مراقب دین مردم و حفظ خانواده باشید
کد خبر: 4156189
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
هشدار آیت‌الله فاضل لنکرانی به هیئت‌ها:

مراقب دین مردم و حفظ خانواده باشید

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: آقایان هیئتی‌ها به خدا قسم قلب امام زمان از وضع موجود جریحه‌دار است، به فکر باشید، دارند خانواده‌ها را از بین می‌برند، دنبال این هستند که دین را از دست ما بدزدند، فضای مجازی را ببینید چند سال است از یک ماه مانده به محرم در مسلّمات تاریخ کربلا اشکال می‌کنند، اینها دنبال این هستند که محرم و صفر را از دست ما بگیرند.

محمدجواد فاضل لنکرانیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، متن سخنان آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم رونمایی از مستند تکیه آقا سید حسن قم به شرح زیر است:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمْ
الْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعَالَمِينْ وَصَلَى الله عَلَىٰ سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينْ

در این جلسه باید توجهی پیدا کنیم به اینکه قم کجاست و قمی‌ها چه کسانی هستند و چه مرتبه‌ای از ولایت را خدای تبارک و تعالی به زمین قم و به اهل قم داده است؟ امام صادق(ع) فرمود «تربة قم مقدسة»، خاک قم قداست دارد. روایت دیگری هم هست که شاید آن را کمتر شنیده باشید، چون نمی‌شود کسی اهل هیئت باشد و این روایات مربوط به قم را نشنیده باشد؛ انس بن مالک می‌گوید: خدمت رسول خدا‌(ص) نشسته بودم، علی بن ابیطالب وارد شد، پیغمبر(ص) فرمود: علی جان بیا جلو، پیشانی امیرالمؤمنین را بوسید و فرمود علی جان خداوند ولایت تو را که بر آسمان‌ها عرضه کرد، هنگامی که آسمان هفتم ولایت تو را پذیرفت خدا عرش خود را در آن قرار داد. یعنی به برکت ولایت، عرش حادث شد و آسمان هفتم مزیّن به عرش خدا گردید. وقتی آسمان چهارم ولایت تو را پذیرفت خدا آن را مزین به بیت‌المعمور کرد. ببینید چقدر ولایت اهمیت دارد؟ حیف که عمر ما تمام شد و ولایت را نفهمیدیم! آسمان دنیا وقتی ولایت را پذیرفت خداوند آن را مزیّن به ستارگان و کهکشان‌ها کرد. نوبت به زمین که رسید؛ اولین جایی که ولایت حضرت را پذیرفت مکه بود و خدا او را مزیّن به کعبه کرد، اینطور نبوده که همه‌چیز تصادفی ایجاد شده باشد. مدینه قبول کرد آن را به وجود من مزیّن کرد، کوفه که پذیرفت به وجود تو مزیّن گردید. 

اینکه در فقه اماکن اربعه یعنی مکه‌، مدینه‌، کوفه و حائر حسینی اماکن تخییر است، یعنی مسافر می‌تواند نمازش را تمام یا قصر بخواند، قبلش یک جهت قوی‌تری در آن وجود دارد. بعد بر اساس این نقل خدای تبارک و تعالی ولایت را به قم عرضه کرد، قم که پذیرفت آن را مزیّن به محدثان و اصحاب ائمه و اشعریون کرد و دری از درهای بهشت را در قم قرار داد.

من مدتی فکر می‌کردم این که خدا دری از درهای بهشت را در قم قرار داده به چه معناست؟ آن زمان که پیغمبر این سخن را بیان فرمودند حضرت معصومه(س) که متولد نشده بود؟ به هر حال به ذهنم رسید این درب، همین حرم حضرت معصومه(س) است و این بانوست که هر کس زیارتش کند بهشت بر او واجب می‌گردد. «‌من زارها فله الجنة»، و این درب به سوی بهشت الآن هست نه اینکه بعد از انقضای این عالم باشد. این قم است. روایات راجع به قم هم فراوان است. آنچه بر من تازگی داشت این بود که محشر اهل قم از محشر بقیه انسان‌ها جداست و این خیلی عجیب است. افرادی که در قم مدفون می‌شوند همان قبورشان محشرشان هست و از آنجا به بهشت هدایت می‌شوند. این قداست و عظمت قم است و این هم اهل قم که امام صادق(ع) فرمود «‌اهلها منّا و نحن منهم»، اهل قم از ما هستند و ما هم از قمی‌ها هستیم، این کلام خیلی نکته دارد.

قداست عرشی قم از بدو خلقت

قداست عرشی قم، از بدو خلقت بوده است و روایات فراوانی دلالت بر این معنا دارد. اهل قم یعنی اهل ولایت، یعنی آنها که پای ولایت ائمه معصومین(ع) محکم ایستاده و همه‌گونه فداکاری انجام می‌دهند، آنها که نگذاشتند مکتب اهل‌بیت(ع) فراموش شود و آن را احیا کردند. تا می‌رسیم به اینکه از دل این قم، و از درون اهل‌ قم این تکایا، حسینیه‌ها و مساجد، خطبا، علما و مراجع به وجود آمده‌اند. چرا قمی‌ها حسینی و اهل ولایت هستند؟ چون ولایی‌بودنشان ریشه‌ در آباء و اجداد گذشته‌شان دارد. از زمان پیامبر اکرم(ص) صحبت از قم و اهل قم و ولایت‌مداری اهل قم بوده و تا قیامت هم باقی است و ان‌شاء‌الله از بین نخواهد رفت.

