تحریم سخنرانی نخست‌وزیر هند در کنگره آمریکا از سوی نمایندگان مسلمان
کد خبر: 4149417
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶

تحریم سخنرانی نخست‌وزیر هند در کنگره آمریکا از سوی نمایندگان مسلمان

نمایندگان مسلمان کنگره آمریکا اعلام کردند در اعتراض به نقض حقوق مسلمانان هند در سخنرانی نخست وزیر این کشور در کنگره شرکت نخواهند کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از نشنال، جو بایدن این هفته از نارندرا مودی، نخست وزیر هند برای یک سفر رسمی با هدف تعمیق روابط واشنگتن با دهلی نو استقبال می‌کند. این سفر باعث نگرانی برخی از سیاستمداران آمریکایی شده است.

برخی از اینکه رئیس حزب ملی‌ گرای هندو که سابقه تبعیض ضد مسلمانان را دارد، برای سخنرانی در کنگره دعوت شده است، ناراضی هستند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که ایالات متحده، هند را به عنوان یک شریک مهم در مقابله با برخی از مهم‌ترین چالش‌های جهانی، از جمله تغییرات آب و هوایی، امنیت سایبری و نفوذ فزاینده چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام می‌بیند.

مودی روز سه‌شنبه برای دیدار رسمی چهار روزه وارد ایالات متحده شده و علاوه بر دعوت وی برای سخنرانی در کنگره، در ضیافت شام دولتی با بایدن در روز پنجشنبه شرکت خواهد کرد. او امروز چهارشنبه مراسم روز جهانی یوگا را در مقر سازمان ملل در نیویورک رهبری خواهد کرد.

این دیدار همچنین برای بایدن که متعهد شده است به عنوان بخشی از اهداف سیاست خارجی خود با نقض حقوق بشر در سراسر جهان مقابله کند، مشکل‌ساز است. مودی به دلیل افزایش خشونت علیه مسلمانان و دیگر اقلیت‌های دینی توسط ملی‌گرایان هندو، از طریق اعمال اصلاحاتی در قوانین شهروندی کشور که به تابعیت بخشی از مهاجران سرعت می‌بخشد، اما مسلمانان را کنار گذاشته، با انتقاد مواجه شده است.

شورای امور عمومی مسلمانان اعلام کرد: مودی در خط مقدم دولتی است که حقوق اقلیت‌های مذهبی هند، به ویژه مسلمانان را از طریق ترویج و اجرای قوانین ایالتی و ملی به شدت نقض می‌کند. این دعوت رسمی و استقبال از مودی، نگرانی‌هایی را در مورد پایه و اساس اصول اساسی و ارزش‌های قانون اساسی ایالات متحده بر اساس حمایت از حقوق بشر ایجاد می‌کند.

روز سه‌شنبه، گروهی متشکل از بیش از ۷۰ دموکرات از هر دو مجلس نمایندگان و سنا در نامه‌ای سرگشاده از آقای بایدن خواستند که حقوق بشر را در کانون بحث خود با آقای مودی قرار دهد.

چند تن از اعضای مسلمان کنگره از جمله ایلهان عمر و رشیده طلیب نیز گفتند که در سخنرانی مودی شرکت نخواهند کرد؛ طلیب در توییتر نوشت: سابقه طولانی مودی در نقض حقوق بشر، اقدامات ضد دموکراتیک، هدف قرار دادن مسلمانان و اقلیت‌های مذهبی و فشار بر روزنامه‌نگاران غیرقابل قبول است.

وی افزود: شرم‌آور است که مودی به کشور ما سکوی دعوت شده است. من سخنرانی مودی در کنگره را تحریم خواهم کرد.

ساعاتی بعد، ایلهان عمر گفت که او نیز در سخنرانی مودی شرکت نخواهد کرد؛ او در توییتر نوشت: دولت نخست وزیر مودی اقلیت‌های مذهبی را سرکوب کرده، گروه‌های ملی‌گرای خشن هندو را تشویق کرده و روزنامه‌نگاران و حامیان حقوق بشر را بدون دلیل هدف قرار داده است.

انتهای پیام
captcha