امر به معروف و نهی از منکر؛ ستاد اجتماعی فعال در حوزه مطالبه‌گری
کد خبر: 4156049
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹

امر به معروف و نهی از منکر؛ ستاد اجتماعی فعال در حوزه مطالبه‌گری

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر را یک ستاد اجتماعی می‌بینیم که در حوزه مطالبه‌گری فعال است.

مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، امروز 27 تیرماه در نشست خبری که به مناسبت هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر با حضور اصحاب رسانه در محل این ستاد برگزار شد، اظهار کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ستادی دارد و در حوزه اجرایی هیچ نقشی ندارد. طبق قانون، هر مدیر دستگاه اجرایی به عنوان رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر موظف است که منکرات و معروفات مهم دستگاه خود را در راستای ترویج و اشاعه معروفات و حذف منکرات برنامه‌های اجرایی خود را انجام دهد و ما نیز بر این اقدامات نظارت می‌کنیم و اگر جایی احساس شود که این اقدامات به درستی صورت نگرفته و یا معروفات آن با مشکلاتی مواجه است با مدیر دستگاه مربوطه مکاتبه می‌کنیم تا موضوع حل شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر مطالبه‌گری است، افزود: در واقع ما ستاد امر به معروف و نهی از منکر را یک ستاد اجتماعی می‌بینیم که در حوزه مطالبه‌گری فعال است و در ابتدا افرادی که مورد مطالبه قرار می‌گیرند، مدیران دستگاه‌ها هستند. اینگونه نیست که به مدیران دستگاه‌ها اعتقادی نداشته باشیم و بر این باور باشیم که آن‌ها اهتمام لازم به حوزه وظایف خود را ندارد بلکه ما معتقد هستیم مدیران، افرادی هستند که تمایل دارند آنگونه که باید حوزه وظایف خود را پیگیری کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منگر خراسان رضوی ابراز کرد: اما آنچه که در حوزه مطالبه‌گری ما قرار می‌گیرد صرفا مطالبه‌گری نیست، بلکه باید مطالبه را همراه با طرح و پیشنهاد به مدیران ارائه دهیم. در همین راستا یکی از اقداماتی که انجام داده‌ایم این است که به مدیران اعلام کرده‌ایم که حوزه گسترده نظارت مردمی را با کمک شما همراه کنیم.

مهم‌ترین اقدام ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان

رضایی گفت: اما مهم‌ترین اقدامی که این ستاد انجام داده و در سطح کشور نیز بی‌نظیر است، طراحی نرم‌افزار مطالبه‌گری تحت عنوان «سو» به معنای سمت و جهت و یا روشنایی است.

وی اظهار کرد: این نرم‌افزار بزرگ‌ترین دستاورد ستاد امر به معروف استان است که به مدت پنج ماه است که در استان عملیاتی شده، مراحل آزمایشی خود را گذرانده است با توجه به بازدیدهایی که رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور داشتند به این نتیجه رسیدند که این نرم‌افزار در سراسر کشور عملیاتی شود و این کار را بر عهده ما قرار داند و امیدواریم که تا پایان تابستان این طرح به صورت سراسری اجرایی شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی افزود: تا کنون حدود 2200 عضو این نرم‌افزار هستند، بیش از 3000 مطالبه در این نرم‌افزار به ثبت رسیده،  6.83 درصد از مطالبات به نتیجه رسیده و حدود 17درصد از مطالبات پیگیری نیز نشده که همکاران پیگیر این موضوع خواهند بود.

