لزوم آموزش استانداردهای بین‌المللی روش تدریس به معلمان
کد خبر: 4152470
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
معصومه نجفی‌پازوکی تأکید کرد؛

لزوم آموزش استانداردهای بین‌المللی روش تدریس به معلمان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما نتوانستیم به استانداردهای بین‌المللی روش تدریس دست یابیم، گفت: برای دستیابی به این استانداردها باید معلمان آموزش ببینند.

معاون ابتداییبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری معصومه نجفی‌پازوکی، معاون آموزش ابتدایی با محوریت «عصر جدید یاددهی و یادگیری ویژه معلمان آموزش ابتدایی سراسر کشور» امروز سه‌شنبه ۱۳ تیر در ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

نجفی‌پازوکی ضمن تبریک عید غدیر در این نشست بیان کرد: هر کاری که در آموزش و پرورش انجام می‌شود باید به سراغ چرایی انجام آن کار رفت و اینکه چه مسئله‌ای را در آموزش و پرورش دنبال می‌کند. ما به دنبال به روز کردن معلمان هستیم. معلمان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عنصر در آموزش هستند و اگر همه عناصر آموزش دچار اختلال باشند اما معلم توانمند باشد، می‌تواند همه اختلالات را مدیریت کند. 

وی ادامه داد: اوایل دهه ۹۰ کتاب‌های درسی تغییر کرد و رویکرد کتاب‌ها عوض شد؛ این تغییر رویکردها یک اتفاق بزرگ در محتوای آموزشی بود اما باید بررسی کرد که چقدر معلمان با این تغییرات همراه شدند. اتفاقی که در کلاس‌های درس رخ می‌داد با اهداف مدنظر کتاب‌ها، متفاوت بود و معلمان همان روش خود را ادامه می‌دادند. ما نتوانستیم به استانداردهای بین‌المللی روش تدریس دست یابیم؛ برای دستیابی به این استانداردها باید معلمان آموزش ببینند و این آموزش‌ها محدود به 20 ساعت نباشد.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به طرح شهید همت گفت: طرح شهید همت برای آموزش معلمان بود تا آموزش مستمر را بین معلمان راه بیندازد. یکی از موضوعات ارائه شده در این طرح برنامه درسی بود. باید با جذابیت معلمان را به این فضای گفتمانی دعوت می‌کردیم‌ تا نسبت به محتوای طرح علاقه ایجاد شود. جریان آموزشی در این طرح از سطح کشوری شروع شد و از استان‌ها نمایندگانی حضور پیدا کردند و آموزش دیدند و محتوای کلاس‌ها ضبط شد. 

وی تصریح کرد: مسئله اصلی ما در دوره‌ها، طراحی آموزشی بود که معلمان باید طرح درس می‌ریختند که نیازمند تسلط کامل بر برنامه درسی است. در این کلاس‌ها فقط به فعالیت تخصصی آموزشی معلمان توجه نشد و بر فعالیت حرفه‌ای آنها نیز متمرکز بودیم. خوشبختانه معلمان از این طرح استقبال کردند و ۱۲۰ هزار معلم  ابتدایی در کل کشور شبکه‌سازی شدند. 

نجفی‌پازوکی افزود: این فرایند از آذرماه سال گذشته آغاز شد اما تا انجام شبکه‌سازی معلمان سال تحصیلی تمام شد و گفتمان به سرانجام نرسید؛ بنابراین دوره آموزشی امسال از مردادماه تعیین شده تا شروع سال تحصیلی حلقه‌های 10 نفره معلمان به مباحث مطرح شده در گفتمان می‌پردازند و مباحث را کاربردی می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که امسال اتفاق بسیار بهتر و باکیفیت‌تری خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مورد نظر این است که صلاحیت‌های معلم مورد سنجش واقع شود و باید در این راستا ابزارهای سنجش، استانداردسازی شود. خروجی این طرح می‌تواند به موضوع رتبه‌بندی کمک کند. در پایان این فرایند امیدواریم تا گفتمان آموزشی‌ که بین ۱۲۰ هزار معلم تشکیل شده را اشاعه دهیم و پیوست رسانه‌ای داشته باشد تا بقیه معلمان، والدین و آحاد جامعه متوجه این گفتمان آموزشی شوند. معلمانی که در طرح شهید همت شرکت کردند باید طرح آموزشی ارائه می‌کردند و بخشی از این طرح را فیلم بگیرند و در رویداد عصر جدید یادگیری شرکت کنند.

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: ۲۰ هزار و ۵۰۲ عدد اثر برای این رویداد ارسال شده؛ یعنی ۲۵ درصد شرکت‌کنندگان طرح شهید همت در این رویداد شرکت کردند. ۱۳۴ هزار بازدید از سامانه «الف تا» انجام شده و نشان دهنده آن است که جریان آموزش شکل گرفته است. توجه به آموزش معلمان بسیار مهم است و منجر به ارتقای کیفیت آموزشی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha