نوع برخورد خادمان حرم‌ها نقش‌آفرین است
کد خبر: 4150014
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴

نوع برخورد خادمان حرم‌ها نقش‌آفرین است

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با تأکید بر تکریم هرچه بیشتر زائران و مجاوران حرم گفت: نقشی که ما در این فرصت خدادادی داریم آنقدر می‌تواند مؤثر باشد که هزاران قلب مستعد را جذب حرم کند. نوع برخورد، اخلاق، خلوص و تواضع ما نقش‌آفرین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم شاهچراغ(ع)به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، همایش تقدیر از خادمان افتخاری همکار در طرح آمار و نظرسنجی امروز، 3 تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) در رواق دارالذکر حرم مطهر برگزار شد.

کلانتری در این همایش با تأکید بر اینکه باید قدر این فرصت خادمی اهل بیت(ع) که خداوند متعال عنایت فرموده را بدانیم، افزود: روزگار انسان را دائماً به فراموشی می‌برد و نباید دچار غفلت شویم و یادمان برود کجا هستیم و چه می‌کنیم و چه نقشی در این زمانه ایفا می‌کنیم.

 تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اظهار کرد: برخی از افراد ممکن است همه ایام عمرشان شاید فرصت نکنند یک قدم خالصانه در راه خدا بردارند. کسانی هستند ‌که در ظلمات متولد می‌شوند و عمری را سپری می‌کنند و سپس در ظلمات هم می‌میرند. این واقعیتی تلخ است. ممکن است فاصله آن فرد با حرم مطهر، یک کیلومتر هم نباشد ولی در ظلمت آمده و در ظلمت هم رفته است.

وی ادامه داد: در مقابل، فرد دیگری هم هست که خداوند به او توفیق می‌دهد و از هزاران کیلومتر آن‌طرف دنیا، دست او را می‌گیرد و در حرم آل الله و در منبع نور خدا قرار می‌دهد و عمری در این فضا تنفس کرده و خدمت می‌کند. این دو، زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند.

کلانتری با اشاره به آیه 35 سوره نور « اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» گفت: خداوند نور است اما آن‌ طرف در مقابل نور، ظلمات است. «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» (سوره بقره، آیه ۲۵۷) خداوند یکی را از تاریکی به سمت نور می‌کشاند و یک جهت برعکس آن نیز وجود دارد؛ «وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ»(سوره بقره، آیه ۲۵۷)، «کسانی که کافر شدند، اولیای آن‌ها طاغوت‌ها هستند؛ که آن‌ها را از نور، به سوی ظلمت‌ها بیرون می‌برند». عده‌‌ای به سمت نور حرکت می‌کنند و روز به روز نورانی‌تر، پاک‌تر و کامل‌تر می‌شوند؛ و عده‌ای بر عکس، از نور فرار می‌کنند و به سمت تاریکی می‌روند.

تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع)، گفت: عده‌ای تمام زندگی و حیات و مماتشان، همه در تاریکی است و حتی روزنه‌ای از نور ندیدند؛ دائم در حال تلاش هستند ولی در تاریکی. اینکه انسان در کنار منبع نور باشد، توفیق است. طبق آیه ۳۶ سوره مبارکه نور «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» خانه‌هایی که خداوند اجازه داده تا رفعت یابند و روز به روز منوّرتر شوند. «رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» (سوره نور، آیه ۳۷) انسان‌هایی که غرق در نورند. کسانی که همیشه در حال ذکر هستند. بنده همیشه خادمیِ حرم را به این آیه تشبیه می‌کنم و جزو افتخاراتی است که خداوند به هرکس نمی‌دهد.

کلانتری با بیان اینکه خادمی اهل بیت(ع) نقش ویژه‌ای است که خداوند به خاصّان درگاه خود می‌دهد، گفت: باید قدر لحظه لحظه این فرصت ارزشمند ارائه خدمت را دانست. در این حرم که وارد شدیم، تفاوتی نمی‌کند کجا خادم هستیم؟ گاهی یک استاد دانشگاه اصرار می‌کند که من می‌خواهم فقط در کفشداری کار کنم. هیچ تفاوتی نمی‌کند کجا خدمت کنیم. این مراحل کمال انسان است که می‌خواهد برای مجاهده با نفس خود مدتی مثلا در کفشداری کار کند. این استاد دانشگاه در اجتماع، برای خود جایگاه و قرب ویژه‌ای دارد ولی می‌خواهد در کفشداری کار کند یا جارو کند و یا سرویس بهداشتی را نظافت کند. او در واقع فرصت را مغتنم شمرده و برای پیشرفت و رسیدن به قله‌های نور الهی حرکت می‌کند. لحظه لحظه این فرصتِ خدادادی را مغتنم شمارید. ممکن است این فرصت سلب شود و این توفیق را از دست بدهیم. 

