محرومیت‌زدایی با ایجاد اشتغال
کد خبر: 4151558
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱

محرومیت‌زدایی با ایجاد اشتغال

یکی از گروه‌های جهادی که طی سال‌های گذشته به عرصه خدمت‌رسانی برای محرومان از طریق ایجاد اشتغال دائم اقدام کرده، گروه جهادی ویژه بسیج سازندگی شهرستان اردبیل است.

محرومیت‌زدایی با ایجاد اشتغالبه گزارش ایکنا، یکی از گروه‌های ویژه جهادی که طی سال‌های گذشته نسبت به خدمت‌رسانی برای محرومان از طریق ایجاد اشتغال دائم اقدام کرده، گروه جهادی ویژه بسیج سازندگی شهرستان اردبیل است که توانسته در حوزه اقتصادی ورود کند و گام‌های خوبی در حوزه محرومیت‌زدایی بردارد.

سجاد فرضی، عضو گروه جهادی بسیج سازندگی اردبیل در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با برنامه‌های این گروه در حوزه اشتغال‌زایی محرومان اظهار کرد: گروه جهادی بسیج سازندگی شهرستان اردبیل فعالیت جهادی خود را از سال 1396 آغاز کرده و در حوزه اقتصادی ادامه دارد.

وی افزود: فعالیت عمده این گروه جهادی آموزش تولید میوه خشک و نحوه به فروش رساندن آن در بازار است. این فعالیت باعث می‌شود تا قشر محروم شهرستان بتوانند با تولید و فروش محصولات خود گام‌های بلندی در جهت رفع محرومیت برداشته و بتوانند به اشتغالی پایدار برای خود و خانواده دست پیدا کنند.

فرضی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های عمده گروه نیز تولید دستگاه میوه‌خشک کن و قرار دادن این دستگاه‌ها در اختیار محرومان برای تولید و فروش محصولات است. در این راستا با هماهنگی‌هایی که با بسیج سازندگی شهرستان اردبیل انجام شد، افراد راغب برای حضور در این عرصه شناسای و وارد حوزه تولید محصول شدند.

وی تصریح کرد: طبق هماهنگی‌های انجام شده، آموزش نحوه خشک کردن میوه‌ها و کار با دستگاه میوه‌ خشک‌کن به افراد واجد شرایط ارائه شد و ایشان توانستند با تولید محصولات مختلف، خودکفا شده و دارای شغلی پایدار برای خانواده شوند. این مسئله باعث شد تا افرادی که وارد این حوزه شدند، از محرومیت خارج شوند و درآمدزایی داشته باشند.

فرضی بیان کرد: در این راستا دستگاه‌های میوه خشک‌کن به صورت اقساطی در اختیار افراد قرار گرفت تا بتوانند اقساط خود را از محل درآمد محصولات پرداخت کنند. همچنین، افرادی نیز که در پرداخت اقساط خود با مشکل مواجه شوند نیز مورد حمایت گروه قرار گرفته تا بتوانند به درآمدزایی پایدار دست پیدا کنند.

وی اظهار کرد:‌ البته برای فعالیت در این حوزه، نیازمند حجم وسیعی از محصول باغات هستیم که در این راستا نیز میوه مورد نیاز از باغات شهرستان تأمین شده و برای تولید محصول فراوری شده در اختیار افراد متقاضی قرار می‌گیرد. البته برخی افراد نیز خود دارای باغ بودند و دستگاه در اختیار ایشان قرار گرفت تا بتوانند ضمن تأمین میوه مورد نیاز، محصولات خود را با ارزش افزوده و چند برابر به فروش برسانند.

فرضی ادامه داد: برای فروش محصولات نیز در نمایشگاه‌های بین‌المللی سراسر کشور حضور پیدا کردیم. همچنین، باقی محصولات را نیز به صورت عمده به سراسر کشور ارسال می‌کنیم. در حوزه صادرات نیز مذاکرات خوبی با برخی شرکت‌ها انجام شده تا بتوانیم به توفیق الهی محصولات خود را به خارج از کشور نیز صادر کنیم.

وی با بیان اینکه فعالیت خود را از سال 96 در این حوزه آغار کرده‌ایم، تصریح کرد: راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک خانگی برای محرومان از برنامه‌های مهم ماست که با حمایت‌های انجام شده از سوی بسیج سازندگی استان، اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده و کارگاه‌های زیادی برای محرومان ایجاد شده است.

فرضی اظهار کرد: صادرات مستقیم به خارج از کشور، فرآوری محصولات زراعی و باغی، اشتغال‌زایی برای جوانان و محرومان و ... از جمله اهداف این گروه جهادی است و امیدواریم بتوانیم به این اهداف دست پیدا کنیم. در این زمینه همچنین، تاکنون 68 نفر از محرومان و خانواده‌های محروم تحت پوشش قرار گرفته و توانسته‌اند با ایجاد کارگاه‌های خرد، به اشتغال دائم در این حوزه دست پیدا کنند. 

انتهای پیام
captcha