خطبه غدیر ارزشمندترین پیام تاریخ است
کد خبر: 4151904
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲

خطبه غدیر ارزشمندترین پیام تاریخ است

مدیر عامل موسسه مجمع نکوداشت غدیر گفت: خطبه غدیر ارزشمندترین پیام تاریخ شامل توحید، نبوت، امامت، اخلاق و احکام است.

عید غدیر خمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسین فلاح، مدیر عامل موسسه مجمع نکوداشت غدیر، امروز 11 تیرماه، در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های مجمع در مجتمع تجاری ستاره شهر با اشاره به اهمیت بزرگداشت غدیر، اظهار کرد: پیامبر(ص) درباره روز غدیر، فرمودند: «فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَة؛ این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان، تا برپایی رستاخیز برسانند». پیامبر(ص) در این حدیث تاکید کردند که هرکس پیام غدیر را دریافت کرد، باید به دست دیگران برساند و برای اینکه یقین کنیم این ابلاغ مختص مردم آن زمان نبوده، در پایان فرمودند: «الی یوم القیامه» که این نیز اشاره به ابلاغ پیام غدیر در همه اعصار دارد و مسئولیت سنگین است.

وی افزود: در فرازی از خطبه غدیر به امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده، موضوعی که دغدغه امروز جامعه ما است و آنچه مورد بحث است این است که مفهوم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به درستی منتقل نشده، سر در بدن حکم حیات را دارد، لذا وقتی از سر در یک موضوعی صحبت می‌شود، یعنی مهمترین موضوع و اصل است.

مسئولان ما اهل خطبه غدیر نبودند

مدیر عامل موسسه مجمع نکوداشت غدیر بیان کرد: پیامبر(ص) در آخرین سخنرانی که چکیده ۲۳ سال تبلیغ ایشان بود، در خطبه غدیر، رأس امر به معروف و نهی از منکر را ابلاغ پیام غدیر و رساندن آن به دیگران برشمردند و امام حسین(ع) نیز برای رأس امور یعنی ابلاغ پیام غدیر، قیام کرد.

فلاح گفت: هر چند تذکر برای برپایی نماز و حجاب مصداق‌های امر به معروف و نهی از منکر است، اما ابلاغ پیام غدیر مانند مجموعه سر بر بدن است. باید گفت که متأسفانه در جامعه ما مفاهیم دینی به‌ویژه امر به معروف به درستی منتقل نشده که بدانیم جامعه امروز ما برای چه اموری نیازمند امر به معروف و نهی از منکر است، اما بر اساس سخنان امیرالمؤمنین(ع) تذکر در جمع حکم سرزنش را دارد و این معضل در جامعه امروز ما وجود دارد و باید گفت مسئولان ما اهل خطبه غدیر نبودند.

وی ابراز کرد: خطبه غدیر ارزشمندترین پیام تاریخ است که برای ما به یادگار مانده است. در خطبه غدیر توحید، نبوت، اخلاق، احکام و... تبیین  و از این جهت بر خواندن این خطبه تاکید شده است.

مدیر عامل موسسه مجمع نکوداشت غدیر گفت: اگر خطبه غدیر را درک کرده بودیم، امروز دچار مشکلات فعلی نبودیم. اما با شرایط فعلی جامعه هرچه فقدان داریم از این است که سراغ مباحث دینی نرفته‌ایم، چرا که اگر مباحث دینی طبق خطبه غدیر انجام می‌شد، حکومت امام زمان در زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) محقق می‌شد.

فلاح افزود: برای اینکه این فقر از جامعه رفع شود، باید نسل جوان و نوجوان ما به مرجع مباحث دینی رجوع کنند تا متوجه شوند، اگر مسئولان اشتباه می‌کنند، نباید به پای دین بنویسند. اگر خطبه غدیر را به مردم معرفی کنیم به پیشرفت جامعه کمک کرده‌ایم.

وی بیان کرد: به منظور گرامیداشت غدیر نیز مجمع برنامه‌هایی تدارک دیده شده که در سه عنوان شامل پروژه‌های مشارکتی، پروژه‌های فرهیختگانی و پروژه‌های مخاطب خاص تعریف می‌شود.

مدیر عامل موسسه مجمع نکوداشت غدیر در خصوص پروژه‌های مشارکتی، گفت: برگزاری مسابقه خطبه غدیر با همکاری ستاد فرامین امام(ره) و شهرداری مشهد در دست اقدام است. بر این اساس 20 هزار خطبه میان شهروندان توزیع شده که تا 23 تیرماه می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

فلاح افزود: طراحی 30 تابلوی شهری با هدف نشر مفاهیم خطبه غدیر، برگزاری جشن خیابانی و حمایت از 60 ایستگاه صلواتی در نقاط مختلف شهر و توزیع 40 هزار پرس غذای گرم در دهه ولایت از دیگر اقدامات این مجمع است.

برگزاری 30 جلسه قرآنی در دهه ولایت و امامت

وی اظهار کرد: در راستای اجرای پروژه‌های نخبگانی برگزاری 30 جلسه قرآنی در دهه ولایت و امامت و دعوت به مطالعه آیات و پژوهش‌های غدیری، برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم که در 15 تیر کنکور خود را پشت سر گذاشته‌اند، برگزاری جشن دانشجویان فرهیخته، اجرای تئاتر بانوان، برگزاری جشن ویژه تاکسیرانان و تقدیر از خادمین غدیر در دستور کار مجمع قرار دارد.

در ادامه مهدی عنایتی، مدیر روابط عمومی مجمع نکوداشت غدیر، افزود: ما در مجمع پروژه‌هایی داریم که مخاطب خاص خود را می‌طلبد، همانطور که می‌دانیم کمتر پیش می‌آید که برای افراد خاص جامعه برنامه‌ای اجرا شود، از آن جمله می‌توان به قشر ناشنوا اشاره کرد، در این راستا ما برای 9000 ناشنوا که در مشهد ساکن هستند، جشنی همزمان با ایام غدیر در تالار شهر تدارک دیده‌ایم.

وی ادامه داد: تهیه و توزیع 250 بسته معیشتی در مناطق محروم همراه با اهدای هدایای فرهنگی به مناسبت غدیر، برگزاری جشنی با حضور 350 نفر از معتادان متجاهر در کمپ جاده کلات از دیگر اقدامات است.

عنایتی گفت: با توجه به اینکه در ایام مناسبتی بیشترین خدمت را قشر پاکبانان دارند نیز در این ایام از پاکبانانی که بیشتر در منطقه برپایی ایستگاه صلواتی متمرکز هستند، تقدیر و نشان خادم غدیر به این عزیزان اهدا خواهد شد.

مدیر روابط عمومی مجمع نکوداشت غدیر از برگزاری جشن غدیر برای کودکان در سالن مجتمع قلم خیابان آخوند خراسانی همزمان با 14 تیر ماه خبر داد.

انتهای پیام
captcha