به گزارش ایکنا از یزد، مجید تجملیان، رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر یزد، امروز، دهم تیرماه در جلسه این کمیسیون گفت: اجرای طرح «اتوبوس پیاده مدرسه» که در دنیا به WSB یا Walking School Bus موسوم است و تجربیات بسیار موفقی در کشورهای مختلف دارد، میتواند در بهبود فرآیند رفت و آمد دانشآموزان به مدارس و همچنین کاهش ازدحام خودروها در معابر شهر نقش مؤثری داشته باشد.
تجملیان ادامه داد: طبیعتاً هرچه بتوانیم مردم را به سمت کاهش استفاده از خودروهای شخصی در حملونقل و آمدوشد شهری سوق دهیم، از ترافیک سنگین در معابر سطح شهر خصوصاً در ایام شروع سال تحصیلی پیشگیری میشود.
وی با اشاره به اینکه در جلسات کمیسیون حملونقل و آمدوشد برای کاهش معضلات ناشی از ازدحام خودروهای شخصی در معابر شهر طی سال تحصیلی پیش رو، بر روی بسته جامعی در حال تبادلنظر و گفتگو با مدیران، صاحبنظران و کارشناسان مختلف هستیم افزود: یکی از طرحهای این بسته جامع «اتوبوس پیاده مدرسه» است و به نظر بسیاری از صاحبنظران، اگر مدیران دستگاههای مرتبط همدلی و همکاری کنند این طرح همانند بسیاری از کشورهای دنیا در ایران نیز با موفقیت اجرا خواهد شد.
تجملیان تصریح کرد: برای اجرای موفقیتآمیز این طرح میتوان مثلثی از بازیگران اصلی را ترسیم کرد که اضلاع آن والدین دانش آموزان (مهمترین ضلع)، آموزش و پرورش، و مدیران مدارس هستند. طبیعتاً ضرورت دارد برای اجرایی شدن این طرح هر سه ضلع همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر یزد گفت: اجرای طرح اتوبوس پیاده مدرسه به این شکل است که ابتدا والدین علاقمند به مدرسه فرزند خود مراجعه کرده و در طرح ثبت نام میکنند. برای مثال اگر ۴۰ نفر ثبت نام کنند که مسیر منزل به مدرسه آنها نزدیک یا مشابه هم باشد، یک اتوبوس پیاده ۴۰ نفره تشکیل میشود. ابتدا طرح مسیر حرکت و زمانبندی همراهی اولیای دانشآموزان تدوین شده و سپس هر روز دو نفر از اولیای ۴۰ دانش آموز (یک نفر در ابتدای صف و یک نفر در انتهای صف) در رفت و برگشت دانش آموزان به صورت پیاده آنان را همراهی میکنند. یعنی مثلاً پدر یا مادر دانشآموز الف به همراه فرزندش از منزل به صورت پیاده حرکت کرده و به درب منزل یا سر کوچه دانشآموز ب میروند. آنجا دانشآموز ب به آنها ملحق میشود و به سمت محل الحاق دانشآموز ج حرکت میکنند و همینطور الی آخر و در نهایت به سمت مدرسه طی مسیر خواهند کرد. در هنگام برگشت هم دو نفر والدینی که نوبتشان است در مدرسه حاضر شده و هدایت اتوبوس پیاده به محل جدا شدن تکتک دانشآموزان و ورود به منازلشان را برعهده میگیرند. در دنیا رایج است که دانشآموزان در طی مسیری که با اتوبوس پیاده مدرسه همراه هستند، با هم سرودهای ملی و شاد را میخوانند و با روحیهای منبسط به مدرسه یا خانه میرسند.
وی ادامه داد: لازم به ذکر است که مطابق استاندارد، دانش آموزانی که منزل آنها در شعاع حداکثر یک و نیم کیلومتری مدرسه واقع شده است میتوانند در این طرح شرکت کنند که مطابق آمارهای موجود درصد نسبتاً بالایی از دانشآموزان مدارس در سطح شهر یزد از این دسته هستند. با یک حساب سرانگشتی میتوان دریافت که در یک اتوبوس پیاده ۴۰ نفره هر خانواده ۲۰ روز یکبار نوبتش میشود تا صف پیاده دانشآموزان را در مسیر رفتن به مدرسه و برگشتن همراهی کند که واقعاً کار سخت و شاقی نیست. در عین حال اگر خانوادههایی هم باشند که نه پدر و نه مادر امکان چنین همراهی را نداشته باشد، میتوانند با والدین سایر دانشآموزان یا افرادی که در قالب شرکتهای خدماتی تحت عنوان «رانندگان اتوبوس پیاده مدارس» مورد سازماندهی و تأیید صلاحیت قرار میگیرند (مشابه رانندگان سرویس مدارس خودرویی) توافق کرده و انجام وظیفه سهم خود را به ایشان بسپارند.
تجملیان با بیان اینکه این طرح در ابتدای امر میتواند از مدارس ابتدایی آغاز شود گفت: بهبود شرایط جسمی دانشآموزان با توجه به ورزش سالم و مستمر پیادهروی، بهبود شرایط روحی و روانی دانشآموزان به دلیل نشاط و تفریحی که بچهها در مسیر دارند، کاهش ازدحام خودروها در ساعات شروع و پایان کار مدارس در سطح شهر، کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه خانوارها برای رفت و آمد فرزندانشان به مدرسه، و رشد اجتماعی دانش آموزان به دلیل ارتباط اجتماعی بیشتر با همسایگان و هممدرسهایهای هماتوبوسیشان از جمله مزایای این طرح است.
وی در پایان گفت: اجرای آزمایشی طرح «اتوبوس پیاده مدرسه» در کمیسیون حملونقل و آمدوشد شورای اسلامی شهر یزد در حال پیگیری است، اما طبیعتاً مانند هر طرح تحولآفرین دیگر به راحتی اجرایی نخواهد شد. به دلیل مقاومت همیشگی که در برابر تغییر در همه جا وجود دارد، پیشبینی میشود بسیاری از متولیان امر و حتی خانوادهها در اوایل با آن همراهی نخواهند کرد و انواع و اقسام عیبجوییها را نسبت به آن خواهند داشت. شورای اسلامی شهر یک نهاد سیاستگذار و نظارتی است و نه یک مجموعه اجرایی؛ لذا امکان آنکه بتوانیم طرحهای مفیدی همچون این مورد را به تنهایی در سطح شهر اجرا کنیم وجود ندارد. بخصوص آنکه متأسفانه به دلیل نقص قوانین و نبود مدیریت واحد شهری در ایران، به غیر از شهرداری سایر دستگاههای اجرایی تحت حاکمیت شورای اسلامی شهر نیستند. لذا نیاز به آن داریم که اجرای چنین طرح مفیدی به یک گفتمان رایج و مطالبه اجتماعی تبدیل شود تا به واسطه آن مسئولان دستگاههای مرتبط آن را جدی گرفته و برای اجرای موفقیتآمیز آن برنامهریزی و تلاش کنند. بدین وسیله دست یاری به سمت همه مردم اصیل، نجیب و خداباور دارالعباده یزد دراز میکنیم.
یادآور میشود پیشنهادهای کمیسیونهای تخصصی شورا بعد از تصویب در صحن علنی شورا و تأئید فرمانداری قابلیت اجرا خواهد داشت.
انتهای پیام