تولیدات فرهنگی قابل‌ قبولی در سایه استادان خواهیم داشت
کد خبر: 4140477
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
احمدوند در گرامیداشت محمدرضا سرشار:

تولیدات فرهنگی قابل‌ قبولی در سایه استادان خواهیم داشت

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از مقام ادبی و فرهنگی محمدرضا سرشار گفت: در سایه اساتیدی از جنس استاد سرشار، فرزندان ما، تولیدات انقلابی و فرهنگی قابل‌ قبولی را عرضه خواهند کرد.

به گزارش ایکنا؛ در سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم تجلیل و پاسداشت از مقام ادبی و خدمات محمدرضا سرشار، نویسنده پیشکسوت کشور جمعه‌شب؛ 22 اردیبهشت با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب؛ حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ میثم نیلی، رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی و شخصیت‌های ادبی و فرهنگی کشور برگزار شد.

راوی طعم شیرین فرهنگ

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان آنکه بسیار خرسندیم که در عرصه فرهنگی کشورمان کماکان شاهد درخشش چنین ستارگانی هستیم افزود: در دوران کودکی از شنیدن صدا و خواندن کتاب‌های استاد سرشار  بسیار لذت بردیم. از آثار استاد چندین نسل بهره‌مند شدند و صدایی خاطره‌انگیز در روایت‌ها و طعم فرهنگی شیرین را برای ما باقی گذاشت.

وی با ابراز امیدواری از آنکه با حضور و عنایت استار سرشار شاهد پرورش شاگردان خوبی باشیم که در عرصه ادب و فرهنگ منشا اثرگذاری باشند و ادامه داد: در سایه اساتیدی از جنس استاد سرشار، فرزندان ما، تولیدات انقلابی و فرهنگی قابل‌ قبولی را عرضه خواهند کرد.

ایستادن در مقابل جریان‌های انحرافی از اقدامات انقلابی استاد سرشار است

تجمیع نیروهای زبده حوزه ادبیات

در ادامه مراسم میثم نیلی، رییس مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در سخنانی گفت: استاد سرشار گرانقدر ادیب، استاد و فعال تشکیلاتی در حوزه ادبیات است. یکی از ویژگی‌هایی که ما در فعالیت‌های استاد کمتر توجه کرده‌ايم توان تشکل‌سازی و تجمیع نیروهای زبده حوزه ادبیات است. سنگ زیرین آسیاب کارهای جمعی که معمولا کار بسیار سختی است، بر دوش وی بوده است.

وی ادامه داد: استاد همیشه این هنر را داشته که کار تشکیلاتی در بین اصحاب ادبیات را راهبری کند. این استاد برجسته بانی تشکل‌های مومنانه، ادبی و انقلابی بوده که در مقابل جریان‌های انحرافی و مخرب قرار گرفته است. نسل ما خاطرات خوشی از صدای استاد دارد و همیشه پس از نماز جمعه، در کودکی به همراه پدر در خودرو صدای گرم ایشان را می‌شنیدیم. این موارد استاد را به یک شخصیت ناب و ویژه بدل کرده است.

سیراب شدن از روایت، قصه و لذت

در ادامه، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی گفت: استاد سرشار با آن صدای خاطره‌انگیز و فعالیت‌های عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری، در اذهان همه ما شخصیت فرهنگی نابی را به‌جا گذاشته و این به نوبه خود سرمایه ناب اجتماعی به شمار می‌رود.

وی افزود: صدا و برنامه استاد معمولاً ظهرهای جمعه ما را از روایت، قصه و لذت سیراب می‌کرد و یک هفته منتظر می‌ماندیم تا جمعه بعد لذت شنیدن قصه بعدی را با صدای استاد از دست ندهیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: همچنین آثاری از وی در کانون پرورش فکری و سروش به چاپ رسیده و امیدواریم که بتوانیم از آثار ماندگار و انقلابی وی و تجربیاتش نهایت بهره را بیش از پیش ببریم.

ایستادن در مقابل جریان‌های انحرافی از اقدامات انقلابی استاد سرشار است

حاشیه نشینی اهل قلم با وجود اصالت

محمدرضا سرشار نیز در این مراسم عنوان کرد: به نظر می‌رسد در میان هنرهای مختلف، اهل قلم با اینکه از اصیل‌ترین کنشگران هنری هستند، همیشه در حاشیه‌ترینِ هنرمندان قرار گرفته‌اند. درصورتی که باید در نظر داشته باشیم که نگارش، مادر همه هنرهاست و گرنه خداوند کتابش را با نگارش نمی‌آفرید! هنرمندی که عشق جلوه‌گری و جلوی دوربین‌رفتن را دارد خود به خود از چشم می‌افتد.

وی تاکید کرد: اهل قلم همیشه در کنار و گوشه بوده‌اند. البته امروزه با توجه به بسط و گسترش رسانه‌ها، بیشتر دیده شده‌اند. کار نویسنده نوشتن است که در خلوت انجام می‌شود و هیچ هنرمندی صرفا برای ارتزاق و کسب درآمد نمی‌نویسد؛ البته اگر واقعاً هنرمند اصیلی باشد.

این نویسنده و پژوهشگر ممتاز ادبیات با اشاره به آنکه هنرمند اهل قلم وقتی آرام می‌گیرد که اثرش به دست مخاطبان اصیل و آگاه برسد خاطرنشان کرد: درآمدی که یک هنرمند اهل قلم دارد در پایین‌ترین حدِ رشته‌های هنری است. نمی‌گویم که این موضوع الزاما بد است؛ من این مسئله را توصیف کردم. یک شاعر یا یک نویسنده نه روی صحنه دیده می‌شود و نه عشق دوربین دارد.

سرشار در پایان گفت: در گذشته می‌گفتند هنرمند هرجا که برود در صدر می‌نشیند. همین که یک هنرمند اهل قلم در جامعه مورد لطف و مهر آحاد مردم قرار می‌گیرد، شأن و کرامت اجتماعی وی را می‌رساند.

در پایان این نشست، هدایایی از سوی نهادهای مختلف فرهنگی از جمله معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران و کانون پرورش فکری به سرشار اعطا شد.

هومن اصلانی

انتهای پیام
captcha