تبدیل به بیت‌الحسین(ع) شده است، یکی از خانه‌های قدیمی کرمان است که مراسم روضه از زمان شفای صاحبخانه در آن برگزار می‌شود و سابقه‌ای بیش از ۶۰ سال دارد.

خانه حاج ماشالله کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، یکی از خانه‌های قدیمی با بیش از 60 سال سابقه برپایی روضه امام حسین(ع)، اکنون تبدیل به حسینیه شده است. کسی در کرمان نیست که ماجرای این خانه و ارادت اهل آن به ائمه اطهار(ع) را نشناسد؛ داستان نجار جوانی که پزشکان از درمان او قطع امید کردند و همه انتظار مرگ او را می‌کشیدند اما مورد عنایت ویژه اباعبدالحسین(ع) قرار گرفت و شفا یافت.

خانه‌ای که کرمانی‌ها با نام خانه «حاج ماشاالله» از آن یاد می‌کنند از آن روز تبدیل به شفاخانه‌ای شد که عاشقان و ارادتمندان خاندان اهل‌بیت(ع) برای عرض ارادات به آنجا می‌رفتند و حاج ماشاالله نیز با قند و گلاب آنها را مهمان سفره اهل‌بیت(ع) می‌کرد. روضه‌های امام حسین(ع) نیز از همان روزها تا امروز در دهه دوم محرم در این خانه برپا می‌شود. این خانه که در کوچه هفتم خیابان مولوی کرمان قرار دارد وقف امام حسین(ع) است و پس از درگذشت حاج ماشاالله در سال ۱۳۹۹، فرزندان مرحوم مراسم را برپا می‌کنند.

محمدرضا مرادی، داماد بزرگ حاج ماشاالله در مورد برگزاری مراسم در این خانه به خبرنگار ایکنای کرمان گفت: بیش از ۶۰ سال است که مراسم روضه‌خوانی در این مکان برپا می‌شود، در گذشته خود حاج آقا با خرما، انجیر و... از مهمانان امام حسین(ع) پذیرایی می‌کرد و حال معنوی خوبی در مراسم وجود داشت.

وی با بیان اینکه مراسم ابتدایی ۱۰ روزه برگزار می‌شد و به‌تدریج ۸ روز دیگر به آن اضافه شده و امروز مراسم ۱۸ روز برگزار می‌شود، افزود: حاج ماشاالله شب شانزدهم ماه محرم شفا یافت که طبق برنامه‌ریزی‌ها برپایی مراسم نیز بعد از شب شانزدهم انجام می‌شد. در سال‌های بعد، برگزاری مراسم روضه در دهه دوم ماه محرم از روز سه‌شنبه آغاز شده و در اولین جمعه ماه صفر پایان می‌یابد. امسال نیز برای اولین‌بار مراسم روضه از چهاردهم ماه محرم آغاز و تا اول ماه صفر ادامه دارد.

مرادی با بیان اینکه در تمام این سا‌ل‌ها برگزاری مراسم و آماده‌سازی آن را خود حاج ماشاالله برعهده داشت، اظهار کرد: علاوه بر ماه محرم، در ۵ شب ایام فاطمیه و همچنین ۵ شب از ماه رمضان از جمله شب‌های قدر در این مکان مراسم برگزار می‌شود.

وی افزود: در وقف‌نامه این مکان علاوه بر برگزاری برنامه‌های سخنرانی و عزاداری، برنامه‌های دیگر از جمله برگزاری برنامه‌های قرآنی، پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه، سفرهای مشهد و کربلا و... نیز پیش‌بینی شده است اما در حال حاضر زمینه انجام آنها مساعد نیست و تصمیم داریم زودتر شرایط فراهم شود.

مرادی در پایان با بیان اینکه مراسم این مکان از محل درآمد موقوفه و کمک‌های مردمی برگزار می‌شود، گفت: مراسم در ابتدا در منزل شخصی حاج‌آقا برگزار می‌شد و کم کم خانه‌های اطراف به آن اضافه و تبدیل به بیت‌الحسین(ع) شد. علاوه بر زمان‌های برگزاری مراسم، در طول سال نیز درب این مکان به روی مردم باز است و به نوعی برای مردم تبدیل به میقات شده است.

انتهای پیام
captcha