تندیس فداکاری دانشجویی در سطح بین‌المللی اعطا شود
کد خبر: 4144474
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
پیشنهاد رئیس جهاددانشگاهی

تندیس فداکاری دانشجویی در سطح بین‌المللی اعطا شود

حسن مسلمی‌نائینی در دوازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران پیشنهاد داد تا این آئین در سطح بین‌المللی و با شناسایی دانشجویان خارجی انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، دوازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران امروز، هشتم خردادماه در محل تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. در ابتدای این مراسم، جمال رحیمیان، دبیر دوازدهمین آئین ضمن ارائه گزارشی از برگزاری این دوره درباره تاریخچه آن اظهار کرد: این آئین به مناسبت اولین سالروز زلزله بم به پاس قدردانی از جوانان دانشجویی برگزار شد که فداکارانه با حضور در میدان کمک، به فریاد هموطنان رسیدند.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به ادوار مختلف این آئین و گذر از فراز و نشیب‌های فراوان مطرح کرد: از چهارمین دوره بر آن شدیم تا جامعه هدفمان را گسترش داده و چهره‌های متفاوت‌تری از حوزه‌های مختلف نظیر پزشکان را شناسایی نماییم و اکنون در پله دوازدهم قرار گرفتیم.

دبیر دوازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران درباره فرایند این دوره تصریح کرد: در دی ماه سال ۱۴۰۱ در راستای شناسایی این فداکاران به عنوان متولیان فرهنگ، فراخوانی را به منظور شناسایی این عزیزان صادر کردیم و در نهایت برای ۲۵۴ نفر پرونده ایجاد شد.

رحیمیان با اشاره به پایش‌های این مرحله بیان کرد: کمیته انتخاب در پی پایش، پرونده ۴۲ شخص شاخص را با هدف اعطای تندیس ملی فداکاری استخراج کرد. در این راستا باید از وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان بهزیستی کشور، جمعیت هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی(ره)، همکاران جهاددانشگاهی، سازمان نظام پزشکی و همه افراد و نهادهایی که ما را در این امر یاری نمودند، تشکر کنم. از سایر دستگاه‌ها انتظار داریم با کمک به ما به توسعه این آئین کمک کنند.

دبیر آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان اینکه در میان آموزه‌های انسانی دعوت به ایثار و تشویق به فداکاری دارای ارزش بیشتری است، گفت: از وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران تقاضا دارم شهدای مظلوم مدافع سلامت را دریابند.

در ادامه قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز طی سخنانی بیان کرد: این آئین و موضوع مسئله‌ای جدی است که برگرفته از شجاعت و آراستگی خانواده‌های ایرانیان است. ایران عزیز فرزندانی را تربیت کرد که در کنار تحصیلات خود کار خیر را به عنوان یک پیشرانه در نظر گرفته و مسیر زندگی خود را توام با این موضوع پیمایش می‌کنند.

وی افزود: این جریان مسیر حرفه‌ای در کشور است که باید تمامی نهادهای که دستی در این موضوع دارند، کمک کنند که بتوانیم عرصه‌های خدمتگزاری و شناسایی افراد فداکار را در قالب استعدادیابی از جنس شهامت مرور کنیم. ممیزی این آثار کار سختی است. سازمان بهزیستی سازمانی جهادی است که ۲۴ساعته در مقابل موتور تولید فقر و معلولیت و آسیب اجتماعی در حال فعالیت است. همه دانشجویان باید با هم کمک کنند که در دوره گذار تحصیلی و در امتداد حکمت‌هایی که پدرانشان در مسیر خدمت ایجاد کردند، مسیر خدمت را طی کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سازمان بهزیستی سکوهای موضوعی دارد. در مورد افراد دارای معلولیت امیدوارم شما دانشجویان فداکار بتوانید به عنوان‌ جهادگر در مناطق روستایی و شهری کمک کنید و در کنار افراد معلول در حوزه‌های توانبخشی کار اساسی انجام دهید.

قادری بیان کرد: یکی‌ از مسائل حساس کشور آسیب‌های اجتماعی است که خیلی از عزیزان‌ دانشجو و جهادی امروز مشغول کمک به ارتقای زیرساخت‌های اجتماعی کشور هستند. امیدواریم بتوانیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز پیشرفت خوبی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: محروم نوع دوم کسی است که مطلع نیست که زیرساخت‌های قلبی او بر این اساس شکل‌ گرفته که می‌تواند به دیگران کمک کند. اگر شما عزیزان همت کرده و آنها را آگاه کنید، زمینه خوبی برای توسعه فداکاری و حرکت‌های جهادی ایجاد می‌شود‌. امیدوارم در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز مرزبانی خوبی داشته باشیم که بتواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی تسهیل‌گری کند. دانشجویان فداکار و جهادی کمک کنند تا مأموریت‌های ذاتی سازمان بهزیستی بیش از گذشته به خوبی پیش برود.

گزارش ایکنا حاکی است، در ادامه حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی ضمن قرائت پیام رئیس‌جمهور به دوازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران و عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: از برگزارکنندگان دوازدهمین آئین قدردانی می‌کنم. مقام معظم رهبری فرموند فداکاری برای این است که انسان‌ها اخلاق حسنه و فضیلت پیدا کنند. برای این باید کار و برای این باید در این‌ جهت تبلیغ کرد.

وی افزود: این مسئله باعث شد که جهاددانشگاهی که یکی از وظایف آن‌ حوزه فرهنگی است، به تجلیل از دانشجویان فداکار بپردازد.

مسلمی‌نائینی ادامه داد: چنانچه فداکاری همچون لیلة المبیت از صدر اسلام وجود نداشت، شاید امروز اسلامی نداشتیم و اگر ایثارگری و فداکاری امام‌حسین(ع) و یاران ایشان نبود، شاید اسلام و شیعه‌ای نداشتیم. روحیه فداکاری ثمرات متعددی دارد که یکی از آن‌ها در زمینه رشد علم و فرهنگ بوده و در جهان نقش اصلی را داشته است. بسیاری از دانشمندان جهان با فداکاری به پیشرفت رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از این چهره‌های فداکار و مدیر و دانشمند، مرحوم کاظمی آشتیانی بودند که کارهای علمی بزرگی انجام داده و جان خود را در این راه گذاشتند. ایشان موفق به پیشرفت‌های زیادی به ویژه در حوزه ناباروری شدند که در این زمینه پژوهشکده رویان را تأسیس کردند و امروز نیز سالروز تأسیس آن است.

مسلمی‌نائینی در پایان تصریح کرد: ماندگاری انقلاب اسلامی همگی مرهون فداکاری جمع زیادی از ایرانیان است. حفظ ارزش‌ها و اعتقادات نیز همگی مرهون فداکاری‌های فداکاران است. از خداوند متعال می‌خواهیم روحیه فداکاری و ایستادگی را به همه ما عطا کند. به مسئولان برگزاری آئین ملی اعطای تندیس فداکاری پیشنهاد می‌کنم بعد از دوازده دوره‌ای که برگزار شده است، این آئین را به صورت بین‌المللی نیز برگزار کنند.

انتهای پیام
captcha