مردم قم بر اساس این ریشه، نسبت به امام حسین(ع) یک عشق و علاقه ویژه دارند چون این دستور رسول اکرم و دستور ائمه ماست. عزاداری از دوران صفویه و این حرف‌ها که بعضی از نادان‌ها و ناآگاهان مطرح می‌کنند پیدا نشده است؛ از قدیم الایام در این شهر عزاداری و تکیه بوده است، قطعاً اگر تاریخ قم را بررسی کنند عزاداری به زمان اصحاب ائمه(ع) می‌رسد و در آن تردیدی وجود ندارد. مردم قم واقعاً عاشق امام حسین(ع) هستند.

در این مستند بسیار فاخری که درست شده، گوشه‌ای از قم را ملاحظه فرمودید که من می‌گویم تکیه آقا سید حسن بعد از حرم حضرت معصومه(س) نقطه ثقل و مرکز فعالیت‌های دینی قم بوده است، چند مرجع بزرگوار در این منطقه حضور داشتند، مؤسّس معظم حوزه مرحوم آقای حائری، مرحوم آقای بروجردی، مرحوم آقای گلپایگانی، جدّ ما، مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیهم) همه در این محل حضور داشتند و همان‌طور که در این مستند دیدید شب‌های تاسوعا و عاشورا از همه محلات قم برای عزاداری به اینجا می‌آمدند.

عزاداری حفظ شود

این روحیه عزاداری باید حفظ و روزبه‌روز قوی‌تر شود، ما باید برای نسل امروزمان واقعیت ولایت را و اینکه این ولایت حقیقتش در آسمان‌ها و زمین است و تنها گوشه‌ای از آن را خداوند در وجود ما عنایت فرموده را باید بیشتر تبیین کنیم و این به برکت همین عزاداری‌ها و تکایا است. در حدیث لوح خدای تبارک و تعالی می‌فرماید «جعلت حسیناً خاذن وحیی»، حسین را خاذن و حافظ وحی خودم قرار دادم «و اکرمته بالشهاده» و او را با شهادت تکریم و گرامی داشتم «و ختمتُ له بالسعاده»، او را ختم به سعادت کردم، یعنی هر کس پای علم امام حسین بایستد عاقبت بخیر می‌شود، هر کس سینه‌زن و مداح و واعظ حسین باشد و خدمتی برای مجلس امام حسین(ع) انجام بدهد عاقبت بخیر می‌شود.

والد ما همراه مرحوم آقای اشراقی مشغول تألیف کتابی در ردّ شهید جاوید بنام پاسداران وحی راجع به نهضت امام حسین(ع) و علم حضرت به شهادت بودند. می‌فرمودند: یک وقت مرحوم پدرم من را صدا زد و گفت محمد آقا این کتاب را نمی‌خواهد بنویسی، من ادب کردم جواب ندادم، بار دوم فرمود دوباره ادب کردم و جواب ندادم، بار سوم به من فرمود که محمد آقا من می‌دانم اگر این کتاب را بنویسید عده‌ای نقشه قتل شما را می‌کشند، همان‌ها که شمس‌آبادی را کشتند. عرض کردم اگر نوشتن این کتاب وظیفه‌ام باشد چه؟ فرمود اگر وظیفه باشد من دخالت نمی‌کنم!

مدتی گذشت و در چند روز آخر عمرشان من را صدا زدند و گفتند محمد آقا بنشین و این کتاب را برای من بخوان، من می‌خواندم و ایشان اشک می‌ریخت، بعد فرمودند می‌دانی چرا؟ چون می‌خواهم وقتی من را در قبر گذاشتند و از من سؤال کردند چه همراه خودت آورده‌ای؟ بگویم من چیزی نیاوردم ولی پسرم راجع به امام حسین این کتاب را نوشته است.

اهل بیت(ع) همه کاره عالم‌اند

اعتقاد اصلی ما این است که امامان همه کاره عالم هستند، اینکه می‌گوید «ختمت له بالسعاده»، امام حسین(ع) که فرزند رسول خداست و مسلم عاقبت بخیر است معنایش این است که می‌خواهد بگوید باب سعادت و باب شهادت اینجاست، هر‌کس می‌خواهد عاقبت بخیر بشود خودش را داخل در این میدان کند. بعد هم می‌فرماید«‌فهو افضل من استشهد و ارفع الشهدا درجةً‌« که خیلی روایت پرمطلب و پرمعنایی است.

مراقب «خانواده» باشیم

آقایان هیئتی‌ها به خدا قسم قلب امام زمان از وضع موجود جریحه‌دار است، به فکر باشید، دارند خانواده‌ها را از بین می‌برند، دنبال این هستند که دین را از دست ما بدزدند، فضای مجازی را ببینید چند سال است از یک ماه مانده به محرم در مسلّمیات تاریخ کربلا اشکال می‌کنند، اینها دنبال این هستند که محرم و صفر را از دست ما بگیرند. البته مرحوم والد ما(ره) می‌فرمود عاشورا روی دوش مردم بود تا حالا حفظ شده و تا قیامت هم حفظ می‌شود، غدیر روی دوش مردم نبود و إن قلت برایش به وجود آوردند خلافت را غصب کردند.

شهر را شما هیئتی‌ها باید حفظ کنید، به مغازه‌دارها بگویید با کسی که دهن‌کجی به حکم خدا می‌کند معامله نکنید، به والله برکت ندارد، چرا بی‌تفاوت شدیم؟ ‌قم را حفظ کنیم، این همه عزاداری‌ها برای آن است که قرآن و عترت باقی بماند، دستورات خدا زمین نماند، در یک محل اگر یک بزرگی یک حرفی بزند بگوید این صندلی را از اینجا به آنجا بگذارید کسی گوش نکند چه حالی به وجود می‌آید؟ دارند حریم خدا را می‌شکنند، احکام خدا را می‌خواهند یکی پس از دیگری از بین ببرند، لااقل در قم یک مراقبت ویژه‌ای کنید.

انتهای پیام
captcha