تحمل سختی‌ها؛ درس مشترک عاشورا و مهدویت
کد خبر: 4158574
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷
حجت‌الاسلام حدائق مطرح کرد:

تحمل سختی‌ها؛ درس مشترک عاشورا و مهدویت

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(ع) فارس با یادآوری روایتی از حضرت سیدالشهدا(ع) درباره عاشورا که موجب مانایی این حماسه عظیم شد، تحمل سختی‌ها را از جمله درس‌های مشترک عاشورا و مهدویت دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 6 مردادماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» ضمن تسلیت فرا رسیدن عاشورای حسینی گفت: امروز عاشورای حسینی مصادف با روز جمعه که به نام امام زمان(عج) تقارن یافته است و به همین مناسبت نکاتی درباره مهدویت و عاشورا را بیان می‌کند.

وی با یادآوری روایتی از حضرت سیدالشهدا(ع) درباره عاشورا که موجب مانایی این حماسه عظیم شد، اظهارکرد: امام حسین (ع) فرمودند برای حضرت ایوب (ع) بعد از سختی‌ها و بلاهای که اتفاق افتاد گشایش و فرج پیش آمد. همانند امام زمان (عج) که بعد از دوران طولانی غیبت و سختی‌ها و رنج‌های این دوران به‌وسیله ظهور فرج و گشایش برای ایشان اتفاق خواهد افتاد.

حدائق یادآور شد: داستان حضرت ایوب و سختی‌ها و مرارت‌های فراوانی که در راه خدا تحمل کرده است، در قرآن کریم آمده است و این نشان دهنده آن است که انسان مؤمن باید همواره در سختی‌ها صبور باشد و به خداوند توکل کند.

عضو جامعه روحانیت شیراز با اشاره به نقش بلا در زندگی انسان‌ها اظهار کرد: بلا و ابتلائات برای مؤمنین امتحان است. خداوند به‌وسیله بیماری‌ها و مشکلات اقتصادی و خانوادگی و... مؤمنین را امتحان می‌کند تا مشخص شود آیا شکر الهی را به‌جا می‌آورند یا خیر.

وی با بیان اینکه بلا وابتلائات برای اولیای الهی ترفیع درجه و مقام بالاتر نزد خداوند است، افزود: سربریده و بالای نی برای امام حسین (ع) و دست جداشده حضرت عباس (ع) برای این بزرگواران رفعت مقام و جایگاه است و از سوی دیگر بلا برای انسان‌های ظالم و بی‌اعتقاد به خداوند و دین و مذهب، نوعی مکافات عمل و ادب کردن او است.

حدائق تصریح کرد: حضرت ایوب(ع) بعد از همه بلاهای که برای ایشان پیش آمد به محضر خداوند عرض کرد: خدایا گرفتار شدم نگفت خدایا تو مرا گرفتار این بلاها کردی. آن حضرت خدا را برای خدا می‌خواست نه برای منافع خود و اموال و خانواده و...لذا در برابر تمام امتحان‌های که شد صبر پیشه کرد و دائماً شکر الهی را به‌جا آورد.

مراتب انسان‌ها در امتحان الهی

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با اشاره به مراتب انسان‌ها در امتحان الهی گفت: در امتحان‌های الهی مراتب انسان‌ها فرق می‌کند خداوند با توجه به ظرفیت اشخاص آن‌ها را مورد امتحان خود قرار می‌دهد.

وی تأکید کرد: امتحان اولیای خدا خیلی شدیدتر و سخت‌تر از دیگران است همچنان که حضرت ایوب (ع) به انواع بلاها مبتلا شد یا امام حسین(ع) در روز عاشورا بهترین یارانش و نزدیک‌ترین اعضای خانواده‌اش را در پیش روی چشمش قطعه‌قطعه کردند.

حدائق بیان کرد: اگر دعای کسی مستجاب شد نباید این تصور برایش حاصل شود که استحقاق استجابت دعا را داشته است چون خداوند به سبب فضل و رحمت خود دعای ما را مستجاب می‌کند نه این که لیاقت و شایستگی ما باعث شده که دعای ما به اجابت برسد.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با تأکید بر اینکه دوستان واقعی خدا کسانی هستند که در فراخ‌دستی سرّاء در تهی‌دستی ضراء در بلا در نعمت در سلامتی، در بيماری به ياد خدا هستند، گفت: دوران غيبت دوران سختی است، شبهات اعتقادی مشکلات اقتصادی، مسائل خانوادگی و... زیادی وجود دارد اما باید صبر و استقامت و حفظ ایمان را از ايوب بياموزيم.

وی ادامه داد: اينکه امام حسين(ع) فرمودند فرج و گشایش بعد از سختی‌ها حاصل می‌شود، دقیقاً برای همین است و در آخرالزمان(عج) سختی‌ها زیاد می‌شود تا اینکه ظهور و فرج منجی رخ می‌دهد.

حدائق با یادآوری حدیثی از حضرت علی(ع) درباره صفات متقین گفت: انسان­های با تقوی در بلا و سختی­ها همان‌طور وارد می­شوند که در رخاء و گشايش وارد می­شوند و اصلاً برایشان فرق نمی­کند در کاخ زندگی کند يا در خرابه مثل ايوب، دستش پر باشد يا خالی، سالم باشد يا مريض، اصلاً خدا را برای اين­ها نمی­پرستند بلکه خدا را برای خدا می­پرستند.

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه اين درسی است که از اين پيغمبر بزرگ آموخته می­شود، گفت: فقر و ثروت دليل بر بی‌لطفی يا بی­مهری خدا به کسی نيست که ما اگر ديديم يک کسی پولدار است بگوييم  خدا ولت کرده سرگرم دنيا شدی، حضرت ايوب(هع) هم در يک مقطع پولدار بود اما پول هم دوباره برگشت يا اگر ديديم کسی فقير است بگوييم خدا رهايت کرده ايوب(ع) هم در يک مقطعی دستش خالی شد. اين­ها آزمون الهی است سلامتی و مريضی، فقر و غنا اين­ها هيچ‌کدام دليلی بر مهری خدا و بی­لطفی خدا نيست.

انتهای پیام
captcha