امواج رادیو تلاوت به سراسر کشور می‌رسد + صوت
کد خبر: 4148221
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
قصری‌زاده در محفل منادی خبر داد:

امواج رادیو تلاوت به سراسر کشور می‌رسد + صوت

مدیر رادیو قرآن در بیست‌وسومین محفل مجمع قرآنیان اسلامشهر به راه‌‌اندازی مجدد برنامه «سرای تلاوت» اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم تا میزان فرکانس رادیو تلاوت را افزایش دهیم و درصددیم بر روی موج‌ کوتاه اِی ام این کار را پیش ببریم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، بیست و سومین محفل مجمع قرآنیان اسلامشهر (منادی) شب گذشته، ۲۶ خرداد، با حضور اساتید پیشکسوت و قاریان بین‌المللی قرآن کریم و همچنین منصور قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن، برگزار شد.

مدیر رادیو قرآن در این محفل ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری محافل قرآنی، اظهار کرد: به جرئت می‌توان گفت برگزاری این‌گونه جلسات در کشور کم شده است؛ جلساتی که افراد با عشق و انگیزه و خودجوش پای کار باشند؛ لذا خدا را شاکرم که این توفیق حاصل شد تا در خدمت قرآن و شما عزیزان باشم.

قصری‌زاده با بیان اینکه قرائت‌های بسیار زیبا، دل‌انگیز، بهجت‌آفرین و آرام بخشی را در این محفل شنیدم، گفت: وقتی صحبت از موسیقی و نغمات قرآنی می‌شود یکی از کسانی که از تمام وجود از تلاوت‌ها حمایت، تعریف و تمجید می‌کند خود بنده هستم که خدا عنایت کرده از ۹ سالگی این توفیق را داشته‌ایم که در خدمت قرآن زانو بزنم و امیدوارم بتوانم تا آخر عمر در خدمت قرآن باشم.

مدیر رادیو قرآن به تاریخچه تأسیس رادیو قرآن اشاره کرد و گفت: رادیو قرآن در سال ۶۳ با رهبری، تمشیت و اصرار خود مقام معظم رهبری تأسیس شد و ایشان معتقد بودند که در جمهوری اسلامی باید رادیویی باشد تا هر زمان آن را روشن می‌کنیم صدای قرآن را بشنویم. این کار انجام و رادیو قرآن اولین رادیو تأسیس‌شده بعد از انقلاب بود و هم‌اکنون بر روی موج اف‌ام ردیف ۱۰۰ مگاهرتز از صدای سراسری جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

مدیر رادیو قرآن ادامه داد: بعد از آن رادیو در سال ۹۲ به سبب اینکه مقداری مطمح نظر برنامه‌سازان رادیویی قرار گرفت، سهم قرائت‌هایش کم شد و بیشتر برنامه‌های مرتبط با قرآن و معارف را پخش می‌کرد. البته این نقطه خوبی برای زاویه پیدا کردن با هدف اصلی آن نبود و باعث شد تا دوستان احساس کنند یک خلأ ایجاد شده است. همچنین از هدفی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند، فاصله گرفته است. بر همین اساس یک کانال رادیویی دیگر را با عنوان «رادیو تلاوت» راه‌اندازی کردند که فقط در آن تلاوت قرآن پخش می‌شود.

تلاوت یک هنر مقدس است

وی ادامه داد: در این کانال قرائت‌ها فقط تخصصی است و شعار آن را «هنر قرائت» گذا‌شتیم. انتخاب این شعار هم با این هدف بود که این انگاره را در ذهن مخاطب ایجاد کنیم که آنچه می‌شنوید یک هنر مقدس، ارزشمند و تأثیرگذار است و وجه هنری آن را بالا بردیم و عزیزانی که می‌خواهند قاری باشند و هنرمندانه قرآن بخوانند باید هنرمند باشند.

این قاری بین‌المللی تصریح کرد: تمام عزیزانی که قرائت زیبا می‌خوانند بدون شک عِرق هنری دارند و محال است که کسی ریشه هنری را از لحاظ ارثی، ژنتیکی و نسبی به دست آورد و بتواند قاری قرآن شود؛ مگر اینکه استثنا آغاز یک نسل باشد؛ فلذا اکثر قرا یا پدر و مادرشان یا سلسله آن‌ها عِرق خوانندگی دارند یا دعا یا قرآن یا آواز و یا مداحی، خوب می‌خوانند یا راحت می‌توانند ریتمیک بخوانند و این ذاتی است.

