شواهد پیوند فرهنگ عاشورا و انتظار
کد خبر: 4158599
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۶
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد؛

شواهد پیوند فرهنگ عاشورا و انتظار

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ عاشورا، عاملی اساسی برای شکوفایی و بالندگی منتظران مهدی(عج) در عصر انتظار است، گفت: اگر بخواهیم در اصلاح جهان همراه امام زمان(عج) و نقش‌آفرین باشیم ابتدا باید در مکتب عاشورا خود را اصلاح کنیم.

طیبه توکلی حامد مدرس حوزه و دانشگاهطیبه توکلی‌حامد، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان در خصوص پیوند فرهنگ عاشورا و انتظار با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری که فرمودند عاشورایی باشید تا زمینه ظهور فراهم شود، گفت: اگر بخواهیم در اصلاح جهان همراه امام زمان(عج) و نقش‌آفرین باشیم ابتدا باید در مکتب عاشورا خود را اصلاح کنیم.

وی افزود: حضرت مهدی(عج) ادامه‌دهنده راه امام حسین(ع) است و انتظار نیز ادامه‌دهنده عاشورا و برآمده از آن است. این دو پیوندی دیرین و مستحکم با یکدیگر دارند. عاشورا پشتوانه فرهنگی و زمینه‌ساز ظهور است. عاشورا رمزِ حیات شیعه و انتظار، رمز بقای آن است. عاشورا رمز قیام و به پا خاستن شیعه است و انتظار عامل حفظ و استمرار آن. حضرت مهدی(عج) وارث عاشورا است، همچنان که امام حسین(ع) وارث پیامبران است.

توکلی‌حامد با بیان اینکه فرهنگ عاشورا، عاملی اساسی برای شکوفایی و بالندگی منتظران مهدی(عج) در عصر انتظار است، ادامه داد: پیوند عاشورا،‌ انتظار، حسین(ع) و مهدی(عج)، پیوند والد و ماولد و نورٌ علی نور است. انتظار کربلایی دیگر به وسعت همه جهان و مصاف حق و باطل در زمانی دیگر است با این تفاوت که این بار، حق پیروز است و چهره باطل برای همیشه دفن می‌شود.

این مبلغ بین‌الملل اظهار کرد: انتظار همان کربلاست در وسعت همه زمین و در مقطع دیگری از تاریخ. در این مقطع، فکرهای رشید از هر فرقه و ملتی، گلبانگ دعوت مهدوی را که با ساخت و فطرت انسان‌ها همگون است، لبیک می‌گویند. انتظار ثمره کربلاست و بدون کربلا انتظار بی‌‌معنا می‌شود. انتظار ادامه عاشورا، غدیر و بعثت است و ظهور، روز فرج و مخرج حسین(ع) و ثمره خون اوست. همان‌طور که آخرین دعای امام حسین(ع) این‌گونه است: «فَاجعَل لَنا مِن أمرِنا فَرَجا و مَخرَجا، بِرَحمَتِكَ يا أرحَمَ الرّاحِمين؛ پس براى ما فَرَجى و گشايشى قرار ده، به رحمتت، اى مهربان‌ترينِ مهربانان.» (کتاب اقبال الاعمال، سيد بن طاووس، جلد ۳، صفحه ۳۰۴)

وی با بیان اینکه انتظار و عاشورا دو بال پرواز شیعه هستند، تصریح کرد: اگر این دو نبود چشمه غدیر می‌خشکید، همان‌طور که در خطبه غدیر و معرفی حضرت مهدی(عج) در روز عید غدیر توسط پیامبر(ص) صورت گرفته است: «أَلَا إِنَّ خَاتَمَ الْأَئِمَّهِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِیُّ؛ آگاه باشید آخرین راهنمایی امت هم از خاندان ما می‌باشد و او حضرت قائم(عج) است.» (کتاب الإحتجاج على أهل اللجاج، طبرسی، جلد ‏۱، صفحه ۶۳)

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این پیوندهای روشن و گویا از نظر نامحرمان نیز مخفی نمانده تا آنجا که می‌گویند شیعه با دو نگاه سرخ و سبز همراه است که با الهام از یکی انقلاب می‌کند و با دیگری آن را استمرار می‌بخشد، افزود: برای ما دور ماندگان از صحنه عاشورا یک راه بیشتر نمانده و آن ثبت‌نام در کلاس انتظار و درآمدن در خیل منتظران است زیرا حقیقت انتظار، همان در خیمه حسین(ع) بودن است. عاشوراییان پیمان خود را به آخر بردند و مهدویان با کوله‌بار فرهنگ شهادت چشم انتظارند تا آن عهدی که با خدا و رسول بر پاسداری از حریم و حرم ثارالله بسته‌اند، به انجام رسانند.

وی با اشاره به آیه ۲۳ سوره احزاب، بیان کرد: در زمان فعلی مصداق بارز این آیه شریفه امام خمینی(ره) است که با دو نگاه سرخ و سبز مردم ایران را با عزت آشنا کرد و به آنها آموخت که چگونه در مقابل ظلم ایستادگی داشته باشند و سپس با رهبری امام خامنه‌ای(دامت برکاته) این راه ادامه یافت تا به بیداری اسلامی در سطح منطقه و جهان تبدیل شد. سرباز ولایت، سردار سلیمانی نیز با این دو نگاه سرخ و سبز است که شبانه‌روز برای نجات جان، مال و ناموس مظلومان جهان مجاهدت کرد و در این مسیر به دست شقی‌ترین افراد به شهادت رسید.

