خانواده‌ها برای آموزش قرآن به کودکان وقت بگذارند
کد خبر: 4159626
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
مدیر جامعةالقرآن الیگودرز:

خانواده‌ها برای آموزش قرآن به کودکان وقت بگذارند

ناهید طاهری با بیان اینکه شیوع کرونا و تعطیلی اجباری آموزش‌های حضوری باعث افت شدید قرآن‌آموزان در روخوانی و روانخوانی قرآن شده است، از خانواده‌ها خواست برنامه‌ریزی لازم برای شرکت فرزندان خود در کلاس‌های آموزش قرآن را داشته باشند و کودکان خود را به یادگیری قرآن تشویق و ترغیب کنند.

آموزش قرآنناهید طاهری، مدیر جامعة‌القرآن الیگودرز در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به برپایی کلاس‌های ترم تابستانه در این جامعةالقرآن گفت: کلاس‌های ترم تابستانه در رشته‌های آموزش حروف الفبای عربی، حفظ جزء یک و 30 قرآن کریم، روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم است که ویژه رده‌های سنی چهار و نیم تا 11 سال و در دو بخش پسران و دختران در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: قرآن‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان با توجه به تعطیلی اجباری کلاس‎های آموزش حضوری مؤسسات و مدارس قرآنی در دوران کرونا و همچنین ضعیف بودن آموزش مجازی از نظر قرائت و روخوانی قرآن افت زیادی پیدا کرده‌اند و لازم است مؤسسات قرآنی تلاش لازم برای آموزش دوباره قرآن‌آموزان را به‌کار بگیرند.

طاهری آموزش قرآن کریم در سطح مدارس را تا حدودی ضعیف دانست و اضافه کرد: برای آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان باید از روش‌های درست آموزشی استفاده کرد؛ یک کودک برای اینکه به حفظ قرآن علاقه‌مند شود باید ابتدا با حروف قرآنی، بعد با روخوانی سپس با روان‌خوانی قرآن آشنا شود و بعد از آن حفظ سوره‌های کوتاه را شروع کند.

مدیر جامعة‌القرآن الیگودرز با گلایه از اینکه خانواده‌ها آنچنان که به سایر آموزش‌ها اهمیت می‎دهند برای آموزش قرآن به کودک خود وقت و هزینه کافی را اختصاص نمی‎دهند، افزود: امروز فضای مجازی کودکان و نوجوانان ما را جذب خود کرده است و ما می‌بینیم کودکان وقت زیادی را صرف بازی‌ و تماشای فیلم در این فضا می‎کنند که می‎طلبد والدین کنترل بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند و آنها را در استفاده از فضای مجازی رها نکنند.

وی گفت: در فضای ناامن سایت‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های مخرب که برای ترویج افکار منحرفی چون شیطان‌پرستی به فعالیت مشغول هستند، قرآن و آموزه‌های دینی، بهترین و امن‌ترین پناهگاه برای کودکانی است که در حال ورود به دنیای پیشرفته و به تعبیری دهکده جهانی هستند.

طاهری افزود: با توجه به گرایش شدید کودکان و نوجوانان به رایانه و بازی‌ها و برنامه‌های آن، بهترین راه گسترش قرآن و آموزه‌های دینی، در میان چنین نسلی، تولید و توزیع انواع نرم‌افزارهای قرآنی است که می‌تواند شامل سرگرمی‌های قرآنی، داستان‌های قرآنی، اخلاق و رعایت حرمت والدین و زندگی انبیای الهی باشد.

مدیر جامعة‌القرآن الیگودرز از خانواده‌ها خواست برنامه‌ریزی لازم برای شرکت فرزندان خود در کلاس‎های آموزش قرآن را داشته باشند و کودکان خود را به یادگیری قرآن تشویق و ترغیب کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه در مدارس ابتدایی دانش‌آموزان کلاس قرآن دارند، لازم است آموزش و پرورش از وجود معلمان قرآنی با تجربه که مهارت لازم برای ارتباط با کودک و نوجوان را دارند استفاده کند تا انگیزه کودکان برای یادگیری قرآن بیشتر شود. در آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان نوع و روش آموزش و حتی مکان و فضای آموزش نیز بسیار مهم است و می‎تواند در تقویت و یا تضعیف انگیزه قرآن‌آموز نسبت به یادگیری قرآن تأثیر زیادی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha