ضرورت تشکیل کانون‌های داوری حقوقی ایثارگران در قزوین
کد خبر: 4153834
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

ضرورت تشکیل کانون‌های داوری حقوقی ایثارگران در قزوین

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: تشکیل کانون‌های داوری حقوقی ایثارگران با هدف ارائه خدمات مطلوب و میانجی‌گری در رفع مشکلات حقوقی خانواده‌های شهدا و ایثارگران در قزوین ضروری است.

اسماعیلی مدیرکل بنیاد شهید قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، سمیه اسمعیلی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین، در همایش حقوق شهروندی که یکشنبه ۱۸ تیر با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن همایش مؤسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار قزوین برگزار شد، گفت: ایثارگران همانند دیگر اقشار مختلف جامعه به ‌عنوان یک شهروند باید از حقوق شهروندی بهره‌مند شوند. از سوی دیگر قانونگذار به دلیل رشادت‌های خانواده‌های شهدا و ایثارگران در اعتلای انقلاب اسلامی، قوانینی را به منظور رفع مشکلات آن‌ها تصویب کرده که باید در جهت تکریم آن‌ها اجرایی شود.

وی اظهار کرد: امروز متأسفانه بزرگترین مشکل ایثارگران، فقدان ضمانت اجرایی برای قوانین ایثارگری است و همین باعث شده که مسئولان برخی دستگاه‌ها به خوبی قوانین را اجرا نکنند لذا نیاز است سازوکارهای ضمانت اجرایی قوانین به درستی تعیین شود تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و ایثارگران نیز به حقوق قانونی خود برسند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین بیان کرد: همچنین در زمان عدم اجرای قوانین، باید برخورد با مدیران شفاف و قاطع باشد تا سایر مدیران در اجرای قانون حوزه ایثارگری مصمم باشند. بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در راستای مأموریت‌هایی که دارد علاوه ‌بر خدمات‌رسانی به خانواده‌های شهدا و ایثارگران باید نقش نظارتی بر سایر دستگاه‌های اجرایی با هدف ارائه خدمت مطلوب به ایثارگران را داشته باشد.

وی افزود: طبق ماده ۷۴ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، استان‌ها مکلف هستند که هر ساله، آبان‌ ماه، اقدامات خود را به مرکز ارسال کنند تا با تجمیع، این گزارش‌ها به دفتر  مقام معظم رهبری، نهاد ریاست‌جمهوری و رئیس مجلس ارائه شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: مسئولان باید با آموزش، راهبری، حمایت و نظارت تلاش کنند که در حوزه حقوقی، پرونده‌ای برای ایثارگران تشکیل نشود. همچنین بعد از تشکیل پرونده انتظار است که ارزش، احترام و منزلت جامعه ایثارگران رعایت شود زیرا تکریم این قشر از مهمترین موارد حقوق شهروندی است علاوه بر آن باید قوانین متناسب با مشکلات و نیازهای ایثارگران، بررسی و به‌روزرسانی شود تا از این طریق مشکلات برطرف گردد.

اسمعیلی تصریح کرد: در برخی از استان‌ها کانون‌های داوری حقوقی ایثارگران ایجاد شده که قبل از ارجاع پرونده به دادگستری از طریق میانجی‌گری در این کانون‌ها مشکل حل و فصل می‌شود بنابراین تشکیل این کانون در استان قزوین ضروری است تا بتوان خدمات مطلوبی در مسایل حقوقی به خانواده‌‌های شهدا و ایثارگران ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha