غسان کنفانی و احمد جبریل؛ نمادهای ماندگار مقاومت فلسطین
کد خبر: 4154151
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۷
یادداشت؛

غسان کنفانی و احمد جبریل؛ نمادهای ماندگار مقاومت فلسطین

غسان و احمد، هردو براى آزادى سرزمين‌شان از همان ابتداى نوجوانى سخت جنگيدند. غسان کنفانی، عضو رهبرى جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و احمد جبریل، بنیانگذار و دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین-فرماندهی کل بودند.

به گزارش ایکنا، عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی و اجتماعی و استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده، آورده است: روزهای ۱۶ و ۱۷ تیرماه مصادف با سالگرد فقدان دو قامت بزرگ و نام‌آشنای مقاومت جهانی: غسان کنفانی و احمد جبریل است. راز کنار هم قرار گرفتن این دو در تقویم مبارزات ملت آزادی‌خواه فلسطین پس از درگذشتشان، آن هم با فاصله زمانی نیم قرن را واقعاً نمی‌دانم، اما نقاط مشترکشان را خوب درک می‌کنم.

غسان کنفانی و احمد جبریل هردو زاده سرزمين غصب‌شده فلسطين و آواره توطئه مشترک صهيونيسم و استعمار پير بريتانيا هستند و هردو به دلیل اشغال شهر ساحلی «یافا» در غرب فلسطین توسط صهيونيست‌ها و با حمايت استعمارگران انگليسى در سال ۱۹۴۸ به همراه خانواده‌ از زادگاهشان رانده شده و به سوریه کوچ کردند و به عنوان پناهنده فلسطینی در آنجا سکنی گزیده و روزگار بسيار سختى را گذراندند. تا اينكه غسان در ٨ ژوئیه ۱۹۷۲ توسط موساد با كار گذاشتن بمبی در ماشینش، به همراه خواهرزاده‌اش در بيروت ترور و به شهادت رسيد. احمد جبریل ملقب به «ابو جهاد» هم پس از سال‌ها مبارزه در ۷ ژوئیه ۲۰۲۱ در دمشق درگذشت. گرچه وی از چندين حادثه تروريستى نجات پيدا كرد، اما فرزندش جهاد در ٢٠ مى ٢٠٠٢ هدف ترور موساد در بيروت قرار گرفت و به شهادت رسيد.

غسان و احمد، هردو براى آزادى سرزمين‌شان از همان ابتداى نوجوانى سخت جنگيدند. غسان عضو رهبرى جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و احمد جبریل، بنیانگذار و دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین ـ فرماندهی کل بودند.

این دو، در دو جبهه كاملاً متفاوت اما مكمل هم به مبارزه و مقاومت پرداختند؛ غسان با قلمش چنان طوفانى در ادبيات عرب و در روزنامه‌نگاری و رمان‌نويسى به پا كرد كه دشمن را در اين حوزه حقیقتا‌ً زمين‌گير كرد؛ همانند هنرمند دیگر فلسطینی شهيد ناجى العلى با كاريكاتورش. او كه از مشهورترین رمان‌نویسان فلسطینی است، براى نخستين‌بار مقوله «ادبیات مقاومت» را به ادبیات عرب وارد کرد. احمد جبریل اما با سلاحش و با هم‌پیمانی راهبردی ایران و سوریه و عضویت در بیشتر ائتلاف‌های فلسطینی مخالفِ رویکرد سازش و مذاکره با رژیم صهیونیستی و در کشمکش با رهبری سازمان آزادی‌بخش فلسطین چنان درخشید و خواب خوش صهیونیست‌ها را برآشفت که از نظر این رژیم یکی از سرسخت‌ترین دشمنان آن به شمار می‌‌رفت و به همین دلیل صهیونیست‌ها نیز بار‌ها برای ربودن و ترور وی تلاش کردند.

این روزها که سالگرد فقدان این دو مبارز بزرگ راه حق و آزادگی است، چه زیبا انگار غسان کنفانی، احمد جبریل را مخاطب قرار داده است که: «خُلِقَتْ أکتافُ الرِجال لِحَمْلِ البَنادِقْ»: «کتف مردان برای حمل سلاح خلق شده است».

روحشان شاد و راهشان پُر رهرو باشد.

انتهای پیام
captcha