انتشار فراخوان ملی طراحی و ساخت آثار حجمی با موضوع ایثار و شهادت
کد خبر: 4145982
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
از سوی شهرداری اصفهان انجام شد

انتشار فراخوان ملی طراحی و ساخت آثار حجمی با موضوع ایثار و شهادت

معاون طراحی و هنر شهری سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان از انتشار فراخوان ملی طراحی و ساخت آثار حجمی با موضوعات مربوط به ایثار و شهادت خبر داد.

آثار حجمی با موضوع ایثار و شهادتمحمدجواد شمس‌آرا، معاون طراحی و هنر شهری سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان از انتشار فراخوان ملی طراحی و ساخت آثار حجمی خبر داد و اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در بخش مربوط به نمادها و مجسمه‌ها در سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان انجام می‌شود، انتشار فراخوان‌های عمومی برای طراحی و ساخت آثار حجمی است که از هنرمندان سراسر کشور برای شرکت در آنها دعوت می‌شود و موضوعات این فراخوان‌ها نیز مواردی است که به تندیس و سردیس نیاز داشته باشد و بعضی از آنها نیز فرم‌های انتزاعی هستند.

وی افزود: فراخوان ملی طراحی و ساخت آثار حجمی به‌صورت عمومی منتشر شده است و فقط طراحی نمادهای دائم و ماندگار در آن مدنظر است. طی این فراخوان، هنرمندان با سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان آشنا می‌شوند و ما می‌توانیم از نظرات و ایده‌های آنها برای موضوعات آینده استفاده کنیم و طبیعتاً خروجی آن، شناسایی افراد ممتاز نیز خواهد بود.

معاون طراحی و هنر شهری سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان بیان کرد: خانواده، حوادث پنج رمضان اصفهان، یادمان شهدای چارسوق (شهدای بمباران)، انرژی هسته‌ای، یادمان 11 سردار شهید، نماد جانباز، نماد شهدای غواص و نمادهای صنایع دستی اصفهان، موضوعات فراخوان ملی طراحی و ساخت آثار حجمی است.

وی یادآور شد: افرادی که مایل به شرکت در این فراخوان هستند، تا ۲۰ تیرماه می‌توانند طرح‌های خود را به ایمیل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان به نشانی zibasaziesf@gmail.com ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فراخوان به تارنمای سازمان به نشانی https://zibasazi.isfahan.ir مراجعه کنند یا با شماره 1 ـ 03134398800 داخلی 106 و 231 تماس بگیرند.

شمس‌آرا بیان کرد: با پایان‌یافتن مهلت ارسال آثار، کمیته داوران متشکل از کارگروه تخصصی مجسمه‌سازی بهترین طرح‌ها را انتخاب می‌کنند و آن طرح‌ها خریداری می‌شود. سپس اگر خود طراح مایل به ساخت آن بود، با او وارد مذاکره می‌شویم و در غیر این صورت، اجرای طرح به افراد دیگر پیشنهاد می‌شود. 

وی تصریح کرد: بخشی از نمادهای شهری حالت موقت دارند و در مناسبت‌های ملی و مذهبی همچون عید نوروز، هفته دفاع مقدس، دهه فجر، هفته فرهنگی اصفهان و... به‌صورت چند روزه در سطح شهر نصب می‌شوند تا شهروندان در آن بازه زمانی در جریان مناسبت‌های ملی و مذهبی قرار گیرند. این نمادها به لحاظ هزینه، ارزان‌قیمت‌ است و موادی که در ساخت آن استفاده می‌شود، به‌‌گونه‌ای‌ست که امکان تبدیل آن به یک فرم و سازه دیگر وجود داشته باشد تا در مناسبت‌های ملی و مذهبی گوناگون بتوان از آن استفاده کرد.

معاون طراحی و هنر شهری سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: بخش دیگر، نمادها و مجسمه‌های ماندگار یا دائم هستند که شامل فرم‌ها، تندیس‌ها و سردیس‌ها می‌شوند و افرادی می‌توانند این نمادها را بسازند که حق امضا داشته‌ و کار مجسمه‌سازی انجام داده باشند.

وی بیان کرد: سال گذشته، سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی با آهن را برگزار کردیم که نزدیک به ۸۰ اثر ارسال شد و از میان افرادی که طرح‌های خود را ارسال کرده بودند، 14 هنرمند انتخاب شدند و مواد لازم در اختیارشان قرار داده شد که در طول ۱۵ روز به ساخت مجسمه و المان پرداختند. 

شمس‌آرا تأکید کرد: یکی از مواردی که باعث طراحی و ساخت نمادهای ماندگار شهری می‌شود، برگزاری سمپوزیوم است. مدل دیگر در این زمینه نیز این است که آثار فاخر مجسمه‌سازان حتی در سطح بین‌المللی را بررسی و متناسب با فضا و شرایط اقلیمی شهر اصفهان، آنها را خریداری کنیم.

فاطمه کاظمینی

انتهای پیام
captcha