تبیین قیام اباعبدالله(ع) از اهداف برپایی نماز جمعه عاشورایی است
کد خبر: 4157615
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
امام جمعه نهاوند:

تبیین قیام اباعبدالله(ع) از اهداف برپایی نماز جمعه عاشورایی است

حجت‌الاسلام عباسعلی مغیثی‌نیا اصلی‌ترین هدف قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) را امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: وظیفه نماز جمعه عاشورایی تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) ‌است.

حجت‌الاسلام عباسعلی مغیثی‌نیا، امام جمعه شهرستان نهاوندحجت‌الاسلام عباسعلی مغیثی‌نیا، امام جمعه شهرستان نهاوند در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به تقارن نماز جمعه و عاشورای حسینی امسال، اظهار کرد: شعار این روز «نماز جمعه عاشورایی» است و نماز‌های جمعه به ویژه امسال که مصادف با عاشورای حسینی است، اهداف عاشورا و قیام اباعبدالله(ع) را دنبال می‌کند.

وی یکی از اهداف قیام امام حسین(ع) و نماز جمعه را امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: این شعار باید نصب‌العین امام جمعه، مأمومین، ستاد نماز جمعه و همه اداره‌کنندگان نماز جمعه باشد؛ ما باید امر به معروف و نهی از منکر را به‌عنوان یک واجب عینی در دستور کار قرار دهیم.

حجت‌الاسلام مغیثی‌نیا بصیرت‌افزایی را از وظایف اصلی ستاد برگزاری نماز جمعه توصیف کرد و افزود: دشمن به دنبال استحاله فرهنگی و سیاسی از صدر اسلام تا امروز است؛ آن روز شجره خبیثه بنی‌امیه و امروز ایادی آمریکا و صهیونیست این استحاله را در دستور کار دارند.

وی افزود: در مقابل این‌ها، ما باید بصیرت‌افزایی را هدف قرار دهیم و مردم را به این معنا توجه دهیم که اسلام ناب با محتوایی که دارد، از نظر اعتقاد، اخلاق و عمل می‌تواند مؤثر باشد و جامعه را بسازد. اگر روح اسلام از همه چیز گرفته شود و ظواهر اسلام اجرا شود، برای مثال نماز باشد اما ولایت نباشد، روزه و حج باشد اما در خدمت اهداف شیاطین باشد، این اسلام واقعی نیست.

حجت‌الاسلام مغیثی‌نیا درباره کارکردهای مشترک عاشورا و نماز جمعه گفت: همان‌طور که قیام اباعبدالله(ع) و عاشورا اسلام ناب را جا انداخت و تبلیغ کرد و از سقوط حفظ کرد، نمازهای جمعه نیز این رسالت را دارند که باید با همه توطئه‌ها و برنامه‌های دشمن مقابله کنند و نگذارند که این استحاله فرهنگی و سیاسی و اخلاقی در جامعه ما شکل بگیرد.

وی اصلاح در امت جد سیدالشهدا(ع) که از پیام‌های اصلی و اساسی عاشوراست را از وظایف اصلی نماز جمعه عنوان کرد و افزود: اصلاح شامل همه ابعاد، اعتقادات، اعمال، رفتار، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دیگر ابعاد است؛ نماز جمعه برای انجام رسالت اصلی خود باید در همه این ابعاد پرچمدار اصلاح جامعه و اصلاح امت اسلامی باشد.

امام جمعه نهاوند پیام مهم اباعبدالله(ع) را حفظ ارزش‌های اسلامی دانست و گفت: یکی از این ارزش‌ها نماز است؛ به چه وسیله‌ای می‌شود اهمیت نماز را به این زیبایی ابلاغ کرد که امام حسین(ع) یک شب مهلت می‌گیرند تا نماز بخوانند و عبادت کنند؛ علاوه بر این ظهر عاشورا در وسط میدان جنگ نماز می‌خوانند تا اهمیت نماز و ارتباط با خدا را منتقل می‌کنند؛ تا نشان دهند که نماز در این اسلام اصیل رکن دین است.

حجت‌الاسلام مغیثی‌نیا تأکید کرد: پیام مهم نماز جمعه ایجاد روحیه وحدت و انسجام جامعه است که حول محور ولایت همیشه در سنگر دفاع از ارزش‌ها حاضر و مقاوم هستند؛ پایگاه نماز جمعه جایگاه و پایگاه بسیج مردم است که از این نظام دفاع می‌کند تا دین خود را به امام راحل و شهدا ادا کند.

انتهای پیام
captcha