ایران رتبه نخست توسعه شبکه کتابخانه‌‌ای در جهان اسلام را دارد
کد خبر: 4149551
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

ایران رتبه نخست توسعه شبکه کتابخانه‌‌ای در جهان اسلام را دارد

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: ایران از نظر توسعه شبکه کتابخانه‌ای در منطقه و جهان اسلام، اول و در دنیا جزو 20 کشور است که تحولات و دستاوردهای خوب در این حوزه، بعد از انقلاب اسلامی محقق شده است.

مهدی رمضانی،دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امروز، اول تیرماه، در آیین بهره‌برداری از بزرگترین کتابخانه استاندارد استان آذربایجان‌شرقی در شهر جدید سهند، با بیان اینکه در کل دنیا از کتابخانه عمومی عبور کرده و به مرکز فرهنگی و خدمات‌رسانی رسیده‌‌اند، گفت: از نظر توسعه کتابخوانی و کتاب‌رسانی کشورمان در منطقه جزو اولین کشور و در دنیا نیز جزو بیست کشور اول هستیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ما به برکت انقلاب در توسعه شبکه کتابخانه‌ای در منطقه اول بوده و ترکیه با ۱۲۰۰ کتابخانه بعد از ما دوم است. ما در جهان اسلام جزو سه کشور اول، در دنیا جزو ۲۰ کشور اول و در آسیا جزو پنج کشور اول در حوزه کتابخانه هستیم.

رمضانی گفت: یکی از اقدامات پایه‌ای در کتابخانه‌های جدید، توجه به بحث کودک و نوجوان است. با توجه به همت اجزای دولت به توسعه فضای فرهنگی، محدود به مراکز استان‌ها در تعریف خدمات عمومی فرهنگی نشده‌ایم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ کتابخانه نیمه‌تمام در کشور داریم که مجری آنها نیستیم و از ناحیه دستگاه‌هایی همچون راه و شهرسازی و شهرداری‌ها احداث می‌شوند اما اعتبارات لازم برای تکمیل آن پروژه‌ها را پیگیری و تلاش می‌کنیم پروژه‌ای فاقد زمین، تعریف نشود.

وی با بیان اینکه خدمات این کتابخانه در شهر سهند بیشتر از کتابخانه مرکزی تبریز است، افزود: البته بعد از باز طراحی کتابخانه مرکزی، خدمات این مجموعه نیز توسعه می‌یابد.

رمضانی ادامه داد: همزمان ۴۰۰ نفر می‌توانند از کتابخانه سردار سلیمانی شهر سهند بهره‌مند شوند. سرانه کتابخانه شهرستان اسکو با بهره‌برداری از این کتابخانه، ۱۳۸ درصد و سهند ۲۸۵ درصد افزایش می‌یابد.

اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم، با اشاره به زحمات انجام گرفته مدیران اسبق برای افتتاح این کتابخانه، گفت: این کتابخانه ظرف چهار ماه گذشته با همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، تجهیز شده و مدرن‌ترین کتابخانه شمالغرب کشور را تقدیم مردم کردیم.

وی با بیان اینکه این کتابخانه، کتابخانه‌ای با رویکرد اجتماعی و فرهنگی است، اظهار کرد: اکنون کتابخانه‌ها صرفاً برای امانت کتاب نیستند بلکه مرکز برنامه‌های فرهنگی بوده و برای عموم مردم از جمله کودک و نوجوان و بانوان در حال تبدیل به پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی هستیم. 

انتهای پیام
captcha