رضایی بیان کرد: اما آنچه که این نرم‌افزار را از سایر نرم‌افزارها متمایز کرده این است که هر فردی که مطالبه و موضوعی را در این نرم‌افزار ثبت کند می‌تواند تمام مراحل پیگیری مطالبه را از ستاد امر به معروف و دستگاه‌های متولی به صورت آنلاین مشاهده کند.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان هیچکسی به اعضای استفاده کننده از این نرم‌افزار دسترسی نخواهد داشت، افزود: از این‌رو می‌توان سه رکن اصلی را برای این نرم‌افزار عنوان کرد. نخست اینکه شبکه نظارت گسترده مردمی که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، رکن دوم این است که ستاد امر به معروف به عنوان نهاد واسط مردم و دستگاه‌های اجرایی و سوم هم دستگاه‌های اجرایی به عنوان متولیان فعالیت‌های مردمی و حذف آسیب‌های حوزه عملکردی آن‌هاست.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی تصریح کرد: تمام مؤلفه‌هایی که هر فردی به آن نیاز دارد در این نرم‌افزار طبقه‌بندی شده، به گونه‌ای که 16 محور اصلی در این نرم‌افزار ثبت شده و حدود بیش از 80 موضوع را در خود جای داده است و با توجه به این طبقه‌بندی هیچکس نمی‌تواند هر مطلبی که بخواهد را ارائه کند، در واقع سعی کرده‌ایم که تمام مطالب مورد نیاز افراد را در این نرم‌افزار قرار دهیم.

رضایی ابراز کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این نرم‌افزار این است که هر کسی گزارش و مطالبه‌ای را به ستاد ارائه می‌کند مؤظف است که نقطه محل گزارش خود را بر روی نقشه ثبت کند. همچنین این نرم‌افزار ظرفیت ارسال فیلم و عکس را دارد.

وی اظهار کرد: در واقع این کار به ما کمک می‌کند که بتوانیم نقشه‌ها و لایه‌های اطلاعاتی و موضوعی را احصاء کنیم، به گونه‌ای که این نرم‌افزار می‌تواند عرض و طول جغرافیایی را احصاء و لایه‌های مختلف اطلاعاتی را با توجه به موضوعاتی که در این نرم‌افزار ثبت شده را نیز پیاده‌سازی کند. به عنوان مثال این نرم‌افزار می‌تواند نانوایی‌هایی که بهداشت را به صورت کامل رعایت می‌کنند و... را شناسایی کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه ستاد امر به معروف و نهی از منکر چند اتفاق رخ می‌دهد اول اینکه بررسی کلی انجام می‌دهد، اخبار را به دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌کند و پیگیری مطالبات است. آنچه که در این سیستم برای ما مهم است خروجی گرفتن از آن است، به گونه‌ای که به صورت دوره‌ای می‌توانیم از دو جنبه موضوعی و کمی آمار اطلاعات را احصاء کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم بررسی کنیم که در یک ماه اخیر چه موضوعاتی مورد مطالبه مردم و دستگاه‌های اجرایی بوده و دوم اینکه در یک ماه اخیر به چه میزان مطالبه از کدام دستگاه‌ها داشته‌ایم.

رضایی ابراز کرد: ما برای این نرم‌افزار ضمانت اجرایی در نظر گرفته‌ایم، اینکه به دستگاه‌ها مکاتبه کرده‌ایم که موظف هستیم، هر دو ماه یکبار خروجی آماری از این نرم‌افزار و اقدامات دستگاه‌ها را در ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حضور نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، استاندار، فرمانده سپاه، دادستان، مدیر کل دادگستری، رئیس اداره اطلاعات و 16 مدیر کلی که عضو این ستاد هستند گزارش آماری از اقدامات دستگاه‌ها را به عنوان دستور کار ستاد استان مطرح خواهیم کرد.

راه‌اندازی سامانه «سو» با هدف تسریع در روند مطالبه‌گری مردمی

وی بیان کرد: در واقع این سامانه با هدف تسریع در روند مطالبه‌گری مردمی است که موجب رضایتمندی اقشار جامعه و از طرفی نیز کاهش آسیب‌ها و تخلفات دستگاه‌هاست.

