حوزه علمیه نقشه جامع تبلیغ را ترسیم کند
کد خبر: 4155900
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
آیت‌الله محسن فقیهی:

حوزه علمیه نقشه جامع تبلیغ را ترسیم کند

استاد درس خارج حوزه قم در پیامی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم تاکید کرد: مسئولان حوزه با مشورت مراجع عظام تقلید و علما، نقشه‌ راه تبلیغ را با تأمل و دقت در همه ابعاد آن، به طور جامع و کامل، ترسیم کنند.

محسن فقیهیبه گزارش ایکنا، متن پیام آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین و استاد حوزه علمیه خطاب به مبلغان حوزه‌های علمیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال اللّه تعالی فی کتابه الکریم: «أُدعُ اِلی‌ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَ المَوعِظَةِ الحَسَنَة»

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی أولاد الحسین و علی أصحاب الحسین

فرارسیدن ماه عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، سرآغاز بازگشایی دانشگاه بزرگی است که همه بشریت، دانش‌پژوهان و متعلمانِ این مجمع عظیم علم و معرفت هستند. درس‌های این دانشگاهِ جهانی در کتاب‌های بزرگ بینش و دانش، توسط صاحبِ نهضت کربلا حضرت حسین بن علی، اولاد و اصحاب با وفای او صلوات الله علیهم أجمعین نگاشته شده و گنجینه‌ غنی معرفتی را در اختیار حقیقت‌طلبان گذارده است.

در سوی دیگر، بشرِ سرگردانِ دنیای امروز که از همه‌ مکاتب و جهان‌بینی‌های مادی خسته شده است، به دنبال راه نجاتی می‌گردد تا کام تشنه‌ حقیقت‌جوی خویش را از سرچشمه‌ی زلال و ناب آن سیراب نماید. حلقه‌ مفقوده بین آن گنجینه‌ ارزشمند و این بشر حیران و سرگردان، «تبلیغ» است که اگر به درستی و با درک حقایق و ابعاد مختلف آن همراه شود، بشریت را در وادی حیات طیّبه وارد کرده و سعادت دنیوی و اخروی او را تأمین می‌کند.

نگرانی بجا و شایسته‌ رهبری معظم انقلاب (دامت برکاته) در بیانات چند روز اخیرشان در باب تبلیغ، بیانگر آن است که حوزه‌های علمیه با همه تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که داشته‌اند، هنوز تا آرمان اصلیِ خود _ که ایفای نقش در رساندن معارف و تعالیم حیات‌بخش اسلام عزیز به بشریتِ امروز است_ فاصله دارند. نیل به این هدف والا و ارزشمند جز با همه‌جانبه‌نگری و مهندسی و ترسیم نقشه‌ راه تبلیغ، امکان ندارد.

باید اندیشمندان و مسئولان حوزه با مشورت مراجع عظام تقلید و علما، این نقشه‌ راه را با تأمل و دقت در همه ابعاد آن، به طور جامع و کامل، ترسیم نمایند تا اساتید و طلاب عزیز بر طبق آن، با روحیه جهادی و فداکارانه، به رسالت خویش در ابلاغ معارف دین به انسان‌ها بپردازند. از نقاط محوری که باید مورد عنایت خاص در طراحی نقشه‌ راه تبلیغ قرار گیرد و مبلغان عزیز به آن اهتمام ویژه داشته باشند، دو مسئله مهم «حکمت‌ورزی» و «موعظه نیکو» است.

همان‌طور که خداوند متعال در آیه شریفه «أُدعُ اِلی‌ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَ المَوعِظَةِ الحَسَنَة» فرموده‌، باید بشر را با «حکمت» که همان علم و دلیل و برهان است و «موعظه حسنه» که همان پند و اندرز نیکو است به سوی خداوند دعوت کرد. لذا بر همه مبلغان عزیز لازم است که خود را به این دو سلاح، مجهز و مسلح سازند؛ هم از سعی و کوشش در فراگیری علم و معرفت از محضر اساتید و علما دریغ نکنند و هم شیوه‌ها و ابزار گوناگون موعظه‌ نیکو و دلنشین را فرابگیرند و بکار بندند.

مخصوصاً در ایام ماه محرم و صفر، هم ابعاد مختلف تاریخی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و... نهضت عاشورا را مورد مطالعه قرار دهند و برای مردم بازگو نمایند و هم با مدارا، به‌ویژه با جوانان، با بیان و گفتار خیرخواهانه و دلسوزانه، آنها را به سوی خدا و اسلام عزیز دعوت کنند.

در پایان، مزید توفیقات مبلغان عزیز را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم و از همه آنها التماس دعا دارم؛ یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً.

محسن فقیهی

۲۸ ذی الحجة الحرام ۱۴۴۴

انتهای پیام
captcha