ثبت 17 آیین عزاداری محرم خراسان‌شمالی در فهرست میراث ناملموس ملی
کد خبر: 4155181
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

ثبت 17 آیین عزاداری محرم خراسان‌شمالی در فهرست میراث ناملموس ملی

معاون میراث اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی گفت: تاکنون ۱۵ آیین و مراسم مذهبی ویژه ایام محرم و عاشورا مربوط به استان در فهرست میراث معنوی ثبت ملی شده است.

نخل گردانی در جاجرممحمدرضا قهرمانیان، اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی، با بیان اینکه اقوام استان نیز همانند سایر اقوام و هم‌وطنان خود در جای‌جای کشور دارای مراسم‌ و آئین‌های مذهبی هستند، اظهار کرد: پرونده 17 میراث ناملموس استان در قالب آیین‌های مربوط با محرم و صفر در فهرست ملی ثبت شده است.

وی تعزیه ترک‌های شمال خراسان، تعزیه کردهای شمال خراسان، تعزیه بنی اسد (بیل گردانی)، آیین نخل گردانی خراسان‌شمالی و آیین علم‌گردانی در جاجرم را از جمله این پرونده‌ها برشمرد.
قهرمانیان تصریح کرد: همچنین هنر پرده‌خوانی روز عاشورا خراسان‌شمالی، هنر تعزیه‌خوانی در بجنورد، آئین شام غریبان، آیین عَلَم بندان، آیین سینه‌زنی(حسن، حسین) خراسان‌‍شمالی، آیین یازدهم محرم امامزاده کوران(اسفراین)، حلیم‌پزان، رسم سنگ‌زنی و آیین مقتل‌خوانی از دیگر آیین‌های ثبت شده مربوط به محرم و صفر است.

وی با تاکید بر حفظ آیین و سنت‌های گذشته که ریشه در باورها و اعتقادات جامعه، گفت: فرهنگ عاشورایی در ایران با روح مردم سروکار دارد بنابراین این آیین‌ها به حفاظت بیشتری نیاز دارند.

انتهای پیام
captcha