دبیر ستاد امر به معروف  و نهی از منکر خراسان رضوی ابراز کرد: در سامانه سو، مردم پای کار است، بدین‌گونه که مردم هرگونه که تخلفی که در هر حوزه‌ای مشاهده می‌کنند در این سامانه ثبت کرده و کاربران تخصصی در ستاد نیز برای پیگیری و پاسخ به این مطالبات مردمی فورا این مطالبات را رصد می‌کنند و سپس به دستگاه‌های مربوطه ارجاع می‌دهند. در این سامانه هر مطالبه‌ای که از دستگاه‌ها می‌شود و تمامی روند پاسخ‌گویی، برای گزارش دهنده و مدیر دستگاه مربوطه قابل رؤیت است.

رضایی تصریح کرد: گفتنی است که تذکرات و پیگیری‌ها از طریق این سامانه تا مرحله نهایی ادامه دارد و هیچ مطالبه‌ای بدون پاسخ رها نمی‌شود. در همین راستا نیز در جهت کاهش آسیب‌های احتمالی باید آموزش‌های عمومی در سطح جامعه صورت گیرد، زیرا به هر میزانی که مردم آگاهی بیشتری نسبت به مطالبه‌گری داشته باشند دستگاه‌های اجرایی نیز برای انجام امورات محوله، خود را مسئول‌تر می‌دانند.

اضلاع اصلی سامانه«سو» در ستاد امر به معروف و نهی از منکر

وی نظارت مستمر بر دستگاه‌های اجرایی را یکی دیگر از برنامه‌های موفق ستاد دانست و بیان کرد: مردم، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و دستگاه‌های اداری در استان سه ضلع اصلی سامانه«سو» هستند تا مطالبات مردم در کمترین زمان ممکن به بهترین نحو پاسخ داده شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی امیدبخشی در جامعه و ایجاد انسجام اجتماعی در راستای نهادینه کردن رفتارسازی بین مردم و کنترل آن از اهداف مهم ستاد دانست و افزود: در واقع رفتاری که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در تمام حوزه‌های اجتماعی تأثیرگذار است و از آنجایی که پاسخگویی به مطالبات مردمی یکی از اولویت‌های این ستاد است، تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر نیز در کلیه دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان‌ها امری ضروری تلقی می‌شود.

سند چشم‌انداز ستاد امر به معروف و نهی از منکر در افق 1404

رضایی ابراز کرد: در سند چشم‌اندازی که در افق ۱۴۰۴ برای ستادهای امر به معروف و نهی از منکر دیده شده است، گفته شده که ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نهادی راهبردی، پژوهش‌محور، برخوردار از تعالی سازمانی و مرجع سیاست‌گذاری، ایجاد هماهنگی، حفظ یکپارچگی و نظارت بر دستگاه‌ها و گروه‌های مرجع در احیاء و اجرای امر به معروف و نهی از منکر است، به گونه‌ای که انجام این فریضه در سطح ملی و در میان آحاد جامعه تبدیل به ارزش و رفتار اجتماعی شده است.

وی اظهار کرد: همچنین آمران به معروف و ناهیان از منکر از حمایت همه جانبه و منزلت و جایگاه خاصی برخوردار بوده و نهادهای حکومتی نیز نمونه بارز و پیش رو در احیا و اجرای این دو فریضه مقدس هستند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی بیان کرد: این ستاد در سال 1400رتبه ۲۵ را در سطح کشور داشت، اما در سه ماه اول سال 1401 موفق شد با عملکرد مناسب خود جزو پنج ردیف اول شود و در پایان سال ۱۴۰۱ نیز با اجرای درست و سریع برنامه‌های ابلاغی ستاد کشور، ستاد استان رتبه اول کشوری را کسب کرد.

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲۰ دستگاه اجرایی در سطح استان فعالیت دارند که ۱۲ دستگاه آن نظارتی هستند و از این تعداد ۹۰ دستگاه پاسخگوی مطالبات مردمی هستند که از طرف ستاد مکاتبه و در جلسات مستمر پیگیری می‌شود.  همچنین گفتنی است که در طرح طلایه‌داران نیز 4500 نفر حکم دارند و در حوزه تذکر لسانی و جمع‌آوری مطالبات مردمی در نرم‌افزار سو فعال هستند.

انتهای پیام
captcha