هدف شهید بهشتی نه قبضه قدرت که تعالی نظام جمهوری اسلامی بود
کد خبر: 4150888
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
اسماعیلی در همایش شهدای ترور انقلاب اسلامی:

هدف شهید بهشتی نه قبضه قدرت که تعالی نظام جمهوری اسلامی بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بازتاب دهنده والاترین جایگاه ترقی و تلألؤ اندیشه شهید بهشتی است اظهار کرد: هدف آن شهید در پایه‌ریزی حزب جمهوری اسلامی، نه قبضه قدرت که رشد و تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

به گزارش ایکنا؛ نخستین همایش بین‌المللی شهدای ترور انقلاب اسلامی با عنوان «از بهشتی تا آرمان» به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله شهید بهشتی و 72 تن از شهدای آن ترور ناجوانمردانه، شامگاه ششم تیر با حضور سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور تعدادی از مقامات کشوری، لشکری و خانواده شهدای ترور به دست منافقان؛ شهدای ترور هسته‌ای؛ شهدای ترور هفت‌تیر و شهدای امنیت چون خانواده‌های شهیدان مصطفی احمدی‌روشن؛ محسن فخری‌زاده؛ محمدعلی فیاض‌بخش؛ آرمان علی‌وردی با اجرای حمیدرضا برقعی و احمد بابایی به میزبانی مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله شهید دکتر بهشتی و 72 تن دیگر از شهدای راه انقلاب در تاریخ هفتم تیرماه 1360 یادآور شد: مقام معظم رهبری نخستین یارِ بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی بودند که مورد ترور منافقان کوردل قرار گرفته‌اند و حادثه هفتم تیر دومین حادثه تروریستی در تاریخ انقلاب شکوه‌مند اسلامی است.

«حق» و «حقانیت»؛ هدف متعالی شهید بهشتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهید آیت‌الله بهشتی دارای ابعاد مختلف و ویژگی‌های متعددی بود که به واسطه مداومت و استمرار به انجام آن خصائل دارای جایگاهی والا و مهم در به بار نشستن انقلاب اسلامی، تعالی‌بخشی و تثبیت پایه‌های آن داشت.

اسماعیلی با تأکید بر آنکه تربیت نیروی انسانی متعهد و مخلص برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب از نخستین ویژگی‌های ممتاز شهید آیت‌الله بهشتی بود یادآور شد: یکی دیگر از برجسته‌ترین صفات ممیزه شهید بهشتی، جهد و تلاش او برای تربیت نیروهای انسانی خالص و مخلص در مسیر پیشروی نهضت اسلامی بود که بنیان‌گذار کبیر انقلاب شکوهمندمان حرکت آن را آغاز کرده بود. آن شهید والامقام مسیر تربیت نیروهای اسلامی و انقلابی را پیش‌ از بهمن 57 و از دهه‌ 30 و 40 خورشیدی آغاز کرده بود.

اسماعیلی تصریح کرد: دومین گام مهم آیت‌الله بهشتی تأسیس حزب سیاسی مقتدر و منسجم علی‌رغم تمامی اختلافات درونی با احترام به تنوع افکار در نخستین روزهای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بود. حزبی که در اندیشه، افکار و آینده‌نگری شهید بهشتی؛ هم‌وغمش نه برای کسب قدرت که تلاشی هدفمند و قاعده‌مند در مسیر تربیت نیروهای انسانی متعهد برای شکوفایی انقلاب و درنهایت برپایی و استمرار مسیر حق و حقانیت بود.

ایفای متعالی‌ترین نقش در مسیر خدمت

عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر آنکه بسیاری از یادداشت‌ها، مقالات و آموزه‌های تربیتی حزب جمهوری اسلامی حتی در زمانه حاضر نیز در مسیر تربیت نوجوانان و جوانان متعهد و انقلابی قابل‌ استفاده است یادآور شد: آیت‌الله بهشتی در هر جایگاه و زمانی ‌که در مسیر خدمت قرار می‌گرفتند، متعالی‌ترین نقش را ایفا می‌کردند و چون دیگر یارانشان آیت‌الله جنتی و شهید قدوسی مدرسه حقانی را به شکلی جدید مدیریت و برنامه‌ریزی کردند.

وی ادامه داد: بی‌هیچ تردیدی، حضور و وجود فعالان و کارگزاران ارزشمندی از جریان انقلاب اسلامی، محصول نگاه آینده‌نگر و مبتنی بر مدیریت هدفمند آیت‌الله بهشتی بود که گام‌های نخستین آن از سال‌های پیش‌از انقلاب با هدف انتخاب و تربیت نیروهای متعهد، خالص و مخلص به انقلاب استوار شده بود.

اسماعیلی با تأکید بر آنکه حزب جمهوری اسلامی با تعابیر امروزی شبکه‌ای هم‌افزا از نیروهای متعهد انقلابی حتی با وجود طیف سلایق و علایق متنوع بود، یادآور شد: مهم‌ترین ویژگی آن اتحاد و همدلی تک‌تک افرادش بود. هر زمانی بنا بود تا حزبی با رویکرد سیاسی وارد کارزار فعالیت شود اگر افراد آن حزب به مشکل و یا تشتتی ازنظر افکار برمی‌خوردند، این شهید بهشتی بود که تلاش می‌کرد با انسجام‌بخشی به نیروهای انقلابی در حزب جمهوری اسلامی به الگویی برای دیگر احزاب سیاسی بدل شود.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت آیت‌الله شهید بهشتی تنها متمرکز بر تشکیل حزب و یا تنها اکتفا کردن به تشکیل حزب جمهوری اسلامی نبود. او به همه افراد انقلابی نشان داد که تلاشش نه در مسیر قدرت که برای تثبیت حاکمیت دین در جامعه است.

