جامعه ما با سیره امام رضا(ع) فاصله زیادی دارد
کد خبر: 4144630
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
حجت‌الاسلام‌ حسینی‌ قمی:

جامعه ما با سیره امام رضا(ع) فاصله زیادی دارد

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه سیره زیست ما با امام رضا(ع) فاصله زیادی دارد، گفت: روزی نیست که فردی مراجعه نکند که مستأجرم و صاحبخانه ودیعه و کرایه اجاره‌بهای خانه را چند برابر کرده‌ است، در دهه کرامت که منتسب به امام رضا(ع) است، از تمام مردم خواهش می‌کنم، سیره رضوی را در پیش‌ گرفته و کمی مدارا کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی‌قمی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی‌ قمی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، هشتم خردادماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در رابطه با خصلت‌هایی که نشانه کمال عقل است، اظهار کرد: امام رضا(ع) می‌فرماید: «أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ: امید به خیر کسی داشتن، نخستین خصلت کمال عقل مسلمان است.»

وی با اشاره به نقشه مأمون در تحمیل ولایتعهدی به امام رضا(ع) ادامه داد: امام رضا(ع) در فرازی از سخنان خود خطاب به مأمون، به عمق رابطه‌شان با مردم مدینه اشاره و بر برطرف‌سازی گرفتاری مراجعه‌کنندگان تأکید کردند. در سال‌هایی که حضرت در خراسان بودند، مأمون به بهانه ولایتعهدی ملاقات حضرت را بسیار محدود و موانع متعددی را ایجاد کرده بود. ملاقات با امام رضا(ع) آن‌قدر بر نزدیکان سخت بود، که امام رضا(ع) حسرت روزهای مدینه را می‌خوردند که چرا روزهای مدینه را از دست‌ دادند، چراکه مأمون فرصت ارتباط با مردم و برطرف‌سازی گرفتاری مسلمین را از ایشان گرفته است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه سیره زیست ما نه‌ تنها با امام رضا(ع) بلکه با اصحاب و تربیت‌یافتگان مکتب امام رضا(ع) فاصله زیادی دارد، بیان کرد: امام رضا(ع) فرمودند: «لایخرَجُ الرّجُلُ مِن مَسقَطِ رأسِه بِالدَّینِ» یعنی هیچ‌کس حق ندارد بدهکار خود را به خاطر عدم توانایی پرداخت بدهی از خانه و كاشانه خود بیرون کند كه خانه‌اش را بفروشد و بدهی‌اش را پرداخت نماید.

حسینی قمی با اشاره به اینکه در فقه و آیین دادرسی اگر کسی به کسی بدهی داشته باشد، کسی اجازه ندارد خانه او را به‌ اجبار به فروش برساند، یادآور شد: ابن ابی عمیر یکی از تجار و اصحاب امام رضا(ع) بعد از آزادی از زندان مأمون که تمام اموالش مصادره شده بود و با اینکه شدیداً حتی محتاج به یک‌ درهم بود، زمانی که فردی داوطلبانه بابت پرداخت بدهی به ابن ابی عمیر، خانه‌اش را فروخته بود، با استناد به کلام مولا و مقتدایش، کل هزینه را برگردانده و آن را به‌ هیچ‌وجه نمی‌پذیرند و نهیب می‌زنند که چرا خانه‌ات را فروخته‌ای.

وی با بیان اینکه متأسفانه جامعه دینی ما با سیره اهل‌ بیت(ع) فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: روزی نیست که فردی مراجعه نکند که مستأجرم و صاحبخانه ودیعه و کرایه اجاره‌بهای خانه را چند برابر کرده‌ است، در دهه کرامت که منتسب به امام رضا(ع) است، از تمام مردم خواهش می‌کنم، سیره رضوی را در پیش‌ گرفته کمی مدارا کرده، بابت بدهی کسی را از خانه‌اش بیرون نکنیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت ضمن انتقاد از رویه اشتباه مصادره منازل توسط بانک‌ها، با اشاره به اینکه بانک‌ها به‌خوبی واقف به قوانین هستند و قرارداد را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که در هیچ شرایطی بانک متضرر نشود، یادآور شد: تا زمانی که سیستم بانکی کشور اصلاح نشود، هیچ مشکل اقتصادی به‌صورت ریشه‌ای حل و برطرف نخواهد شد.

حسینی قمی با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: براساس آمارهای رسمی بیش از ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور متعلق به بانک‌هاست. تاکنون ۱۳ دولت، هیچ‌کدام زورشان به سیستم بانکی معیوب کشور نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه هر جای کشور زیباترین، بلندترین و مجهزترین ساختمان‌ها را می‌بینیم در اختیار بانک‌ها قرار دارد، گفت: بانک‌ها قوانین سازمانی و قراردادها را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که تنها در بحث سودهای بانکی قسط‌های اول وام صرفاً سودهای وام باشد؛ تا اگر چند ماه بعد فردی خواست مابقی کل بدهی به بانک را یکجا تسویه کند، قسط‌های پرداختی را به‌عنوان بدهی محاسبه نکنند و فرد را همچنان بدهکار کل پول قرار دهند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه کشور ما با حکومت رضوی و عدل علوی فاصله زیادی دارد، تصریح کرد: همان‌طور که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند، در مسیر حکومت رضوی و عدل علوی قرار داریم. برای برطرف‌سازی مشکلات اقتصادی کشور، باید سیستم بانکی کشور اصلاح شود.

حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود به مصداقی از مصادیق سیره رضوی اشاره و با بیان اینکه حضرت زن و فرزندانشان را به خراسان نبردند تا به همگان بفهمانند که سفر ولایتعهدی، سفر عزت و احترام نیست، اظهار کرد: امام رضا(ع) در نامه‌ای به امام جواد(ع) می‌فرمایند که خداوند متعال عزت، بلندی و آقایی در دنیا و آخرت را در دسترسی مردم و دستگیری از ایشان قرار داده‌اند؛ اینکه ما مسئولان، وزرا و استانداران را کم می‌بینیم، اصلاً زیبنده حکومت اسلامی نیست.

انتهای پیام
captcha