مراسم «طشت‌گذاری» در سریش‌آباد برگزار می‌شود
کد خبر: 4153966
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶

مراسم «طشت‌گذاری» در سریش‌آباد برگزار می‌شود

مراسم «طشت‌گذاری» و استقبال از محرم با حضور پیرغلامان و هیئت‌های مذهبی منطقه فردا، 20 تیر در مهدیه سریش‌آباد برگزار می‌شود.

مراسم معنوی طشت‌گذاری محرم

ابراهیم مؤمنی، مدیر مسئول کانون تخصصی مهدویت سریش‌آباد قروه در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، گفت: آیین طشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک در ایران با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است که جمع کثیری از مردم با این آیین به پیشواز عزاداری‌های محرم می‌روند، آئینی که به یاد لبان تشنه امام حسین(ع) و یاران باوفایش برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم «طشت‌گذاری» و استقبال از محرم با حضور پیرغلامان و هیئت‌های مذهبی منطقه فردا، 20 تیرماه در سریش‌آباد برگزار می‌شود.

مدیر مسئول کانون تخصصی مهدویت سریش‌آباد قروه بیان کرد: سخنران این مراسم معنوی حجت‌الاسلام شیخ مرتضی شرفبیانی، از اساتید حوزه و دانشگاه و مداح بابک مهرنیا از مداحان استان اردبیل خواهد بود.

وی افزود: در این راستا در ۲۷ ذی‌الحجه طی مراسمی طشت‌های هیئت پرآب شده و به نیت ۷۲ تن در این طشت‌ها ۷۲ سیب گذاشته می‌شود و طشت‌ها را بسته تا شب اول محرم در مراسم عزاداری این طشت‌ها باز شده و آب طشت‌ها و سیب‌های موجود در آب به نیت نذر و نیاز و شفای بیماران بین عزاداران توزیع خواهد شد.

یادآور می‌شود؛ آیین معنوی عاشورایی طشت‌گذاری در سریش‌آباد در هفتمین نشست شورای ثبت ملی کشور در ۲۱ آذرماه سال ۱۳۸۵ به شماره ۶۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha