نهادینه‌شدن جایگاه واقعی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه ضروری است
کد خبر: 4154057
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

نهادینه‌شدن جایگاه واقعی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه ضروری است

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی گفت: تا زمانی که معنا و مفهوم واقعی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در میان اقشار مختلف جامعه نهادینه نشود این فریضتین به‌درستی احیا نمی‌شود.

مهدی رضایی، دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی رضایی، دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی، در دوره تشکیلاتی بسیج دانشجویی خراسان رضوی که امروز 19 تیرماه در اردوگاه فرهنگی دشت بهشت شهرستان شاندیز برگزار شد، اظهار کرد: ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک تشکیلات غیردولتی و نهادی است که مستقیماً زیر نظر مقام معظم رهبری قرار دارد. یکی از ائمه جمعه موقت شهر تهران به انتخاب شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ریاست این ستاد را برعهده دارد و در سایر مناطق ائمه جمعه استان و شهرستان‌ها به‌عنوان رؤسای این ستاد معرفی ‌شده‌اند.

وی افزود: پس از تشکیل این ستاد، بنا به دستور مقام معظم رهبری، هر سال هفته‌ اول ماه محرم، به نام «هفته امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» نام‌گذاری شده است. 

رضایی با اعلام اینکه نهادینه‌شدن جایگاه واقعی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه ضروری است، بیان کرد: ستاد احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، تلاش می‌کند با سه عنصر «فرهنگ‌سازی»، «الگوسازی» و «رفتارسازی» روحیه‌ی مسئولیت‌پذیری اجتماعی را در مردم ارتقا و تقویت کند. همچنین این ستاد به‌عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان قرار دارد تا از این طریق مطالبات مردمی در سریع‌ترین زمان و باکیفیت پیگیری شود.

وی ادامه داد: در تعریف امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، پاسخگویی به مطالبات مردم و پیگیری آن از طریق دستگاه‌های حاکمیتی امیدبخشی را در جامعه ایجاد کرده چنانچه همین امر مهم در جامعه نهادینه شود، این فریضتین جایگاه واقعی خود را در میان اقشار مختلف جامعه پیدا می‌کند. همه مردم باید آگاه شوند که نسبت به رفتار و کردار یکدیگر مسئول هستند و باید در کارهای شایسته همدیگر را تشویق و از منکرات دور کنند.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی با اشاره به نقش دانشجویان و بسیجیان در احیای این فریضتین در جامعه، ابراز کرد: از آنجا که یکی از وظایف ستاد تدوین خط‌‌مشی‌های اساسی برای ترویج معروف و مبارزه با منکر و پرداختن به رفع علل و ریشه‌های مشکل است این قشر می‌توانند با ارائه طرح‌های کاربردی در رفع آسیب‌ها ایفای نقش کنند و به‌عنوان افراد مؤثر در جامعه در احیای این فریضتین گام بردارند.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشجویان و بسیجیان با ترویج جهاد تبیین ابتدا باید نسل جوان در جامعه را با امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر آشنا کنند و سپس آنها را به ترک منکرات دعوت نمایند. تا زمانی که مردم در جامعه در خصوص اهمیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر چیزی ندانند، این فریضتین را تنها منوط به عفاف و حجاب می‌کنند در صورتی‌که در وظایف ستاد گنجانده نشده و مسئولیت این حوزه با استانداری و فرمانداری در هر استان است. 

رضایی اعلام کرد: دانشجویان می‌توانند پل ارتباط ستاد با مردم شوند تا مطالبات آنها به‌ویژه هم‌نسل‌های خودشان را به ستاد انتقال و از آن طریق برای پاسخگویی اقدام و پیگیری شود. در هر جامعه آسیب‌ها زمانی کاهش پیدا می‌کند که مسئولان دستگاه‌های حاکمیتی وظایف تعریف شده را به‌درستی انجام دهند.

وی مطرح کرد: در سند چشم‌اندازی که در افق ۱۴۰۴ برای ستادهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دیده شده است، گفته شده ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، نهادی راهبردی، پژوهش‌محور، برخوردار از تعالی سازمانی و مرجع سیاست‌گذاری، ایجاد هماهنگی، حفظ یکپارچگی و نظارت بر دستگاه‌ها و گروه‌های مرجع در احیا و اجرای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌گونه‌ای که انجام این فریضه در سطح ملی و در میان آحاد جامعه تبدیل به ارزش و رفتار اجتماعی شده، همچنین آمران به معروف و ناهیان از منکر از حمایت همه‌جانبه و منزلت و جایگاه خاصی برخوردار گشته و نهادهای حکومتی نمونه بارز و پیش رو در احیای و اجرای این دو فریضه مقدس هستند.

رضایی نظارت مستمر بر دستگاه‌های اجرایی را یکی دیگر از برنامه‌های موفق ستاد دانست و اظهار کرد: در این راستا طراحی و اجرای سامانه «سو» یکی از کارهای بزرگی است که ستاد استان در جهت پاسخگویی سریع و شفاف به مطالبات مردم انجام داده و تا چندماه دیگر در سراسر کشور نیز اجرا می‌شود.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان خراسان رضوی تصریح کرد: مردم، ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و دستگاه‌های اداری در استان سه ضلع اصلی در جریان این فرایند در سامانه «سو» هستند تا مطالبات مردم دراسرع‌وقت و به بهترین نحو پاسخ داده شود. در این سامانه هر مطالبه‌ای که از دستگاه‌ها می‌شود و تمامی روند پاسخگویی، برای گزارش‌دهنده و مدیر دستگاه مربوطه قابل رؤیت است. نتیجه پس از اعلام از طرف مرجع اداری مربوطه، مورد راستی‌آزمایی از گزارش‌دهنده قرار می‌گیرد.

رضایی بیان کرد: تاکنون 2067  نفر در سامانه سو ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از 3000 هزار گزارش مردمی ثبت شده است. از این تعداد تنها ۱۷درصد به دلیل کافی‌نبودن مستندات و یا عدم پاسخگویی مسئول مربوطه پیگیری نشده است. از ۱۲۰ دستگاه حاکمیتی تاکنون ۹۵ دستگاه با این نهاد ارتباط مستمر داشته و پاسخگوی مکاتبات انجام شده هستند.

در ادامه این جلسه هر یک از دانشجویان بسیجی به نمایندگی از شهرستان مربوطه سؤالات مربوط به حوزه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را مطرح و دبیر ستاد استان پاسخگو بود.

انتهای پیام
captcha