گرایش نوجوانان به حفظ قرآن به نسخه هنر و حمایت نیاز دارد
کد خبر: 4148975
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۹
داور مسابقات قرآن در خراسان‌جنوبی:

گرایش نوجوانان به حفظ قرآن به نسخه هنر و حمایت نیاز دارد

مطهره خراشادی‌زاده با بیان اینکه وقتی از حافظ قرآن حمایت چندانی نمی‌شود نوجوانان با دیدن این وضعیت به این سمت گرایش پیدا نخواهند کرد، گفت: باید شرایط را برای پیشرفت و حمایت از قاریان و حافظان ایجاد کنیم تا نوجوان با دیدن این امر ذوق رسیدن به مرتبه حفظ قرآن را پیدا کند.

مطهره خراشادی‌زاده، حافظ کل و داور مسابقات قرآن در خراسان‌جنوبیمطهره خراشادی‌زاده، حافظ کل و داور مسابقات قرآن در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، در خصوص توجه به نوجوانان برای جذب به سمت کلاس‌های قرآنی در اوقات فراغت، گفت: ابتدایی‌ترین امر برای حفظ قرآن و گرایش فرزندان به این سمت، خانواده است.

وی با بیان اینکه در خاطر دارم که قرآن دائما در خانه ما تلاوت می‌شد و این امر باعث گرایش و علاقه‌مندی من به حفظ قرآن شد، افزود: آن زمان با اینکه کلاسی برای حفظ قرآن بانوان وجود نداشت، اما با ابزار هنر و با استفاده یک برنامه تلویزیونی به سمت حفظ قرآن کشیده شدم.

این حافظ قرآن با بیان اینکه نسخه هنر و برنامه‌های تلویزیونی به‌خصوص در ایام تعطیلات تأثیرات بسیاری بر روی حفظ قرآن نوجوانان دارد، ادامه داد: می‌توان موضوعات قرآن را دسته‌بندی کرده و هر روز یک قسمت از قرآن به‌صورت هنر انمیشمین و یا فیلم مورد بررسی قرار گیرد.

خراشادی‌زاده با بیان اینکه نکته دیگر که بسیار در گرایش نوجوان تأثیرگذار است این است که باید فعالان و مسئولان قرآنی بیش از ادعا در عمل نشان دهند که از حافظان قرآن حمایت می‌کنند، تصریح کرد: آیا حافظان قرآن احترام و اعتبار لازم را در جامعه دارند؟ پاسخ این سؤال منفی است. وقتی از حافظ قرآن حمایت چندانی نمی‌شود نوجوان نیز با دیدن این وضعیت به این سمت گرایش پیدا نخواهد کرد. باید شرایط را برای پیشرفت و حمایت از قاریان و حافظان ایجاد کنیم تا نوجوان با دیدن این امر ذوق رسیدن به مرتبه حفظ قرآن را پیدا کند.

داور مسابقات قرآن در خراسان‌جنوبی بیان کرد: نکته دیگر در حوزه آموزش است؛ معلم قرآن مانند هر معلم دیگری باید به‌روز باشد تا مطلب برای نوجوان جذب‌کننده باشد، چراکه قرآن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد؛ بنابراین یک مربی و معلم باید نکاتی که با شرایط روز جامعه ارتباط دارد از قرآن استخراج کرده و براساس آن به ارائه مطلب بپردازد.

وی با بیان اینکه قوی و مسلط بودن معلم و مهارت در کار مسئله دیگری است که باید مورد توجه باشد، ادامه داد: یک نوجوان انگیزه ندارد وارد کار شود، چراکه می‌بیند معلم قرآن وی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد؛ در واقع برای ورود نوجوانان به عرصه حفظ باید برای افرادی که در این عرصه فعال هستند کاری کرد تا نوجوان علاقه‌مند به قرار گرفتن در این مسیر شود.

این حافظ قرآن با بیان اینکه نکته دیگر توجه به بانوان حافظ و قاری قرآن است، افزود: لازم است مسئولان قرآنی با تغییر زیرساخت‌های موجود، جایگاه بانوان را دوباره در مسابقات و فعالیت‌ها احیا کنند؛ آنان را مورد حمایت قرار دهند تا استعدادای خود و دیگران را نیز کشف کنند. به‌عنوان فعال قرآنی ما بارها آسیب‌ها را بیان کرده‌ایم، اما کسی به آن عمل نکرده است؛ تنها بیان این آسیب و ضعف‌ها چه ضرورت و عملکردی دارد.

وی بیان کرد: بخشی از تشویق‌ها در زمینه فعالیت‌های قرآنی به معلمان، داوران و نهادهایی كه عهده‌دار این مسئولیت هستند، بازمی‌گردد و تا زمانی که پای سستی و عادت‌زدگی و عدم حمایت در میان باشد نمی‌توان به جذب و به‌کارگیری جوانان امیدی بست. چه اندازه به استعدادهایی که در مسابقات قرآن کشف می‌شوند، بها داده و آنان را دیده‌ایم؟ از طرفی هنر مسابقات قرآن باید این باشد افرادی که در مناطق محروم و دور از دسترس قرار دارند به این سمت گرایش پیدا کنند؛ گاهی داور قرآنی باید در مناطق محروم حضور یابد و استعدادها را کشف کند.

خراشادی‌زاده با بیان اینکه وظایف داوری مسابقات قرآن را به سمت کشف استعدادهای قرآن ببریم، یادآور شد: تا زمانی که به کشف استعدادها کاری نداشته و تنها به‌دنبال برگزاری مسابقات یا برنامه‌ها به‌صورت روتین و روزمره باشیم، افراد هر روز برای قرار گرفتن در این مسیر بی‌انگیزه‌تر خواهند شد؛ باید حمایت‌ها را جدی‌تر بگیریم.

انتهای پیام
captcha