حفظ هویت ملی با پاسداشت زبان فارسی + فیلم
کد خبر: 4151712
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
مدیر رادیو ایران بیان کرد:

حفظ هویت ملی با پاسداشت زبان فارسی + فیلم

مهدی آذرمکان در نشست خبری جشنواره «آیین سخن» با بیان اینکه پاسداشت زبان فارسی پاسداشت هویت ایرانیان است، گفت: برای حفظ هویت ملی باید این زبان را حفظ کنیم. در طول تاریخ خیلی‌ها تلاش کردند این پیوند از بین برود که در سال‌های اخیر و با پیشرفت‌های تکنولوژیک این تلاش‌ها شکل دیگری پیدا کرده است.

به گزارش ایکنا، نشست خبری دومین جشنواره ملی «آیین سخن» در ساختمان شهدای رادیو امروز ۱۰ تیر برگزار شد.

در این جلسه، مهدی آذر‌مکان، مدیر رادیو ایران، غلامرضا بحرایی، مسئول کمیته داوران جشنواره و یدالله گودرزی، مدیر گروه فرهنگ و تمدن رادیو ایران حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم آذرمکان گفت: پاسداشت زبان فارسی پاسداشت هویت ایرانیان است. برای حفظ هویت ملی باید این زبان را حفظ کنیم. در طول تاریخ خیلی‌ها تلاش کردند این پیوند از بین برود که در سال‌های اخیر و با پیشرفت‌های تکنولوژیک این تلاش‌ها شکل دیگری پیدا کرده است. خوشبختانه با تأکیدات مقام معظم رهبری و هوشیاری برخی مسئولان و اهالی فرهنگ و البته همت مردم این تلاش‌ها تا حد زیادی خنثی شده است.

وی با بیان اینکه زبان فارسی عامل وحدت‌‌بخش بین همه اقوام است. علاوه بر این در کشورهای فارسی‌زبان هم عامل وحدت بوده است، افزود: رادیو همواره در پاسداشت زبان فارسی پیشرو بوده. از حدود سال ۹۵ در برنامه باغ هنر به صورت ویژه به پاسداشت زبان فارسی پرداخته و به تدریج به پویش‌هایی تبدیل شد و از سال گذشته تبدیل به جشنواره شد.

آذرمکان با بیان اینکه امسال آثار دریافتی تقریباً دو برابر شده است، بیان کرد: استقبال از این جشنواره نشان می‌دهد که هم در بین مردم و هم برنامه‌سازان توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است. هزار و 51 اثر رادیویی به دست ما رسیده که ۷۳۳ اثر مربوط به برنامه رادیویی حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه در بخش ویژه درباره نظامی گنجوی 61 اثر ارسال شده است، اظهار کرد: در بخش‌ مردمی ۷۱ اثر و در بخش فضای مجازی ۱۷۹ اثر دریافت شده است. در هر بخش یک جایزه و یک دیپلم افتخار اهدا می‌شود. در بخش مردمی چهار جایزه حرفه‌ای، در بخش حکیم نظامی سه اثر و در بخش فضای مجازی دو جایزه اهدا می‌شود. تجلیل از چهار پیشکسوت رادیو ایران یکی دیگر از برنامه‌های امسال است. امسال 11 شبکه رادیو سراسری در این جشنواره شرکت دارند. در این میان رادیو فرهنگ و ایران در همه بخش‌ها شرکت کرده‌اند و سایر شبکه‌ها در برخی شاخه‌ها حضور دارند.

وی با تأکید بر اینکه در رادیو ایران اجازه داده نمی‌شود از واژه بیگانه استفاده شود، گفت: در این شبکه همه جانبه روی زبان فارسی تأکید ویژه می‌شود، البته اگر افرادی بخواهند از این مسیر خارج شوند با جریمه روبرو خواهند شد. تصمیم داریم در این جشنواره از پیشکسوتان رادیو تجلیل به عمل آوریم. تورج نصر، علی آذری، ناهید ترابی ‌و ناصر مولاییان پیشکسوتانی هستند که در این دوره از آن‌ها تقدیر به عمل خواهد آمد.

در بخش بعدی این مراسم غلامرضا بحرایی، مسئول کمیته تصریح کرد: امسال ۲۳ جایزه به برگزیدگان اهدا می‌شود. ۱۴ جایزه به بخش رادیویی اختصاص دارد که در آن برنامه‌سازان حرفه‌ای شرکت می‌کنند. در بخش حکیم نظامی سه جایزه، در بخش مردمی ۴ جایزه و در بخش فضای مجازی دو جایزه اهدا خواهد شد. در بخش نهایی جشنواره هفت داور آثار را داوری خواهند کرد.

بحرایی با بیان اینکه استان‌های خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و شرقی و مازندران بیشترین آثار را به این جشنواره ارسال کرده‌اند.، ادامه داد: اختتامیه این جشنواره دوشنبه ۱۲ تیر در استودیو شماره ۱ رادیو برگزار می‌شود.

در بخش انتهایی مراسم یدالله گودرزی، مدیر گروه فرهنگ و تمدن رادیو ایران نیز تصریح کرد: معادل‌سازی اتفاق بسیار خوبی است که باید با جدیت پیگیری شود. این تلاش باید از سوی قومیت‌های مختلف حمایت شود. در این راستا رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که آذری‌زبان‌ها بیشتر از هر قومی برای زبان فارسی کار کردند.

یادآور می‌شود، اختتامیه دومین جشنواره ملی «آیین سخن» دوشنبه 12 تیر، ساعت ۱۴ در استودیو شماره یک معاونت صدا برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha