بررسی خط‌مشی نظام آموزشی در تربیت جنسی نوجوانان
کد خبر: 4150133
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
در فصلنامه تربیت اسلامی منتشر شد؛

بررسی خط‌مشی نظام آموزشی در تربیت جنسی نوجوانان

چهل و سومین شماره فصلنامه «تربیت اسلامی» به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

بررسی خط مشی نظام آموزشی در تربیت جنسی نوجوانانبه گزارش ایکنا، چهل و سومین شماره فصلنامه «تربیت اسلامی» ویژه بهار ۱۴۰۲ به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دربردارنده مقالاتی همچون «تبیین سبک زندگی شهید ابراهیم هادی در ساحت‌های شش گانه به عنوان الگوی تربیت»، «بررسی انتقادی خط مشی‎ نظام آموزش و پرورش ایران در تربیت جنسی نوجوانان»، «تحول معنای علم و تأثیر آن بر حذف تربیت دینی از نظام آموزش عمومی کشور»، «الگوی نظری تربیت معنوی با رویکرد اسلامی؛ یک مطالعه سنتزپژوهی»، «واکاوی الگوی اخلاق و سلوک مربی در قرآن» و «کارکرد‌های تربیتی پرسشگری در مثنوی معنوی با تأکید بر دفتر اول» منتشر شده است.

در مقاله «بررسی انتقادی خط‌مشی‎ نظام آموزش و پرورش ایران در تربیت جنسی نوجوانان» آمده است: «تربیت جنسی» یکی از پیچیده‌‎ترین و مهم‎ترین ابعاد تعلیم و تربیت و از موضوعات مهم حوزه اجتماعی است که در چگونگی شکل‎‌گیری شخصیت انسان نقش مهمی داشته و بر افکار، عواطف و رفتار‌های وی تأثیرگذار است.

با توجه به اینکه تحلیل مباحث نظری و خط‎مشی‎های عملی حوزه تربیت جنسی می‎تواند زمینه‌ساز روشنگری و تنویر اذهان محققان و متولیان امر تربیت شود، از این رو در پژوهش یاد شده که با هدف بررسی انتقادی خط‎ مشی‎های نظام آموزش و پرورش ایران در تربیت جنسی نوجوانان با رویکرد اجتماعی انجام شده است، پژوهشگر بر آن است تا ضمن بررسی تمامی اسناد و آیین‎‌نامه‎‌های بالادستی نظام آموزش و پرورش و با در نظرگرفتن نقاط مثبت، به نقد خط‎ مشی‎ها و رویکرد‌های این سازمان در حوزه تربیت جنسی بپردازد.

نتیجه این پژوهش نشان می‎دهد که براساس بررسی‎های انتقادی، خط‎مشی و رویکرد حاکم بر نگاه به تربیت‎ جنسی در نظام آموزش ‎و پرورش ایران «مهار میل جنسی» است، که می‎توان از آن به «خط‎مشی‎ مهار» تعبیر کرد. از ویژگی‎های این خط‎مشی توجه بیشتر به جنبه‎‌های سلبی و تحریمی تربیت جنسی است. جلوه‎گری این خط‎مشی از واقعیت میل جنسی به‎ گونه‌ای است که بیش از آنکه میل جنسی را فرصتی برای زندگی فضیلت‎مندانه تلقی کند، آن را تهدیدی برای زندگی سعادتمندانه تصویر می‎کند.

انتهای پیام
captcha