قصری‌زاده افزود: در کنار این موارد رادیو ترتیل هم راه‌اندازی شد که ۲۴ ساعته ترتیل پخش می‌کند. البته هر روز بر اساس تاریخ شمسی یک جزء را پخش می‌کنیم، اما با صدای ۲۱ قاری و به شکل متنوع؛ به این معنی که اگر امروز ۲۶ خرداد است جزء ۲۶ قرآن پخش می‌شود. همچنین، در رادیونما ترجمه آیات را به ترتیل‌ها اضافه کرده‌ایم که این اقدام موجب خشنودی مقام معظم رهبری و تأکیدشان به این کار خوب شد و در سخنرانی امسال خود به این نکته اشاره کردند.

افزایش میزان فرکانس رادیو تلاوت

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز رادیو تلاوت سراسری نیست و کل کشور دسترسی به آن ندارند، گفت: تلاش کردیم تا میزان فرکانس رادیو تلاوت را بالا ببریم و با دشواری و نامه‌نگاری‌های فراوان بر ضرورت این کار تأکید کرده‌ایم و درصددیم بر روی موج‌ کوتاه اِی‌ام این کار را پیش ببریم.

مدیر رادیو قرآن درباره برنامه «سرای تلاوت» رادیو قرآن و سرنوشت آن که سال‌های گذشته پخش می‌شد گفت: این برنامه چند سالی است که اجرا نمی‌شود، اما درصدد راه‌اندازی مجدد آن هستیم. آماده‌ایم که رنگ تلاوت را در رادیو‌های قرآن و تلاوت بالا ببریم. همچنین با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کرسی‌های تلاوتی داشته باشید که فقط قرآن شنیده شود بر روی این موضوع کار می‌کنیم.

قصری‌زاده اظهار کرد: متأسفانه برخی با یک تفکر بیان می‌کنند که قرآن‌ خواندن و قرآن شنیدن به تنهایی چه موضوعیت و هدفی دارد و چرا باید قرآنی که ما معنای آن را متوجه نمی‌شویم بخوانیم؟ باید گفت این سوال از پایه غلط است. به این روایت شریف استناد می‌کنم که در شبانه‌روز باید قرآن بخوانید: «پیامبر اکرم‌(ص) در وصیت خود به امیر المومنین علی‌(ع) تلاوت مستمر قرآن را وصیت نموده و فرمودند: «وَ عَلَیکَ بِتَلاوَة القُرآن عَلی کُلِّ حالٍ»؛ در همه حال و در هر شرایطی قرآن تلاوت کن.» و یا امام خمینی‌(ره) با همه اشتغالاتی که داشتند، به خواندن قرآن اهمیت می‌دادند و هر روز سه تا پنج مرتبه قرآن می‌خواندند. پس اگر فکر می‌کنید که این کار اثرگذار نیست، قطعاً این وسوسه شیطان است. این کار به اندازه‌ای اهمیت دارد که خداوند درباره آن می‌فرماید: «فاقرؤا ما تیسر من القرآن؛ آنچه برای شما میسر است قرآن بخوانید.»

وی تصریح کرد: خواندن قرآن موضوعیت دارد، چراکه کلام محبوب است و پیامی می‌فرستد اگر بدانیم این برای خدای متعال و معشوق حقیقی است، حتی اگر آن را هم متوجه نشویم، صفا پیدا می‌کنیم و آثار روحی بر ما می‌گذارد. صوت قرآن ما را آرام می‌کند و این ارتباط متصل شدن به صدای منبع لایتناهی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، در این محفل قاریان نوجوان ازجمله محمدامین نبی‌لو، محمد‌حسین اصغری و نوروزی و نیز اساتیدی همچون لطیف اسکندری، محمدحسن موحدی، حبیب‌الله پوراحمدی، محسن قاسمی و منصور قصری‌زاده به تلاوت پرداختند.

همچنین طبق روال همیشه محافل منادی، مرتضی سبزی، مداح اهل بیت، به مدیحه‌سرایی پرداخت. در بخشی از این محفل قرآنی خط‌نوشته‌هایی از سوی سید‌نورالدین موسوی از اعضای انجمن خوشنویسان اسلامشهر نگاشته و با حضور حجت الاسلام والمسلمین برقراری، امام‌جمعه شهرستان اسلامشهر، به میهمانان برنامه اهدا شد.

یادآور می‌شود، مجمع قرآنیان اسلامشهر مجمعی مردم‌نهاد است و از سوی جمعی از قرآنیان این منطقه پایه‌گذاری شده است. اکنون فعالیت‌های قرآنی این مجمع در قالب محافل ماهیانه انس با قرآن برگزار می‌شود و در آینده این فعالیت‌ها در راستای گسترش فرهنگ قرآنی افزایش خواهد یافت.

وهاب خدابخشی

 

انتهای پیام
captcha