وی با تاکید بر تکریم هرچه بیشتر زائران و مجاوران حضرت، اظهار کرد: نقشی که ما در این فرصت خدادادی داریم آنقدر می‌تواند مؤثر باشد که هزاران قلب مستعد را جذب حرم کند. نوع برخورد، اخلاق، خلوص و تواضع ما نقش‌آفرین است. تصور نکنیم اگر خادم هستیم پس یک سر و گردن از زائر بالاتریم. هرگز چنین نیست. ما خادمِ آن زائری هستیم که با هزار زحمت و مشقت، سالی دوبار یا حتی یک بار در عمرش به حرم مشرف شده است. البته برخی مجاورین ممکن است روزانه زائر این بارگاه باشند.

کلانتری با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم که دل زائران حضرت، همیشه متوجه حرم و اهل بیت(ع) باشد، گفت: گاهی یک خاطره شیرین هیچ‌وقت از ذهن انسان پاک نمی‌شود و تا آخر عمر، همراه اوست. ممکن است برای یک زائر، همان خاطره شیرین در در حرم حضرت احمدبن موسی(ع) اتفاق بیافتد. بسیاری از زائرینی که به این آستان مقدس مشرف می‌شوند، اظهار می‌کنند که آرامش بی‌نظیری را در اینجا احساس می‌کنیم. با تکریم هرچه بیشتر و بهتر زوّار کاری کنیم که این احساس زیبا در وجود شخص حک شود و تا آخر عمر آن را همراه داشته باشد. حرم در قلب او جا بگیرد و در زندگی‌اش نقش ببندد. این به اخلاق و خلوص و تواضع و رفتار ما بر می‌گردد، اینکه با زائر با مهربانی تمام برخورد و اخلاق الهی را صد در صد رعایت کنیم.

وی با تأکید بر اهمیت نظم و ترتیب در کارها، گفت: نکته دیگر که لازم است خدام به آن توجه کنند، نظم است. حدود هفتاد درصد از فعالیت‌های حرم توسط خدام افتخاری و سی درصد توسط نیروهای رسمی حرم انجام می‌شود که از نظر جمعیتی نیز، خدام افتخاری چندین برابر نیروهای رسمی هستند. از تمام استان‌های کشور، اقشار مختلف و برخی از مسئولان، برای خدمت افتخاری در این حرم مطهر حضور می‌یابند. چون حجم عظیم خدمت به عهده خدام افتخاری است و اگر منظم باشد، این خدمت به نحو مطلوب انجام می‌شود و گرنه با ترک خدمت، جایگاهی خالی می‌شود و آن خدمت انجام نمی‌گیرد؛ یا ممکن است بار آن بر دوش فرد دیگری قرار گیرد که او نیز ممکن است خسته شود. توصیه می‌شود این پُست چهار ساعت خود را که به لحاظ اخلاقی به آن متعهد شدید، جزو واجبات زندگی خود قرار دهید.  برنامه‌های خود را بر اساس پُست خدمت خود برنامه‌ریزی کنید که تداخلی با آن نداشته باشد.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) تأکید کرد: نظم، جزو واجبات یک انسان مؤمن است. باید نظم در همه ابعاد وجودی فرد دیده شود. خصوصاً در اینجا که کار خدمتگزاری به زائران اهل بیت(ع) است. این مسئله باید جدی گرفته شود.

وی در پایان اظهار کرد: این جلسه ویژه عزیزانی است که که در ایام نوروز و شبهای قدر زحمت کشیدند و در بخش پژوهشی حرم در یک مقطع خاص فعالیت داشتند. این کار آمارگیری برای حرم مطهر بسیار با ارزش است. سنجش آماری زوّار، از جمله جنسیت، محل سکونت و سنین زوّار، انتقادات و پیشنهادات ایشان، میزان رضایت‌مندی آن‌ها از خدمات و برنامه‌های مختلف، همه مورد نیاز است. اگر بنا باشد برنامه‌ریزی دقیق جهت عرضه کار فرهنگی و محتوای دینی در حرم مطهر انجام شود، نیاز به دستیابی آمار دقیق است و آمار امسال دقیق‌تر از سال‌های گذشته بود. که ان ‌شاءالله استمرار داشته باشد.

انتهای پیام
captcha