هدف شهید بهشتی نه قبضه قدرت که تعالی نظام جمهوری اسلامی بود

الگوی مسئولیت‌پذیری تمامی مدیران فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر آنکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بازتاب دهنده والاترین جایگاه ترقی و تلألؤ اندیشه شهید بهشتی است اظهار کرد: هدف آن شهید والامقام و یارانشان در پایه‌ریزی حزب جمهوری اسلامی، نه قبضه قدرت بلکه تلاش برای اقدام فعالیت‌هایی منسجم و هدفمند در راستای رشد و تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

اسماعیلی با یادآوری آنکه شهید بهشتی و تدبیر او در مسیر تدوین سیاست‌های نظام انقلابی جمهوری اسلامی ایران سال‌ها پیش‌از انقلاب عظیم ایران در منظومه فکری او شکل گرفته و نقش بسته بود تاکید کرد: به‌همین سبب بود که بعد از به بار نشستن نهال انقلاب تمام جهد و کوشش آیت‌الله بهشتی بر حوزه آموزش و تربیت استوار شده بود و این مهم‌ترین الگوی مسئولیت‌پذیری برای تمامی مدیران فرهنگی امروز جامعه است تا در مسیر فعالیت‌هایشان علاوه‌بر الگویی و اسوه‌ای بزرگ چون آیت‌الله بهشتی تلاش کنند تا اقدامات خود را با چنین نگرش و مقیاسی برنامه‌ریزی و اجرایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: بدنه دانشگاهی ما نیز در زمان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی چیزی قریب به 150هزار نفر و میزان سواد در کشور به 54 درصد می‌رسید. از همه مهم‌تر آنکه بسیاری از زنان و بانوان جامعه به دلیل نگرش غلط و سیاست کژراهه دوران پهلوی مجالی برای حضور و ابراز وجود در سیستم آموزشی نداشته‌اند اما در زمانه حاضر قریب به 40 میلیون دانشجوی درحال تحصیل داریم که ایران را در رده‌های بالا از نظر جامعه نخبگانی و توسعه منابع انسانی قرار داده و با قطعیت می‌توان گفت که بی‌سوادی امروز در کشور ما به شکل کامل ریشه‌کن شده‌ است.

گرفتن رای اعتماد از مردم 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرازی دیگر از سخنان خود در این همایش بین‌المللی با تأکید بر آنکه باید افراد بزرگی چون آیت‌الله شهید بهشتی به‌عنوان اصلی‌ترین الگو و سرمشق برای تمامی مردم و مسئولان در نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار بگیرند تأکید کرد: مهم‌ترین دلیل این الگوگیری التزام شهید بهشتی به شرع و قوانین دین هدایتگر و مبین اسلام به اکمل معنا بود. حضور آیت‌الله بهشتی در غرب و تحصیلات او در آن سامان تنها به اندیشه و بینش او وسعت بخشیده بود و هیچ‌گاه او را در مواجهه با پیشرفت‌های غرب در عهد و زمانه خود حیران و شیفته آن جریان‌ها نساخت.

اسماعیلی سخنان خود را اینگونه به پایان برد: قانون اساسی متعالی جمهوری اسلامی ایران که آیت‌الله شهید بهشتی آن را بنیان گذاشت در اصل چهارم خود همه نگاه قانون‌مدار خود را بر استواری شرع مقرر کرده و تأکید داشته «اصلی در قانون اساسی و قانون کلان نظام جمهوری اسلامی ایران به تصویب نخواهد رسید مگر آن‌که فقها و علمای دین عدم تطابق آن با نظام را احراز کنند و کسی در مقام و پستی قرار نخواهد گرفت مگر آن‌که به شکل مستقیم و غیرمستقیم پیش‌از قرار گرفتن در مسند مدیریت رأی اعتماد خود را از مردم گرفته باشد.

هدف شهید بهشتی نه قبضه قدرت که تعالی نظام جمهوری اسلامی بود

شهید بهشتی یکی از کلیدهای اصلی پیروزی انقلاب بود

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی شهدای ترور انقلاب اسلامی با عنوان «از بهشتی تا آرمان» در مجموعه فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای ترور) در جمع خبرنگاران نیز اظهار کرد: در بسیاری از تحولات سیاسی، انقلاب‌ها یا دگرگونی‌هایی که در جوامع اتفاق می‌افتد، اصل و پیروزی یک چیز است و تثبیت، ارتقا و حفظ آرمان‌های نهضت یا انقلاب در قالب نظام سیاسی پس از پیروزی کار سخت‌تری است.  شهید بهشتی در کنار امام راحل این نقش را پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تدوین قانون اساسی مترقی که هر اصلی از آن با دقت و اهتمام و دانش فقهی و حقوقی افرادی از جمله شهید بهشتی نوشته شد، افزود: آشنایی کامل ایشان با اقتضائات نظام بین‌الملل و فهم روشن‌بینانه از اسلام که فهم مترقی و متعاقب با فهم امام بود در این امر پیاده شد و در قالب اصول قانون اساسی امروز در معرض اعمال و اجرا قرار گرفته است.

اسماعیلی گفت: ۴۵ سال از آن موضوع می گذرد و ما در قانون اساسی یک استحکامی می بینیم که مرهون اندیشه والای مرحوم دکتر شهید بهشتی است. فقدان ایشان برای انقلاب بسیار مایه خسارت بود. چون بعد از شکل‌گیری نظام سیاسی خیلی از مواقع در اجرا برخی از مشکلات حل می‌شد.

وی افزود: نبود ایشان خللی بود اما بحمدالله کار بزرگی که انجام داد در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ماندگار شد که بعد از گذشت ۴۵ سال همه ما از مواهب آن بهره‌مندیم.

انتهای پیام
captcha