برگزاری نخستین همایش ملی «دین، انسان و سلامت» در شیراز
کد خبر: 4139663
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

برگزاری نخستین همایش ملی «دین، انسان و سلامت» در شیراز

نخستین همایش ملی دو سالانه «دین، انسان و سلامت» با رویکرد مطالعات بین‌رشته‌ای در شیراز در حال برگزاری است.

همایش ملی «دین، انسان و سلامت» شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، نخستین همایش ملی دو سالانه «دین، انسان و سلامت» با رویکرد مطالعات بین‌رشته‌ای به مدت 2 روز و طی روزهای 18 و 19 اردیبهشت‌ در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال برگزاری است.

این همایش به همت گروه اخلاق پزشکی و گروه فلسفه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مرکز توسعه پژوهش‌های بین‌رشته‌ای علوم سلامت و معارف اسلامی منطقه 5 کشور برگزار شده است.

سیدوحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز عصر دیروز، 18 اردیبهشت در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: بررسی و تبادل نظر نقش دین در حوزه سلامت از محورهای این همایش دو سالانه است.

وی با بیان اینکه طبق تجربه افرادی که شیوه زندگی آنان بر مبنای اصول و آموزه‌های دین است، دچار عوارض و مشکلات اجتماعی و جسمی کمتری هستند، گفت:‌ تلاش گسترده برای توسعه علم، فرهنگ و باور و اعتقادات مذهبی در مجموعه‌های علمی از دیرباز تاکنون وجود داشته است به عنوان مثال افرادی در گذشته طبابت داشتند که به آن‌ها حکیم گفته می‌شده است و این عنوان خود بیانگر تلاش در راستای توسعه و ارتقای سلامت روحی و معنوی افراد بوده است و جزو مبانی ماست.

حسینی برگزاری همایش مذکور را فرصتی برای تبادل نظر در رابطه با نقش دین در ارتقای سلامت در ابعاد مختلف اعم از جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانست.

نگاه ویژه‌ به حفظ اخلاق حرفه‌ای، سلامت اجتماعی و معنوی

کامران باقری لنکرانی، مدیرگروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران نیز در این مراسم گفت: با توجه به پیشینه تجربه و توانمندی‌های اساتید علوم پزشکی شیراز می‌توان برای رونق و توسعه این علوم برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه در همایش مذکور نگاه ویژه‌ بین‌رشته‌ای به حفظ اخلاق حرفه‌ای، سلامت اجتماعی و معنوی شده است، به تبیین محورهای این همایش پرداخت و گفت: سلامت معنوی و بهبود سبک زندگی، ارتقای سلامت معنوی دانشجویان، رسانه، فضای مجازی و سلامت معنوی، جهانی شدن و سلامت معنوی، سیاست، اقتصاد و سلامت معنوی، سازگاری دستاوردهای علمی حوزه سلامت با آموزه‌های دینی؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات علمی در تفکر دینی از جمله محورهای این همایش هستند.

به گفته لنکرانی، راهکارهای توسعه مراقبت‌های معنوی در بالین بیماران، رابطه سلامت معنوی دین محور بر ابعاد دیگر سلامت، عدالت سازمانی و سلامت معنوی، معنویت و طب سنتی و معنویت و هنر از دیگر محورهای همایش مذکور در بخش کاربردی هستند.

وی با بیان اینکه این همایش دارای محورهای نظری هم است، گفت:‌ سلامت معنوی در ایران و جهان، مبانی سلامت معنوی دین محور، رویکرد طبیبان به سلامت معنوی در تمدن اسلامی، دین و گفتمان‌های اجتماعی سلامت محور، سلامت معنوی از نظر آموزه‌های وحیانی و معنویت در ادبیات روایی و هنری از جمله محورهای نظری همایش مذکور است.

انتهای پیام
captcha