اجرای طرح «قاضی مدرسه» با هدف افزایش سواد حقوقی دانش‌آموزان
کد خبر: 4148030
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی بیان کرد:

اجرای طرح «قاضی مدرسه» با هدف افزایش سواد حقوقی دانش‌آموزان

معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی کاری ما ارتباط با مردم است، گفت: در همین راستا طرح «قاضی مدرسه» در سال گذشته اجرایی شد و بر اساس آن در ۴۴۹ مدرسه به افزایش سواد حقوقی دانش‌آموزان پرداختیم.

امیر مرتضوی معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، امیر مرتضوی معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی، امروز 25 خردادماه، در نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه که در دادگستری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه یکی از محورهای مهم کاری ما تحقق شعار سال است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته نیز همواره خراسان رضوی در تحقق شعار سال، در بین تمامی استان‌ها پیشتاز بوده است. در سال گذشته، از تعطیلی ۷۳۲ واحد تولیدی استان جلوگیری شده است. قضات ما ۵۸۳ بازدید از واحدهای تولیدی داشته‌اند تا بتوانند از نزدیک با مشکلات این واحدها آشنا شوند و دستورات لازم برای حل آن‌ها را بدهند. باور ما این است که با افزایش رشد تولید و اشتغال‌زایی، آسیب‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت.

معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که ما به آن توجه ویژه داریم، تخصصی کردن پروانه‌ بنگاه‌های املاک است، تصریح کرد: بنگاه‌های املاک باید هم دارای پروانه صنفی باشند و هم دارای پروانه تخصصی. سال گذشته از سمت قوه قضائیه، نحوه اعطاء پروانه‌های تخصصی به بنگاه‌های املاک به کل کشور ابلاغ شد و در ۶ ماه اخیر، برای ۱۰۰۰ واحد املاک در سطح استان دوره‌های آموزشی برگزار شده و پس از گرفتن آزمون، پروانه‌های تخصصی به آنان اعطا شده است.

مرتضوی با بیان اینکه ما به دنبال اجرای کامل قانون ثبت اسناد و املاک نیز هستیم، اضافه کرد: اجرای این قانون جلوی بسیاری از کلاهبرداری‌ها و جعل اسناد ملکی را می‌گیرد و به نفع مردم است.

وی با اشاره به برخورد با نهادها و افراد پرونده‌ساز، بیان کرد: متاسفانه برخی از وکلا و حتی دفاتر خدمات قضایی الکترونیک، به جای اینکه به وظیفه اصلی خود که ایجاد صلح و سازش است توجه کنند، بیشتر باعث گسترش دعوای پیش آمده و پرونده‌سازی می‌شوند. ما حتما این افراد یا دفاتر را شناسایی و با آنان برخورد خواهیم کرد.

معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی کاری ما ارتباط با مردم است، گفت: در همین راستا طرح «قاضی مدرسه» در سال گذشته اجرایی شد و بر اساس آن در ۴۴۹ مدرسه به افزایش سواد حقوقی دانش‌آموزان پرداختیم.

مرتضوی با اشاره به تشکیل شورای واکنش سریع در دادگستری استان، ادامه داد: جلسات این شورا هر دو هفته یکبار تشکیل می‌شود و پرونده‌های خاص و مهمی که باید سریع تعیین تکلیف شود، به این شورا ارجاع می‌یابند و مورد بررسی قرار می‌گیرند و در موردشان تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مجازات‌های جایگزین حبس، بیان کرد: در جریان اعتراضات سال گذشته، برای ۲۰۰۰ نفر قرار تعلیق تعقیب صادر شد و برای این افراد پرونده‌ای تشکیل نشد. این افراد به جای اینکه روانه زندان شوند، به برخی از مراکز حاشیه شهر فرستاده شدند تا در آن جا خدماتی را به مردم ارائه دهند و حتی در نهایت از آنان تقدیر شد.

معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی ضمن اشاره به نامگذاری ایام هفته قوه قضائیه اظهار کرد: نخستین روز هفته قوه قضائیه به نام سیره شهدا و عدالت قضایی، روز دوم به نام عدلیه در مسیر حرکت جهادی و تحول و تعالی، روز سوم به نام قوه قضائیه هوشمند و گسترش عدالت و ترویج صلح و سازش، روز چهارم به نام مبارزه با فساد و صیانت از حقوق عامه، روز پنجم به نام حمایت از سرمایه‌گذاران و تولید دانش‌بنیان و مهار تورم، روز ششم به نام همدلی قوا و خدمت به مردم و روز آخر به نام ولایتمداری و صیانت از ارزش‌های اسلامی نامگذاری شده است.

انتهای پیام
captcha