کتاب‌های «آینده‌پژوهی رسانه» و «ارتباطات استراتژیک و هوش مصنوعی» رونمایی شد
کد خبر: 4147934
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵

کتاب‌های «آینده‌پژوهی رسانه» و «ارتباطات استراتژیک و هوش مصنوعی» رونمایی شد

مراسم رونمایی از دو کتاب «آینده‌پژوهی رسانه» نوشته امید جهانشاهی و «ارتباطات استراتژیک و هوش مصنوعی» ترجمه امیرعلی خلج با حضور استادان، فعالان و مدیران حوزه ارتباطات و روابط عمومی در قالب یک نشست علمی توسط انتشارات سیمای شرق برگزار شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی انتشارات سیمای شرق، مراسم رونمایی از دو کتاب «آینده‌پژوهی رسانه» نوشته امید جهانشاهی و «ارتباطات استراتژیک و هوش مصنوعی» ترجمه امیرعلی خلج با حضور استادان، فعالان و مدیران حوزه ارتباطات و روابط عمومی در قالب یک نشست علمی توسط انتشارات سیمای شرق برگزار شد.

در ابتدای این مراسم امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات درباره وضعیت نشر و ضرورت توجه بیشتر به آن بیان کرد: در سال‌های اخیر درباره جایگاه و ساختار روابط عمومی و ضرورت و نقش روابط عمومی به حد کفایت صحبت شده اما درباره انتشارات این حوزه کم مهری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که حوزه نشر هم متأثر از این شرایط اقتصادی شده است و قیمت تمام شده کتاب در حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه افزایش پیدا کرده که شاید یکی از دلایل، تخصصی بودن آن است. حوزه نشر مسائل و چالش‌های متعددی دارد و امیدوارم این نشست تخصصی و صحبت‌‌هایی که مطرح خواهد شد، سر خطی باشد برای دانشجویان و اساتید تا بیشتر به این چالش‌ها و مسائل توجه کنند و برای آن‌ها راه حل بیابند.

سیدغلامرضا کاظمی دینان، رئیس کل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو ایران دیگر سخنران این مراسم با تأکید بر اینکه «کتاب مانند غذای روح و جسم ماست» گفت: رونمایی از کتاب یکی از اتفاقات حائز اهمیت در حوزه فرهنگ کشور به حساب می‌آید و کتاب خواندن مانند یک تخصص است و باید به عنوان یک توانایی به آن نگاه شود.

خسرو رفیعی، رئیس انجمن روابط عمومی ایران نیز در سخنانی با توجه به عنوان کتاب «ارتباطات استراتژیک و هوش مصنوعی» به اهمیت توجه به هوش مصنوعی و رقابت آن با کتاب و علوم روز پرداخت و تأکید کرد: برای آنکه نهادها و سازمان‌ها بتوانند پیشرفت کنند، باید به علوم روز مجهز شوند.

حسن عمیدی، مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که میزبانی این نشست و مراسم رونمایی را برعهده داشت، به موضوع آموزش و لزوم توجه به آن اشاره کرد و گفت: ارتقای سطح آموزش در حوزه رسانه یکی از مواردی است که باید به آن‌ها توجه کرد. بنابراین باید دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه ارتباطات آموزش‌های لازم را بدانند، به‌روز باشند و از تمام فعالیت‌های در جریان دنیا مطلع شوند.

در ادامه این مراسم، امید جهانشاهی، نویسنده کتاب «آینده‌پژوهی رسانه» درباره این کتاب توضیح داد: «آینده‌پژوهی رسانه»، نخستین اثر من نیست اما نگاه ویژه‌ای به آن دارم. این کتاب به دلیل اهمیت آینده‌پژوهی کار ویژه‌ای است. مهمترین دلیلم برای نگارشش این بود که اهالی روابط عمومی و مدیران رسانه‌ای را با آینده‌پژوهی آشنا کنم.

در ادامه این نشست محمد سلطانی‌فر، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و مدرس حوزه ارتباطات و رسانه درباره نگارش و انتشار کتاب «آینده‌پژوهی رسانه» بیان کرد: سناریونویسی که یکی از فصول اصلی این کتاب است، یک کار بسیار ویژه و جدی است که در حوزه‌های مختلف هم دیده می‌شود.

سلطانی‌فر اضافه کرد: این کتاب به وزن گذشته، فشار زمان حال و کششی که آینده دارد نگاه می‌کند، دسته‌بندی می‌کند و تازه آن زمان است که متوجه می‌شویم تصمیماتی که می‌گیریم و اتفاقاتی که بعد از آن شاهدش هستیم، تماماً به همین علت عدم توجه به سناریونویسی آینده‌پژوهی است.

احد رضایان، استاد آینده‌پژوهی دانشگاه تهران دیگر سخنران این مراسم درباره پیشرفت آینده پژوهی و ادوات و ابزار آن توضیحاتی داد و بیان کرد: رسانه از زمان آتش و دود تا پیامبران وجود داشته و به زمان اختراع رادیو و تلوزیون و شبکه‌های اجتماعی و آینده‌ای که نمی‌دانیم چه خواهد شد رسیده‌ایم.

در ادامه مراسم امیرعلی خلج مترجم کتاب «ارتباطات استراتژیک و هوش مصنوعی» درباره شیوه ترجمه این کتاب توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ترجمه این اثر سختی‌ها و چالش‌های متعددی داشت که یکی از آن تبدیل کلمات بومی از زبان مبدأ به زبان فارسی بود. به این معنا که تکنولوژی و علمی در کشوری دیگر ایجاد شده و بومی است و دیگر نقاط دنیا درکی از آن ندارند، بنابراین باید تلاش می‌کردم تا معنای درستی از آن در زبان فارسی به مخاطب داده شود.

فائزه غفوری مدیر ارتباطات و بازاریابی تریبون به عنوان آخرین سخنران این مراسم نیز درباره تأثیر هوش مصنوعی در کسب و کارها پرداخت و به لزوم به روز بودن و تجهیز ارگان‌ها به این تکنولوژی‌ها اشاره کرد.

در بخش پایانی این مراسم نیز از این دو کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha