تخصیص یارانه 45 میلیارد تومانی به نمایشگاه مجازی کتاب/ 144 میلیارد فروش طی 6 روز
کد خبر: 4141306
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
قائم‌مقام نمایشگاه کتاب اعلام کرد:

تخصیص یارانه 45 میلیارد تومانی به نمایشگاه مجازی کتاب/ 144 میلیارد فروش طی 6 روز

قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فروش 144 میلیارد تومانی کتاب تا پایان روز ششم نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: مجموعه یارانه در نظر گرفته شده برای ناشران و کتابفروشان در بخش مجازی این دوره از نمایشگاه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 45 میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امروز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در ششمین نشست خبری روزانه نمایشگاه ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) عنوان کرد: اگر باغ علم و دانایی در نمایشگاه کتاب جلوه‌ای دارد، محصول تربیت شاگردان امام صادق(ع) و ترویج مکتب آن حضرت است.

شلوغی بی‌سابقه در نمایشگاه کتاب

وی با اشاره به شلوغی بی‌سابقه نمایشگاه کتاب در هفتمین روز آن عنوان کرد: اردیبهشت‌ماه 1402 در تاریخ نمایشگاه کتاب تهران یک روز بدون نظیر و سابقه از لحاظ استقبال مردم شد. حسب مشاهده خبرنگاران قدیمی حوزه کتاب هم استقبال امروز از نمایشگاه بی‌سابقه است و شاید در تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب هیچ روزی را مانند امروز با استقبال مردم نداشتیم.

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: مردم عزیز ما از نخستین ساعات امروز و حتی ساعاتی پیش از بازگشایی سالن‌های ناشران و آغاز رسمی کار نمایشگاه به مصلی مراجعه کردند و پارکینگ‌های نمایشگاه تکمیل شد. مطابق تصاویری که برای ما ارسال شده، در خیابان‌های اطراف نمایشگاه هم شاهد حضور گسترده مردم مراجعه‌کننده به نمایشگاه هستیم. از همین‌جا از همه این عزیزان به دلیل زحمتی که برای مراجعه به نمایشگاه کتاب متحمل شده‌اند، عذرخواهی و تشکر می‌کنم.

مردم از کتاب غافل نمی‌شوند

رمضانی اضافه کرد: این حضور در حالی است که هیچ‌کدام از پیش‌بینی‌ها قبل از نمایشگاه نشان نمی‌داد که با وضعیتی که در فضای امروز کشور داریم، استقبال مردم را در عرصه خرید هم ببینیم، اما آمارهای فروش نمایشگاه نشان می‌دهد که مردم فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌پرور ایران هر مقدار هم درگیر مسائل دیگری باشند، از اولویت دادن به کتاب غافل نمی‌شوند.

سخنگوی نمایشگاه کتاب در ادامه از تمدید یک ساعته فعالیت نمایشگاه کتاب در سالروز شهادت امام صادق(ع) خبر داد و گفت: طبق جمع‌بندی شب گذشته در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه امروز، سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه، یک ساعت به ساعت کار نمایشگاه اضافه خواهد شد و تا ساعت 21 امشب در خدمت بازدیدکنندگان نمایشگاه خواهیم بود.

نشر کودک و نوجوان بی‌واسطه با رئیس‌جمهور

رمضانی همچنین با اشاره به بازدید صبح امروز رئیس جمهور از نمایشگاه کتاب تهران، عنوان کرد: امروز نمایشگاه میزبان رئیس‌جمهور بود که از سالن عمومی بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بازدید و ناشران این حوزه گفت‌وگو کرده و به مسائل این حوزه پرداختند.

وی ضمن تشکر از رئیس جمهور به دلیل حضور در بخش ناشران کودک و نوجوان، اعلام کرد: عمده مطالبی که در این بازدید مطرح شد در چند دسته مسئله قیمت کتاب، مسئله، توزیع، مسئله ظرافت‌های نشر و تولید محتوا و مسئله ترجمه و تالیف و نگرانی‌های حاصل از آن قابل جمع است.

قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به فعالیت موازی برخی سایت‌های فروش کتاب با نمایشگاه عنوان کرد: با وجود تخفیف‌های نامتعارف برخی سکوهای فروش یا وبگاه‌های مجازی - که رسانه‌ها هم گزارشاتی از آنان در روزهای گذشته منتشر کردند - استقبال مردم از نمایشگاه کتاب نشان می‌دهد که مردم همچنان نسبت به کالای اصیل، فضای فرهنگی مناسب و مجمو‌عه‌های اعتبارآفرین رغبت دارند و ترجیح می‌دهند از فضایی که به آن اعتماد دارند، کتاب‌های خود را تهیه کنند و بین فضای سالم و غیر سالم تمایز قائل هستند.

رمضانی در ادامه از اولین مرحله واریز بخش مجازی نمایشگاه کتاب به ناشران و کتابفروشانی که بسته‌های ارسالی آنان به دست مردم رسیده بود، در روز گذشته خبر داد و تصریح کرد: از ناشران و کتابفروشانی که هنوز اطلاعاتشان در سامانه کامل نیست، خواهشمندیم سریعتر اطلاعات خود را تکمیل کننند تا آن‌ها هم بتوانند از این واریزها بهره ببرند.

144 میلیارد فروش کتاب در 6 روز

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود از فروش 144 میلیارد تومانی کتاب تا پایان روز ششم نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: تا ساعت ۲۰ روز دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه_ روز ششم نمایشگاه _ در بخش حضوری نمایشگاه در مصلای امام خمینی(ره) 67 میلیارد تومان در دستگاه‌های کارتخوان رسمی نمایشگاه ثبت شده و به‌صورت برآوردی 20 میلیارد تومان هم برای فروش به صورت کارت به کارت، نقدی و دستگاه‌های دیگر در نظر گرفته شده است.

رمضانی با اشاره به آمار بخش مجازی افزود: در بخش مجازی نمایشگاه هم ۵۷ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۴۳ میلیارد تومان مربوط به ناشران و 13 میلیارد تومان سهم کتابفروشان است.

به گفته وی، در مجموع در بخش مجازی تا ساعت ۲۰ شب گذشته حدود ۴۸۰ هزار نسخه کتاب به فروش رسیده است‌.

بودجه 45 میلیاردی وزارت ارشاد برای بخش مجازی نمایشگاه کتاب

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا درباره میزان یا درصد یارانه تخصیص یافته به کتابفروشان در اولین تجربه حضورشان در نمایشگاه کتاب، عنوان کرد: مجموعه یارانه در نظر گرفته شده برای ناشران و کتابفروشان در بخش مجازی ۷۵ میلیارد تومان است که از این رقم ۳۰ میلیارد تومان سهم بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل این دوره از نمایشگاه است و ۴۵ میلیارد تومان هم آورده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

رمضانی اظهار کرد: از آنجا که امسال سال اول حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب است، از یارانه بیشتری استفاده می‌کنند و مانند سال اول شرکت ناشران در نمایشگاه مجازی 3 درصد از آن‌ها دریافت نمی‌شود. علاوه بر این از آنجا که کتابفروشی‌ها حلقه آخر چرخه نشر هستند و سودشان آنقدر بالا نیست، هزینه پست هم به کتابفروشان برگردانده می‌شود. البته این‌ موارد در آئین‌نامه نمایشگاه هم ذکر شده و مطلب تازه‌ای نیست.

وی در پایان گفت: همچنین مقرر شده از مجموع مبلغ 45 میلیاردی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داده تا سقف 10 میلیارد تومان برای کتابفروشان استفاده شود؛ اگر کتابفروشان استفاده نکردند و مخاطبان خواستند از ناشران کتاب بخرند، طبیعتا این مبلغ به ناشران می‌رسد. بنابراین به اختیار مخاطب این مبلغ صرف می‌شود.

سی‌‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرد و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

مطهره میرشکاری

انتهای پیام
captcha