اقدامات صورت گرفته در حوزه طرح جوانی جمعیت کافی نیست
کد خبر: 4141466
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی:

اقدامات صورت گرفته در حوزه طرح جوانی جمعیت کافی نیست

حمیدرضا بیدخوری گفت: با توجه به اینکه موضوع طرح جوانی جمعیت، موضوع گسترده و مهمی است، اما نمی‌توان اقدامات فعلی را کافی در نظر گرفت.

حمیدرضا بیدخوری، رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حمیدرضا بیدخوری، رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی، امروز، ۲۷ اردیبهشت‌ماه در نشست تخصصی «بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی مسئله جمعیت» که در جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: هر چند از عصر نبوی، مکتب اسلامی یک مکتب دانش‌محور بنیان نهاده شده بود، اما امام صادق(ع) در طول عمر با برکت خود پایه‌گذار یک مکتب فقهی فراگیر بودند و باعث نهصت دانش‌محوری شدند که پویایی مکتب اسلام را به همراه داشت.

وی بیان کرد: اصراری که ایشان به تخصصی شدن علوم و عمیق شدن در یک رشته تخصصی داشتند این بود که همزمان با این موضوع این تخصص‌ها در کنار یکدیگر بمانند، به‌گونه‌ای که مدارس علمی آن زمان تحت نظر ایشان اداره می‌شد و تخصص‌های مختلفی را دربر می‌گرفت که این تخصص‌ها در آن زمان موجب تعمق دانش می‌شد، اما علوم چندرشته‌ای نیز از آن زمان در مکتب اسلامی شکل گرفت و منجر به نوآوری‌های بسیاری در راستای علوم چندرشته‌ای شد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: روایتی از امام صادق(ع) وجود دارد که اندیشمندان را خطاب قرار می‌دهد و به آن‌ها تأکید دارد با این مضمون که در صورت عدم دسترسی به امام معصوم، در رشته تخصصی خود به دانش‌تان اتکا و به تعبیری اجتهاد کنید و این اجتهاد را عملی و آن‌را به دیگران نیز منتقل کنید. در این میان تعبیری در حوزه دانش نیز داریم که در این زمینه تخصصی، به اجتهاد تعبیر می‌شود و این عمق توجه امام معصوم را به دانشمندان می‌رساند.

بیدخوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مهم طرح جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به همراه چند تن دیگر از نمایندگان استان، طرح جوانی جمعیت را پیشنهاد دادند و بعد از طی فرآیندی به قانون تبدیل شد که همین مهم یکی از مستندات علمی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: ایشان همیشه به جهاددانشگاهی لطف داشته‌ و ما نیز قدردان‌شان هستیم و به‌واسطه همین مهم می‌توانیم امیدوار باشیم که این نشست باب گفت‌وگویی را در بین متخصصان باز کند و با گسترش رسانه‌ای و مردمی شدن نیز به مردم منتقل شود که به نظر می‌رسد در این زمینه امروز به یک مفاهمه عمومی رسیده‌ایم و این موضوع به یک مسئله ملی تبدیل شده است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: البته این مهم به آسانی به دست نیامده و همواره تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا این مسئله ملی شود و مردم آن را باور کنند، از این‌رو با توجه به اهمیت این مسئله همواره باید به آن پرداخت، البته به این معنا نیست که بهترین اقدامات را انجام می‌دهیم و یا شتابی در این حوزه داشته‌ایم، زیرا هنوز مراحل زیادی را باید در این راستا طی کنیم، اما در همین مرحله‌ای نیز که قرار داریم مراحل دشواری طی شده است که دو نقطه عطف ما را به این مرحله رسانده است.

بیدخوری اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین نقطه عطف این مسیر به خطه خراسان و به سالی که مقام معظم رهبری در مهرماه ۹۱ در جمع مردم خراسان شمالی مطرح کردند و به این موضوع توجه داشتند باز می‌گردد و طرح این موضوع از سوی ایشان باب گفت‌وگویی را برای امروز ما ایجاد کرد که البته با تأخیر بوده است و باید زودتر به آن پرداخته می‌شد، اما با این وجود باز هم خوشبختانه امروز این طرح عمومی شده است.

وی افزود: دومین نقطه عطف در این راستا، قانون حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت بود که مجلس شورای اسلامی به آن اهتمام ویژه‌ای داشت. این موضوع که یک برنامه هفت ساله بود مبنایی برای کار و پایه اقدامات زیادی شد، به‌گونه‌ای که در حال حاضر مراکز و نهادهای مختلفی در راستای این قانون تکالیفی دارند که در حال پرداختن به آن هستند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: در این میان جهاددانشگاهی نیز مأموریت‌هایی بر عهده دارد که در حال پردازش آنهاست و درواقع وظیفه جهاددانشگاهی انجام کارهای بر زمین مانده و میراث‌هایی است که به آن‌ها پاسخ داده نشده است. ما نیز در این مجموعه اصولی داریم که مورد تأکید بزرگان نظام و پیشکسوتان جهاد است.

بیدخوری تصریح کرد: با توجه به اینکه امروزه دستگاه‌ها در راستای مسئله جمعیت اقداماتی انجام می‌دهند، اما این سؤال مطرح می‌شود که چه نیازی وجود دارد  تا به این موضوع بپردازیم؟ در پاسخ باید گفت که این موضوع نیاز گسترده و مهمی است و نمی‌توان اقدامات فعلی را اقدامات کافی در نظر گرفت و در کنار این موضوع نیز جهاددانشگاهی نیز یک نهاد واسطه‌ای توسعه‌دهنده است که بخش‌های مختلف را به یکدیگر پیوند می‌دهد و در همین راستا به هماهنگی دستگاه‌ها نیاز داریم.

وی گفت: در مبحث ناباروری اقدامات مؤثری را شروع کرده‌ایم که با حمایت مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استان با جدیت در حال پیگیری آن هستیم، اما با توجه به اینکه این مهم یک موضوع فرهنگی است از جهاددانشگاهی انتظار می‌رود که در حوزه فرهنگی و اجتماعی در این زمینه حضور و بروز داشته باشد.

اقدامات صورت گرفته در حوزه طرح جوانی جمعیت کافی نیست

انتهای پیام
captcha