شواهد پیوند فرهنگ عاشورا و انتظار

توکلی‌حامد در ادامه به دلایل و شواهد پیوند فرهنگ عاشورا و انتظار پرداخت و با بیان اینکه دلیل اول این است که حضرت مهدی(عج) فرزند امام حسین(ع) است، گفت: روایت‌های بسیاری در این باب وجود دارد. امام حسین(ع) می‌فرماید رسول خدا(ص) در بشارتی به من فرمود: ای حسین؛ تو سید پسر و پدر ساداتی و ۹ فرزند از تو، امام، امین و معصومند و نهمین آنها مهدی قائم(عج) است. (کتاب بحارالانوار، مجلسی، جلد۳۶، صفحه ۳۴۴)

وی دلیل دوم را روز عاشورا و یاد مهدی(عج) دانست و افزود: در مورد ثواب زیارت امام حسین(ع) در روز عاشورا روایات بسیاری وجود دارد. امام باقر(ع) در خصوص زیارت امام حسین(ع) از راه دور، بر سلام دادن به امام و نفرین قاتلان ایشان تأکید دارند و می‌فرمایند یکدیگر را به خاطر شهادت امام حسین(ع) تعزیت داده و بگویید «خداوند اجر ما و شما را در مصیبت حسین(ع) بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که به همراه ولی‌اش امام مهدی(عج) از آل محمد(ص)، طلب خون آن حضرت کرده، به خونخواهی او برخیزیم.» (کتاب مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، طوسی، جلد‏ ۲، صفحه ۷۷۲)

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه دلیل سوم زیارت ناحیه مقدسه امام زمان(عج) در سوگ امام حسین(ع) است، تصریح کرد: این زیارت، سوگنامه تأثرانگیز و مرثیه سوزناک امام مهدی(عج) در رثای امام حسین(ع) است که آن را در روز عاشورا و غیر عاشورا می‌خوانیم. امام زمان(عج) زائر، مرثیه‌سرا و وارث حسین(ع) است.

وی افزود: ولی‌عصر(عج) به خوبی امام حسین(ع) را می‌شناسد و به محرومیت و مظلومیت ایشان آگاه است. واقعه کربلا را درک می‌کند و خطاب به جد بزرگوار خویش، می‌‌فرماید: «ای حسین(ع) اگرچه زمانه مرا به تأخير انداخت، و مقدرات الهى مرا از يارى تو بازداشت و نبودم تا با آنان كه با تو جنگيدند بجنگم، و با كسانی كه با تو اظهار دشمنى كردند، خصومت نمايم، اکنون صبح و شب برای تو گریه و به جاى اشک از دیده، خون گريه می‌كنم.» (کتاب بحارالانوار، مجلسی، جلد ۳، صفحه ۷۳)

توکلی‌حامد اظهار کرد: زیارت ناحیه مقدسه امام زمان(عج)، در عین آنکه مرثیه است به بیان عمق فاجعه کربلا می‌پردازد و حرکت‌ساز است. لذا شایسته است سفیران هدایت عاشورایی با عنایت بیشتری در این ایام به این زیارت توجه کنند و جایگاه والای این زیارت را در مجالس حسینی متذکر شوند تا بتوانیم با یکی از علل مهم درگیری و تضاد مستکبران عالم با انقلاب اسلامی مبارزه کنیم. انبوهی از علی‌اکبرها، قاسم‌ها و رقیه‌ها و زینب‌هایی که در انقلاب اسلامی رشد کرده و در این جهان پر از غفلت و معصیت مراتب قرب الهی را طی می‌کنند و این موقعیت بی‌نظیر، بی‌شک با ظرفیت بی‌پایان فرهنگ عاشورا به‌دست آمده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فرهنگ عاشورایی که ریشه در حماسه، پویایی، جهاد و انتظار راستین دارد قرنهاست که جریان دارد، اما عاشورایی که با جهاد، مبارزه، حماسه و انتظار همراه می‌شود، علی‌اکبرها، قاسم‌ها، رقیه‌ها و زینب‌ها را تربیت می‌کند. انقلاب اسلامی بی‌شک مدیون عاشوراست و ثمره عاشورا انقلاب اسلامی نیز پرورش هزاران کودک، نوجوان و جوان حسینی و مهدوی است.

توکلی‌حامد در پایان با بیان اینکه فاصله انداختن بین عاشورا و انقلاب اسلامی خدمت به منافع کسانی است که از اسلام و انقلاب زخم خورده‌اند، گفت: باید مواظب باشیم کودکان، نوجوانان و جوانانی که با شور و اشتیاق با هر گونه فکر، عقیده، دین و مذهبی در مراسم عزای حسینی شرکت می کنند را طرد نکنیم. باید از محبتی که نسبت به امام حسین(ع) در دل‌های آنها به وجود آمده، استفاده کرد و عالمانه و دلسوزانه به آنها آگاهی دهیم تا در این ایام عزاداری که شور حسینی دارند، شعور حسینی را نیز به همراه خود داشته باشند.

 

گفت‌وگو از عطیه باقری دبیر ایکنای کرمان

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۶ - ۱۴:۴۹
0
0
عالی بود ان شاالله امثال خانم توکلی که با نیت خالص فعالیت فرهنگی می کنند مورد عنایت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرند
captcha